Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
Kormányzat az idősekért : Szaktárcák hosszabb távú elgondolásai : GKM  

 

A Kormányzati Idősügyi Nemzeti Cselekvési Program kidolgozásához a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az idősek generációs hátrányainak leküzdésére irányuló programajánlatként az alábbi ágazatokban segíti az idősek mindennapi életkörülményeit.

1. A közlekedésben, mint a mindennapi életvitel egyik legsarkalatosabb problémájának megoldásában kiemelten, akcióprogramként foglalkozunk – a különböző társadalmi csoportok érdekeit együttesen képviselve – az esélyegyenlőség megteremtésében ahhoz, hogy a közlekedésben azonos feltételekkel jusson el mindenki céljához. A költségvetésben előirányzott és támogatásként megkapott, illetve fel is használt keretet a mozgáskorlátozottak közlekedési feltételeinek biztosítására kaptuk, de ugyanezek a meglévő feltételek szolgálják az idősek könnyebb közlekedését is. Az akadálymentes közlekedés igénye az idősebb korosztály részéről is hangsúlyos. Szolgáltatásainkban nincs megkülönböztetés a hátrányos mozgású társadalmi rétegek között (idősek, mozgás-sérültek, stb.) a cél a biztonságos közlekedés.

Ezen belül:

  • A vasúthoz való hozzáférés feltételéhez a Győr- Sopron Ébenfurti Vasút Rt. saját erő és költségvetési támogatás keretében fejlesztett Sopron és Csorna állomásokon a vasúti kocsik speciális kialakításával,
  • a lépcsőmászó berendezés üzembe állításával, WC helyiségek, utak akadálymentes megközelítésének kiépítésével. A két állomáson megvalósult az az utazásmegkönnyítő terv, ami a vasúton való közlekedési hozzáférés feltételeit realizálja.
    További 93 megállóhelyen rendelkezünk 98 db mobil emelő berendezéssel, 7 db rámpás átalakított aluljáróval, 4 aluljáróban 9 db karfalift felszerelése történt, valamint a járműpark tekintetében 14 db kocsi önemelős berendezéssel van felszerelve.
    Teljeskörűen 52 állomáson megoldott a közlekedés oly módon, hogy azt a mozgáskorlátozottak számára, de egyben az idős, nehezen közlekedő személyek is használhatják
  • A Volán társaságok által menetrendszerűen közlekedtetett autóbuszok közül 142 db alkalmas a mozgásukban nehezen közlekedő személyek, pl. az idősek szállítására. A Volán Egyesülés Rt. vezérigazgatója Saslics Elemér úr tájékoztatása szerint a hivatalos autóbusz menetrendekben már feltüntetik azokat a járatokat, (alacsony padlószint, emelő-berendezéses járatok, nagyothallóknak kialakított, stb.) amelyekkel a mozgásukban nehezen közlekedő személyek is közlekedhetnek.
  • A viziközlekedésben a MAHART PassNave Személyhajózási Kft. hajóparkjában 3 db nagyhajó és egy közepes (250 fős) hajó akadálymentesítése történt meg. A Budapesti Nemzetközi Hajóállomáson 3 db liftet helyeztek üzembe, ezen kívül Bajától Esztergomig megközelíthető 57 hajóállomás szilárd burkolattal ellátott közúton. Továbbá ebben az évben a Tisza hajóútján két hajót alakítanak át akadálymentes közlekedésre alkalmassá.


2. Az egészségügyi és szociális ellátásban Gazdasági és Közlekedési Minisztérium pályázati kiírásai között (azon elv alapján, hogy olyan kiírásokat hirdetünk meg, ami egyenlő hozzáférési esélyt teremt minden magyar pályázó számára, továbbá az elbírálások minden korábbi rendszernél átláthatóbb nyomon követése) találhatunk olyan pályázati programokat is, amelyek segíthetik – pl. a Kis- és Középvállalkozói Célelőirányzatból – az „idősödők” egészségügyi és szociális ellátását. Ilyen például a Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Program keretében „A mikro-, kis- és középvállalkozások fejlesztését segítő kamattámogatásra” kiírt pályázat. A meghirdetéskor rendelkezésre álló 300 millió Ft. keretösszegből támogatunk olyan konstrukciót, ami a háziorvosok önálló tevékenységének gyakorlásához a fizikai feltételek (rendelő vásárlás, felújítás, átalakítás) megteremtését célozza meg az egészségügyi reform előmozdítása érdekében. Továbbá ennek keretében pályázhatnak azok a humánszolgáltatást végző kisvállalkozások, a közhasznú társasággá alakult egészségügyi szolgáltatások, amelyek egyik oldalról úgy segíthetik egy-egy település idősebb lakóinak gondját, hogy maguk is lehetnek pályázók, mint idősebb generáció, valamint a másik oldalról úgy is, hogy helyben segítik az adott település idős lakóinak jobb ellátását. (A pályázati kiírás letölthető az Ezüstkor honlap Pályázat/ Vállalkozás rovatából.)


3. A Nemzeti Energiatakarékossági Program keretében 1000 millió Ft a rendelkezésre álló összeg azon pályázók részére, akik az energiahatékonyság területén megtakarítás, valamint környezetvédelmi szempontok alapján beruháznak. Ezzel a beruházási pályázatokkal a lakástulajdonosokat, szövetkezeteket, társasházakat, egyházi tulajdonban lévő ingatlanokat (pl. idősek otthona) támogatja a célelőirányzat. Talán ez a legjobban testre szabott pályázati hirdetés, amit az idősek is igénybe vehetnek, javítva ezzel nemcsak azt az életvitelt, amit generációs és egészségi hátrányaik leküzdése érdekében kellene tenni, de anyagilag is mindenképpen megtakarítást jelenthet a kevesebb energia felhasználásával.
Ugyanezen szempontok alapján további 280 millió Ft. áll rendelkezésre az önkormányzati és költségvetési intézmények pályázataira. Sőt további 265 millió forint, s kb. 1000 lakás energiatakarékos korszerűsítésére biztosít keretet a GKM a vállalkozói pályázók részére. (A pályázati kiírások letölthetők az Ezüstkor honlap Pályázatok/ Egyéb rovatából.)
A fenti pályázatok természetesen nem kimondottan az idősek részére kerültek meghirdetésre, de mindenképpen figyelemre méltó ajánlás az idősek generációjának, mint életminőségük javítására szolgáló eszköz lehet állami támogatással.

 

4. A foglalkoztatás területén cselekvési program-javaslatunk csak tájékoztató jellegű, kereteit, gyakorlati megvalósítását kormányzati szinten lehetne megoldani, amelyhez tapasztalatainkat az alábbiakban foglaljuk össze:

Mint ismert, a versenyszférában a munkaadók a minél nagyobb nyereség elérésében, a cég hatékony működésének javításában érdekeltek, ezért maguk határozzák meg, a feladat ellátásához szükséges létszám szakmai és korösszetételét is. Ebből adódóan tárcánknak nincs olyan eszköze, lehetősége, mellyel közvetlen befolyást gyakorolhatna a tevékenységi körébe tartozó cégek munkaerő-politikájának alakítására, nevezetesen az idősödők foglalkoztatásának elősegítésére, munkában tartására.

Meggyőződésünk, hogy a foglalkoztatásban mielőbb meg kell állítani ezt a kedvezőtlen folyamatot és magatartást, mely szerint azonos képzettség esetén adott feladat ellátására több munkavállaló jelentkezése esetén a munkaadók meghatározó része elsősorban a munkavállaló életkorát figyelembe véve hozza meg döntését az idősebb korosztályba tartozó hátrányára.

Az idős, a nyugdíjuk mellett dolgozni kívánók elhelyezkedésének segítése véleményünk szerint kormányzati szintű intézkedést igényel. Ennek érdekében javasoljuk, hogy a 2004. évi foglalkoztatáspolitikai célkitűzések, irányelvek között szerepeljen az idősebb munkanélküliek és a nyugdíjuk mellett dolgozni kívánók foglalkoztatásának segítése is. Emellett meglátásunk szerint a nevezett korcsoportba tartozók munkavállalásának segítéséhez szükséges a munkaadói érdekeltség megteremtése is.

 

Alacsonypadlós buszok statisztikája a Volán Rt. kimutatásában
(A táblázat megtekintéséhez kattintson a képre)