A
Kapu Program egy lakóközösségi alapon szerveződő, a generációk közötti
együttműködést elősegítő önkéntes segítő szolgálat. A szolgálat
a szociális és egészségügyi állami ellátórendszer mellett, annak
szolgáltatásait kiegészítve működik és nyújt segítséget azoknak
a speciális szükségletekkel élő embereknek, akik nyitottak a segítség
igénybevételére.
1. A Kapu Program létrejöttének társadalmi
háttere
A Kapu Program létrejöttét az adott társadalmi környezetben
meglévő legerőteljesebb problémák alapján megjelenő szükségletek
kielégítésének igénye adta, egy civil szervezet keretein belül,
szorosan együttműködve a helyi önkormányzatokkal, szakmai-módszertani
támogatást kapva az angliai szociálpolitikai fejlesztéssel foglalkozó
szervezet, a Social Care Initiatives Network elhivatott szakembereitől.
A program megszületésétől a mai napig folyamatosan
fejlődik, változik. Rendszeres újratervezés és újabb célok meghatározása
történik a program hatása, az önkéntesek és a felhasználók elégedettségének
felmérése alapján.
Kezdetben az angliai önkéntes munka tapasztalatait felhasználva,
a magyarországi önkéntes munka hagyományainak felelevenítése volt
az elsődleges cél, majd az önkéntes munka szervezett keretek közötti
bevezetése egy alföldi kisvárosban, Békésen. A békési tapasztalatokat
követően a programot fejlesztő szakemberek célul tűzték ki, a tapasztalatok
országos és határon túli kiterjesztésében való közreműködést is.
A tapasztalatok és a folyamatos fejlődés következtében nem csak
a célcsoport, a felhasználói kör és a szolgáltatások változtak,
bővültek, hanem a Kapu Program hatására megszületett két újabb innovatív
program is, amely már átlépi a szociális és egészségügyi ellátórendszer
határát, hatást gyakorolva a munkaerő politikára és az ifjúságpolitikára
egyaránt. Az egyik a Gadara Program, amely mára egy működő prevenciós
célú nappali szociális intézménnyé nőtte ki magát Békéscsaba városban,
valamint a Napraforgó Program, amelyik szintén prevenciós célú,
az idős lakosok mentális leépülésének megelőzését szolgálja az emlékmunka
módszerének alkalmazása által, elsősorban a szociális és egészségügyi
ellátások területén. A Napraforgó Program még nem került bevezetésre
Magyarországon, a program tervezése, bevezetésének lépései és eljárásrendje
került kidolgozásra.
2. A Kapu Program részletes bemutatása
A békés megyei Béthel Alapítvány és a brightoni
/UK/ székhelyű Social Care Initiatives Network által l996-98-ig
lett kifejlesztve és a gyakorlatban elsőként alkalmazva KAPU PROGRAM
elnevezéssel, az a lakóközösségi alapú önkéntes segítő szolgálat,
amely elsősorban pályakezdő munkanélküli fiatalok számára nyújtott
képzést és szakmai támogatást, a fiatalok szakképesítéshez nem kötött,
önként vállalt segítségnyújtásához, mely segítséget elsősorban az
otthonukban speciális igényekkel élő emberek számára biztosítottak.
Az angliai program tapasztalatai hozzájárultak tehát
a Magyarországon is hagyományként működő önkéntes segítő programok
felelevenítéséhez, azok továbbfejlesztéséhez.
A Kapu Program kifejlesztését, bevezetését és a módszertani tapasztalatainak
leírását l996-l998-ig közvetlenül az Európai Unió finanszírozta
a Phare – Lien - Tacis program keretén belül.
Az ezt követő időszakban, és jelenleg is a Kapu
Program kiterjesztését, fejlesztését, a képzéseket pályázati támogatások
segítségével a Béthel Alapítvány és a Stroke Pozitív Kft. Phare
Regionális Forrásközpont biztosítja, mely pályázatok elsődleges
támogatói az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium,
a Demokratikus Jogok Fejlesztéséért Alapítvány, a Mobilitas Ifjúsági
Szolgálat és az Angliai Nagykövetség.
2. 1. Miért kapta a program a Kapu elnevezést?
· Kapu az európai fejlesztési módszerek, szolgáltatások
és know-how felé.
· Kapu a speciális igényekkel élő emberek és az önkéntes segítők
között.
· Kapu a fiatal, és az idős generáció között.
· Kapu a hivatalos szakemberek és az önkéntesek között.
· Kapu a magyar és a kisebbségi fiatalok között.
· Kapu a civil és az önkormányzati ellátórendszer között.
· Kapu az egyén és a lakóközösség között.
· Kapu az Európai Unió és a magyar szociális ellátórendszer között.
2. 2. A Kapu Program tárgya
Önkéntes közösségen alapuló gondozó szolgálat létrehozása
speciális igényekkel élő, és az önkéntes segítő tevékenység elfogadására
nyitott, elsősorban idősebb személyek számára. A segítő szolgálat
kialakításához a program kezdeti időszakában pályakezdő munkanélküli
fiatalok kerültek bevonásra. A jelenlegi önkéntesek összetétele
már nagyon heterogén, főiskolás, egyetemista, szakközépiskolás és
gimnazista diákok, valamint gyermeküket otthonukban nevelő, vagy
40 év feletti inaktív nők és szakképzett aktív korú főfoglalkozással
rendelkező lakosok alkotják a szoláltatást nyújtó önkéntesek körét.
2. 3. Önkéntesség és az önkéntes segítés
az egészségügyi és szociális ellátórendszeren belül
A Kapu Program önkéntes segítő szolgálat a meglévő,
az állami és civil szervezetek által biztosított egészségügyi és
szociális ellátórendszer mellett, annak szolgáltatásait kiegészítve
nyújt segítséget a speciális igényekkel élő emberek számára.
Az önkéntesek segítő tevékenységüket külső kényszer nélkül, belső
indíttatásból, önzetlenül és térítésmentesen végzik. Szolgáltatásaikkal
hozzájárulnak rokoni kapcsolataikon kívül álló embertársaik életminőségének
javításához.
2. 4. A Kapu Program általános céljai
· Növelni az aktív egészségügyi és szociálpolitikai
programok eszközrendszerét.
· Hozzájárulni a társadalmi kirekesztődés lehetőségeinek csökkentéséhez.
· Kiegészíteni a meglévő egészségügyi, szociális alap és szakosított
ellátásokat egy hatékony, innovatív módszerrel.
· Fejleszteni és kiegészíteni az önkormányzatok által nyújtott ellátások
körét.
· Az otthonukban, vagy az egészségügyi és szociális ellátórendszer
intézményeiben speciális igényekkel élő lakosok életminőségének
javítása.
· Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (Megyei és Fővárosi Munkaügyi
Központok) nyilvántartásában lévő pályakezdő munkanélküli fiatalok
támogatása annak érdekében, hogy a helyi társadalomtól való leszakadásuk
megelőzhető legyen /elsődleges prevenció/.
· A helyi közösségi védőháló erősítése a generációk közötti segítő
tevékenység elindításával.
· A helyi, kistérségi és regionális kötődések és szolidaritás elősegítése.
· A pályaválasztás előtt álló fiatalok pályaorientációjának elősegítése.
· A munkaviszonyban lévő álláskeresők, a rendszeres bérjövedelemmel
nem rendelkező álláskereső lakosok, valamint Állami Foglalkoztatási
Szolgálat (Megyei és Fővárosi Munkaügyi Központok) nyilvántartásában
lévő munkanélküli lakosok munkavállalói alkalmasságának fejlesztése
az önkéntes munkavégzés tapasztalatai által.
· A Kapu Program által biztosított tréningeken alkalmazott újszerű
tanulási módszerek által kiszélesíteni a résztvevők látókörét.
· Közösségfejlesztés.
· Az önkéntes munkát vállaló fiatalok elhelyezkedési esélyeinek
növelése.
· A fiatalok helyben tartásának elősegítése.
· Az önkéntesek jelenléte által a civil kontroll hatásának növelése
az állami ellátórendszeren belül.
· Hozzájárulni az egészségügyi ellátás és a szociális gondoskodás
költségeinek csökkentéséhez.
2. 5. A program speciális céljai
· A Kapu Program tapasztalatai alapján az önkéntes
segítés országos bevezetése, jogi szabályozása.
· A Kapu Programok és egyéb önkéntes programok koordinátorainak
biztosítani a heti 40 órás alkalmazáshoz szükséges bérköltségeket
és a program hatékonyságát szolgáló szükséges tárgyi feltételeket.
· Regionális tudásközpontok létrehozása az önkéntes munka szervezése
és módszertani támogatása céljával.
· A programok folyamatos működtetése érdekében a programvezetők
és koordinátorok támogatása az adományszerzés módszereinek megismerése
és alkalmazása céljával, a Szociális Innováció Alapítvány által
kidolgozott tréningeken való részvételi lehetőségek biztosítása
által.
· Önkéntesek hazai és nemzetközi közvetítése.
2. 6. A projekt célcsoportjai
1. Szolgáltatók
· Pályakezdő munkával nem rendelkező fiatalok
· 40 év feletti inaktív nők
· 40 év feletti álláskereső nők
· gyesen és gyeten lévő inaktív nők
· általános, közép és főiskolás diákok
· minden olyan lakos, akinek főállása mellett nyitott az önkénes
munkavégzésre
2. A felhasználók
· Területi és települési önkormányzatok szociális és egészségügyi
alapellátó intézményei által ellátott lakosság.
· Speciális szükségletekkel az otthonukban élő, elsősorban idős
emberek, akik számára saját otthonukban, vagy az idősek klubjaiban
nyújthat segítséget az önkéntes segítő szolgálat annak érdekében,
hogy minél hosszabb ideig saját otthonukban élhessenek.
· A bentlakásos szociális intézmények állandóan, vagy részlegesen
ágyhoz kötött lakói: az önkéntesek segítséget nyújthatnak az emelés-mozgatás,
az étkeztetés, a mentálhigiénés prevenció, a foglalkoztatás területén,
tehermentesítve ez által az egyre fokozottabb terhelésnek kitett
szakképzett ápoló-gondozó személyzetet.
· Az otthonukban élő, speciális szükségleteik kielégítésére folyamatosan
segítséget igénylő gyermekek és fiatalok: az önkéntesek tehermentesíthetik
a 24 órás ügyeletet biztosító szülőket.
· Támogató szolgálatok: a felhasználók személyes igényeihez igazodó,
a személyi segítés nyújtását és az önálló életvitel biztosítását
elősegítő szakszemélyzet szolgáltatásai mellett, a Kapu Program
nagymértékben hozzá tud járulni a támogató szolgálatok hatásos és
hatékony működéséhez.
· Aprófalvas térségek lakosai: azokon a településeken, ahol nem
működik falugondnoki szolgálat az önkénesek szolgáltatási, biztosíthatják
a szükségletek kielégítését, vagy annak megszervezését.
2. 7. A képzések
Kapu Tréning: az önkéntesnek jelentkezők részére képzésekkel, tréningekkel
nyújt segítséget a program, a gyakorlati jártasságok és az önkéntes
munka kereteinek elsajátításához. A 40 órás alapképzés a speciális
szükségletekkel élő emberek és a szolgáltatást nyújtó önkéntesek
szükségleteinek figyelembevételével lett kidolgozva és elsődleges
célja, hogy a képzésen résztvevők számára elegendő információt nyújtson
ahhoz, hogy biztonsággal el tudják dönteni, akarnak-e önkéntesek
lenni. Az alapképzés célja továbbá, hogy felkészítse az önkénteseket
a gondozási gyakorlat, kommunikáció, emelés-mozgatás, napközbeni
ellátás, dekorálás, adminisztráció és egyéb ügyintézési feladatok
elsajátítására. Az önkéntes segítő munka megkezdésének egyik feltétele
az alapképzésen való részvétel.
Kapu Tréner Tréning: a 40 órás tréning azoknak a trénereknek, pszichológusoknak
nyújt képzést, akik Kapu Tréninget fognak vezetni az önkéntesek
számára. A trénerek páros csoportvezetéssel, azonos tematika alapján
végzik felkészítő munkájukat, igénybe véve az elsősegélynyújtás,
a helyi lakóközösség, a szociális ellátórendszer bemutatása és a
kommunikáció a tranzakció analízis segítségével témakörök speciális
előadóit.
Kapu Koordinátor Képzés: a 20 órás képzés azoknak a közép és felsőfokú
végzettséggel rendelkező, önként jelentkező kulcsembereknek nyújt
alapismeretet az önkéntes munka elméleti, gyakorlati és jogi kereteinek,
az önkéntesek toborzása és megtartása, stb. bemutatása által, akik
a helyi Kapu Programok szervezői, mozgatórugói lesznek. A program
sikere leginkább a főállású kapu koordinátorok tevékenységétől függ.
Általános keretképzés a Kapu Programok vezetői, a workshopok moderátorai
részére: a 12 órás képzés elsősorban a program általános kereteit,
a felelősségek tisztázását, az információ nyújtás módjait, az együttműködés
és partnerség, valamint a program fejlesztésénél nagy szerepet játszó
kommunikáció módszereit ismerteti meg a résztvevőkkel. Célja továbbá,
hogy kellőképpen elkötelezetté tegye a program felelős vezetőjét
és megalapozzon a programvezetők között egy szakmai hálózatot.
2. 8. Az önkéntesek költségtérítése
Az önkéntesek munkájukat térítés nélkül végzik,
azoknak az önkénteseknek, akik segítő tevékenységük végzése közben
a tevékenységgel kapcsolatban közvetlen költségeik keletkeznek,
a Kapu Programot koordináló szervezet köteles megtéríteni.
2.9. A Kapu Program önkéntesekre gyakorolt
hatása
Az önkéntesnek jelentkező fiatalok a képzés és munkatapasztalat
által gyakorlati jártasságot szereznek, megtanulják a másokhoz való
viszonyulást és alkalmazkodást, amely magabiztosságot és saját képességeik
jobb megismerését eredményezi. A tapasztalatok következtében mélyülhet
önismeretük, erősödhet önbizalmuk. Az önkéntes munka eredményeképpen
nagyobb lesz az esélyük az elsődleges munkaerőpiacra való bekerülésre,
vagy személyiségüknek leginkább megfelelő továbbtanulási lehetőség
megtalálására.
A pályakezdők számára az önkéntes munka biztosítani tudja azt a
tapasztalatot, amely feltétele lehet a megfelelő munkahely megszerzésének.
Az inaktív, 40 év feletti nők esetében az önkéntes munka segíti
a helyi társadalomba való visszakerülés átmenetét, valamint a tapasztalat
által erősíti a munkaerőpiacra való bekerülés és visszakerülés esélyeit
is.
A nyugdíjas lakosok önkéntessége hozzájárul a szellemi és fizikai
aktivitás megőrzéséhez.
A főállással rendelkező aktív lakosok önkéntes munkája a társadalmi
szolidaritás érdekében játszik fontos szerepet, amely követendő
értéket jelenthet a fiatal generáció számára, és egyben eszköze
lehet a burn-out szindróma prevenciójának is.
3. A Kapu Program szükségességének indoklása
· A statisztikai mutatók alapján a középiskolákban
és felsőfokú intézményekben végzett fiatalok között egyre emelkedik
azoknak a száma, akik munkanélküliként kezdik pályájukat.
· Az egész országra is jellemző elöregedés további növekedése.
· Az egészségügyi és szociális ellátásokkal szemben egyre növekvő
lakossági elvárás, néha elégedetlenség.
· Az önkormányzatok számára a bentlakásos intézmények magasabb állami
normatív támogatása miatt /szemben az alapellátás és a szakosított
nappali ellátásokkal/ még mindig kedvezőbb a szociálisan és egészségügyi
okokból speciális szükségletekkel élők esetében a bentlakásos intézménybe
való utalás. Nem köteles minden település bentlakásos intézményt
működtetni, ezért több esetben elfordul, hogy az intézményi szolgáltatásokat
felhasználók nem tudnak saját lakóközösségükön belül maradni.
· Hosszú távon az önkéntes segítő szolgálatok bevonásával egyre
kevesebb helyi lakos számára kell a költséges bentlakásos intézmény
szolgáltatásait biztosítani, amely az egyén szempontjából humánusabb,
az állami költségvetés szempontjából pedig költségtakarékosabb megoldásmódot
jelent.
4. A Kapu Program bevezetésének lépései, szükségletei
· Egy, a programmal szemben elkötelezett szervezet,
aki felvállalja a program működtetését, koordinálását.
· Kapcsolatfelvétel a Kapu Program módszertani szervezetével, a
Béthel Alapítvánnyal.
· Egy főállású programkoordinátor.
· Workshopok szervezése, település nagyságtól függően több alkalommal,
ahová minden potenciális partner: szolgáltató, felhasználó, finanszírozó
/települési önkormányzat, munkaügyi központ, vállalkozók…stb./ döntéshozó
/a helyi egészségügyi és szociális ellátórendszer megszervezése
vonatkozásában/, politikus /a szociális, egészség és foglalkoztatáspolitika
felelős képviselője /, állami intézmények vezetői, civil szervezetek
vezetői, egyházak képviselői, leendő önkéntesek /diákok, háztartásbeli
asszonyok, nyugdíjasok, munkanélküliek / meghívást kap. A workshopokon
a szervező intézmény munkatársai is jelen vannak. Moderátor: egy
független, magas szakmai tudással bíró személy.
· A workshopok alkalmával bemutatásra kerül a Kapu Program, és a
résztvevők határozzák meg annak belső tartalmát, célcsoportjait,
helyét a helyi egészségügyi és szociális ellátórendszerben. Ezek
a találkozások adnak alkalmat arra is, hogy kialakuljon a program
helyi támogatottsága és megteremtődjön a településen a Kapu Program
bevezetéséhez szükséges mentális alap.
· Szolgáltatási koncepció készítése.
· Támogatók megnyerése, pályázatok készítése forrásnövelés céljával.
· Költségvetés készítése.
· Önkéntesek toborzása és az önkéntes munkát igénybevevők számára
információ nyújtása az ingyenes szolgáltatásokról: a helyi média
és a workshopokon résztvevők segítsége által.
· Alapképzés szervezése és biztosítása.
· Az alapképzésen önkéntes munkára jelentkezőkkel együttműködési
megállapodás vagy szerződéskötés. Feltétele: két, a koordináló szervezet
által elfogadott személytől ajánlólevél. Ha az önkéntes 18 éven
aluli, a szülő és az iskola igazgatója által aláírt támogatási nyilatkozatra
is szükség van.
· Önkéntesek közvetítése a felhasználók felé.
· Felhasználói szerződések megkötése.
· A szolgáltatások megkezdése.
· Folyamatos esetmegbeszélés és szupervízió biztosítása az önkéntesek
részére.
· Elégedettségi vizsgálatok végzése a szolgáltatók és felhasználók
körében.
· A programról folyamatos információ szolgáltatása valamennyi partner
részére.
· Ellenőrzés és újratervezés.
· Az önfenntartás megteremtése.
A programhoz szükséges dokumentációs eljárás és az egységes adminisztráció
minden programgazda számára biztosított a program keretében.
5. A program további kiszélesítésének várható
eredményei a meglévő tapasztalatok tükrében
· Tovább fejlődik az önkéntes szektor.
· A képzések által a lakosság körében egyre ismertebbé és elismertebbé
válik az önkéntes munka.
· Szélesedik az idősek, illetőleg a speciális szükségletekkel élők
számára nyújtott szolgáltatási kör.
· Erősödik az önkormányzatok és a civil szervezetek közötti kapcsolat.
· A szolgáltatást felhasználó idős és speciális szükségletekkel
élő lakosok tovább, hosszabb ideig tudnak saját otthonukban maradni.
· A rendszeres bérjövedelemmel még nem rendelkező fiatalok jótékony
segítő munkát végeznek ahelyett, hogy a munkanélküliség káros hatásait
tapasztalják meg.
· A gyakorlatokkal kombinált képzés nem csak gondozói téren, hanem
más területeken is növeli a résztvevők ismereteit, érzékenységüket
a speciális szükségletekkel élő embertársaik iránt fokozza.
· A fiatalok a másoknak való segítés folyamatában egyre többet tanulnak
önmagukról, növekszik önbizalmuk, mentális kiegyensúlyozottságuk.
Változik a generációk közötti kapcsolat.
· Növekszik a társadalmi szolidaritásra és érzékenységre való képessége
úgy az önkénteseknek, mint a felhasználóknak, növelve ez által az
egészség értékét is.
· A képzés és a szolgálatban való tevékenykedés egyik célja az is,
hogy csökkentse a rendszeres bérjövedelemmel nem rendelkező fiatalok
marginalizálódását.
· Egy fejlődő, társadalmi alapú szolgáltatás jön létre,
amely az önkéntesség elvére épül, a speciális szükségletekkel élő
emberek számára nyújtva szolgáltatást.
· A helyi önkormányzatok által biztosított egészségügyi
és szociális ellátásokat kiegészíti szolgáltatásaival, csökkentve
ezzel a költséges szakosított ellátásra fordított összeget. Az intézményi
ellátásra fordított költségek megtakarításából hosszú távon fenntartható
az önkéntes segítő szolgálat.
· Fejlődik Magyarország szociális és egészségügyi ellátórendszere.
· Hozzájárulhat a program a társadalmi problémák kormányzati-önkormányzati,
non profit, profit orientált és informális közösségek és a szektorok
együttműködésén alapuló kezeléséhez is.
6. A Kapu Program jövőképe
Tíz év múlva:
· Magyarországon minden második felnőtt lakos önkéntes legyen.
· Magyarországon mindenkinek, aki önkéntes szeretne lenni, egy héten
belül lehetősége legyen regisztráltatnia magát a számára legmegfelelőbb
szervezetnél; egy hónapon belül lehetősége legyen elkezdeni az önkéntes
munkavégzéshez szükséges képzést; két hónapon belül lehetősége legyen
elkezdeni a segítő tevékenységet.
· Magyarországon, minden speciális szükséglettel élő embernek, aki
önkéntes segítségét szeretné igénybe venni, egy napon belül lehetősége
legyen a számára legmegfelelőbb szervezetnél igényét regisztráltatni;
egy héten belül történjen meg a szükségletének felmérése; két héten
belül lehetősége legyen a szükséges szolgáltatást igénybe venni.
7. Az angliai önkéntes szektor
Angliában az önkéntes szektor a gazdaság szerves részét
alkotja. Sokáig váratott magára, amíg elismert és professzionális
rendszerré alakult.
Ma Angliában minden második felnőtt lakos
önkéntesként is tevékenykedik a szociális, az egészségügy,
az oktatás és a környezetvédelem valamelyik területén.
A fiatalok körében nagyon népszerű az önkéntes munka,
előnyt jelent a továbbtanulási felvételinél, valamint az elhelyezkedésnél
egyaránt.
Szinte nincs olyan egészségügyi és szociális intézmény,
ahol naponta ne tevékenykedjen a fizetett alkalmazottakkal azonos
létszámú önkéntes is. Önkéntesek viszik sétálni a mozgásában korlátozott
és tolókocsival közlekedő betegeket, önkéntesek járnak a kórházakba
és szociális otthonokba étkezési időben segítséget nyújtani az arra
rászorulóknak az étkezésben.
Rendszeres gyűjtéseket szerveznek, jótékonysági boltokat működtetnek,
önkénteseket közvetítő irodákat vezetnek.
A fiatalok számára az önkéntes munka segíti a megfelelő
munkahely vagy iskola megtalálását is. Gyakorlat, hogy mielőtt továbbtanulni,
vagy dolgozni megy egy angol fiatal, elmegy önkéntesnek. Lehet,
hogy az ország másik végére, vagy külföldre. Távol a családjától,
emberi tragédiákkal és betegségekkel találkozva alakul szemlélete,
értékrendje. Egyre inkább körvonalazódik számára az, hogy milyen
területen kíván tanulni vagy dolgozni. Sok esetben, ha valaki szociális
munkásnak, orvosnak, nővérnek készül, előtte elmegy önkéntesnek
egy továbbtanulási szándékának leginkább megfelelő intézménybe,
ahol tapasztalatokat szerezhet a választott szakmáról és önmagáról
is. Az önkéntesség befejezése után vagy megerősödik elhatározása,
vagy változtat előző pályaválasztási szándékán.
Természetesen nem csak azok mennek önkéntesnek,
akik egészségügyi, vagy szociális területen szeretnének, felnőttként
tevékenykedi. Elmegy az a fiatal is, aki mérnöknek készül, vagy
vegyésznek, de elmegy az is, aki építész szeretne lenni. Az önkéntesként
szerzett tapasztalatai tapasztaltabbá és bölcsebbé teszik.
Vannak, akik egyszerűen nem tudják eldönteni, hogy mik is szeretnének
lenni, ha “nagyok” lesznek. Ilyenkor nem jön rosszul újabb és újabb
területen újabb és újabb tapasztalatot gyűjteni. Abban az esetben,
amikor fiatal önkéntesek idősebb személyekkel együttműködve tevékenykednek,
a kapcsolat és a tapasztalathatással van a több generációs együttélés
hiányából keletkező normák és értékek pótlására is.
A felnőtt lakosság körében is nagyon népszerű az
önkéntes munka. A burn-out szindróma megelőzésére is használják.
Pl. Egy orvos, aki már nagyon nagy tapasztalattal, sikerekkel rendelkezett
a saját területén, aki nem ismerte az anyagi gondokat, észrevette,
hogy egyre inkább hosszabbak a napok, amit a munkahelyén tölt, és
már nem nyújt örömet számára egy-egy sikeres műtét sem. Az öröm
és elégedettség érzését olykor – olykor a stressz váltotta fel.
Fáradékonnyá vált és kedvetlenné. Úgy döntött, - változtat eddigi
helyzetén. Jelentkezett a nemzeti önkénteseket közvetítő szervezetnél,
amely egész Angliát behálózza és elutazott Afrikába gyógyítani.
Olyan helyre kérte magát, ahol a két kezén és a fejében lévő tudáson
kívül szinte alig állt rendelkezésre más eszköz. Öt év után egy
új ember érkezett vissza, tele lendülettel, tapasztalattal és energiával.
Az önkéntes szektor angliai finanszírozása
· Közvetlenül a központi költségvetésből. /1995-ben 950 M /
· A helyi önkormányzatok költségvetéséből feladat centrikus támogatással.
· A helyi vállalkozók adományaiból.
· A Nemzeti Lottó adományaiból /1998-ig 980 M L/.
· Az önkéntes szervezetek saját kereskedelmi tevékenységeiből /jótékonysági
boltok, rendezvények bevételei/.
A jelenlegi kormány 1998-ban létrehozta azt az alapdokumentumot,
amely az önkéntes szektor működésének kereteit határozza meg, lehetőséget
biztosítva a kudarcok és sikerek folyamatos nyomon követésére, a
szektor folyamatos erősítésére.
Külön bizottság jött létre azzal a céllal, hogy
rendszeresen ellenőrizze az önkéntes szolgáltatásokat működtető
szervezetek adomány és támogatás felhasználását.
A világ minden pontján megtalálhatók angol önkéntesek.
8. Zárszó
A Kapu Program önkéntes szolgálatai jól illeszkednek az egészségügyi
és szociális ellátórendszerbe, azok szolgáltatásait kiegészítve
hatást gyakorolnak a minőség javítására is. A program eddigi tapasztalatai
alapján az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium 1999
óta támogatja a Kapu Programot.
A Kapu Program civil kezdeményezésként jött létre, végigjárva azokat
a fejlődési stádiumokat, amelynek tapasztalatai modellt jelenthetnek
nemcsak egy kiegészítő szolgáltatás kifejlesztéséhez, hanem a partnerségen
alapuló párbeszédhez is, a nyílt kommunikáció eszközeivel, biztosítva
ez által az egyenrangú szerepvállalást, a szemléletváltást igénylő
ellátási folyamatban.
A Kapu Program létrejöttét, fejlődését és folyamatos
tökéletesítését az egyéni szükségletekből kiinduló civil és kormányzati
összefogás eredménye adta. A program fejlődéstörténete hiteles bemutatása
annak, hogyan születik meg egy innovatív program, valamint az is
világosan láthatóvá vált, hogy az innováció a személyes gondoskodások
vonatkozásában nem más, mint a hagyományokra, a lakóközösségben
rejlő kohéziós erőre, a generációk és az ellátási szektorok együttműködésére
alapozott kreatív, komplex és az egyén számára a speciális szükségletekhez
igazodó és szükséges mennyiségű segítségnyújtás biztosítása.
Segítségnyújtás az adott helyen, az adott időben, az adott személyek,
vagy személyeknek a pszichés, szomatikus és a szociális erőkör egyensúlyvesztése
következtében keletkezett helyzet partnerségre alapozott kezeléséhez.
Önmagában, bármennyire is igazolttá válik hatásossága és hatékonysága,
egy program sem tudja a lehetőségekhez mért eredményeket hosszú
távon biztosítani, ha nem nyer támogatást, és nem kerül beintegrálódásra
azokba a kormányzati (önkormányzati) és szakmapolitikai koncepciókba,
amelyek a lakosság jobblétét, egészséges életmódját, az egészség
megtartását hivatottak képviselni az esélyek egyenlősége és a társadalmi
kirekesztődés megelőzése szempontjainak folyamatos szem előtt tartása
mellett.
Vissza az előző
szintre |