TANFOLYAM ÉS TRÉNING
Hogyan pályázzunk az EU kutatási programjaiban?
Évről évre fokozódik az érdeklődés az EU kutatási-fejlesztési
pályázatai iránt. Az egyetemek és kutatóintézetek után számos
kisebb-nagyobb vállalat, intézmény szakembereinek figyelme irányul a nemzetközi
projektek új lehetőségeire. Újabb és újabb esélyek tárulnak fel a tudomány
és technika élvonalbeli szereplőivel való együttműködésre, a fejlesztési
programok gyorsítására, s nem utolsó sorban az innováció tetemes kiadásainak
megosztására. Az ország fejlődését is gyorsítaná, ha mind több vállalat
használná ki ezeket az előnyöket. Sok más fontos dologhoz hasonlóan
azonban az EU pályázatokba sem célszerű az első felbuzdulástól hajtva
"fejest ugrani". Érdemes alaposan megismerni a programot és a pályázati
rendszert, összemérni a részvétel várható hasznát a nemzetközi együttműködés
buktatóival, majd szakértőt keresni a kapcsolatok építésére és a pályázat
megírására. A tájékozódást megkönnyítik a Magyar Nemzeti Host
tanfolyamai. A Host tagszervezetei számára ingyenesek ezek, más érdeklődők
pedig méltányos díjazás ellenében vehetnek részt a körültekintően felépített
előadások, négyszer négy órás sorozatán. Dr. Balassy Zsolt ügyvezető tájékoztatása
szerint a Host lehetőséget teremt a finanszírozási, jogi és egyéb részletek
alaposabb megismerésére haladó tanfolyamok megszervezésével is.
A sikerek titka, a kudarcok okai
Akik a Host tizenhat órás tanfolyamaira jelentkeztek, biztosak
lehetnek abban, hogy az előadók nemcsak tanítják, hanem tudják is, ami az
Európai Unióról, az 5. keretprogramról, az információs társadalom technológiájának
(IST) kutatásáról, fejlesztéséről, elterjesztéséről, s a pályázatokról
esélyeiről tudható.
A gondosan összeállított program szerint a K + F szférában
jól ismert Nyiri Lajos és Bognár Vilmos ismerteti a pályázás folyamatát,
a keretprogram szerkezetét, s ezen belül az IST programot. A brüsszeli irodát
vezető Zsigmond Attila az EU szervezeteiről, a pályázatokon való részvétel
lehetőségeiről, a tartalmi követelményekről, a pénzügyi tervezésről és
a jogi feltételekről beszél. Murányi Béla és Szendrák Erika a pályázatokkal
kapcsolatos információk gyűjtésének lehetőségeibe, módszereibe avatja be
a résztvevőket. S mivel az új információk legjobban a gyakorlatban rögzülnek,
a szervezők lehetőséget teremtenek a pályázati javaslatok egyéni és
csoportos értékelésére, az irányított internetes információgyűjtésre,
sőt egy pályázat megírására is. A tréninget követően a résztvevők
természetesen elemzik a várható siker titkait, s az esetleges hibák miatt
bekövetkező kudarc valószínűségét, hogy mindebből tanulva később
sikerrel járjanak.
Változatos összetételű csoportok alakultak ki az eddig
megtartott tanfolyamokon. A közigazgatás intézményei és a hatóságok közül
a Miniszterelnöki Hivatal, Kalocsa Polgármesteri Hivatala és a HÍF- , Az
oktatási, illetve kutatási szférából a BME, az ELTE, az MTA SZTAKI-, a
nonprofit szervezetektől a Puskás Tivadar Alapítvány és a PROMEI-, a vállalatok,
vállalkozások közül pedig az Antenna Hungária, az Innomed Medical Rt., a
Magyar Posta, a MATÁV PKI, az Új Képújság Kft. és a Vivendi szakemberei
hallgatták az előadásokat, s próbálták alkalmazni a tanultakat.
Vándor Zoltán - a Vivenditől - a helyi koncessziós távközlési
vállalatok (LTO) megbízásából vett részt az egyik tanfolyamon. Szerinte
nemcsak az EU pályázatokon való részvétel esélyeit, hanem a hazai pályázatokon
való sikeres szereplést is elősegíthetik a tanultak. Emellett jó lehetőséget
teremtenek az Európai Unióban meghonosodó szemlélet megismerésére. Ebből
is lehet profitálni, hiszen a távközlés liberalizációja, majd az EU tagság
olyan új körülményeket teremt, amelyekre célszerű idejében felkészülni.
Kovács Oszkár a Pantel műszaki részlegének különleges
projektekkel foglalkozó menedzsere. Meggyőződése, hogy az informatikai társadalom
kibontakozása mind több távközlési szolgáltatást igénylő projektet hoz
létre az egészségügyben, a távoktatásban, a digitális könyvtári információk
terjedésében, s még több területen. Érdemes felkészülni az ilyen új kihívásokra
és "testre szabott" ajánlatokkal fogadni a lehetséges partnereket.
Arra is gondolniuk kell, hogy egy-egy ilyen megoldás olykor a nemzetközi együttműködést,
s a pályázatokon való részvételt is szükségessé teszi. Ha erre sor kerül
a vállalatánál, tudja hogyan kezdjen teendőihez, s kihez forduljon tanácsért,
segítségért.
ÉRDEMES FELKÉSZÜLNI
Szakmai körökben mindinkább felismerik: a fejlődés kitűnő
lehetőségeit kínálják az EU programjai, hiszen az ötödik keretprogramban
olyan feltételekkel veszünk részt, mint az EU tagjai.
A nemzetgazdaságnak érdeke jobban kiaknázni a pályázati
rendszer lehetőségeit, jelentősen bővíteni a pályázó vállalatok, intézmények
körét. Nem az ország által befizetett összeg visszapályázása az elsődleges
cél, hanem a technikai, technológiai kultúra gyors, eredményes fejlesztése.
A költség és a haszon arányai természetesen nem közömbösek. Ezért is érdemes
minél szélesebb körben élni az EU kínálta lehetőségekkel. A kis- és középvállalatok
részvételét különösen ösztönzi az Unió.
Lényeges kérdés a pályázók motivációja. Nem szerencsés,
ha a hiányzó fejlesztési források pótlásaként és nem a vállalati stratégia
érvényesítésének, s a nemzetközi szakmai kapcsolatok esélyeként fogják
fel az EU 5. keretprogramjának lehetőségeit. Versenyképes kapacitásaikat növelhetik
és egyéb előnyökre is szert tehetnek, ha pályázatuk beleillik a vállalat
stratégiájába. Megfontolandó azonban, hogy a pályázattal elérhető új pénzügyi
források ellentételeként meg kell osztani az ismereteket a külföldi
partnerekkel. A meggondolatlan pályázó kiteheti magát annak a veszélynek,
hogy egy felületesen előkészített projektben aránytalan lehet a szellemi értékek,
vagy az elvégzett munka haszna.
Minden vállalkozásnak magának kell döntenie, hogy az EU
konzorciális kutatási-fejlesztési projektjeinek keretében, vagy másképpen
kívánja-e megvalósítani elképzeléseit. Ha viszont a nemzetközi pályázatok
mellett döntött, érdemes az EU projektekben jártas szakemberek segítségét
igénybe venni a továbbiakban.
Nagyobb cégeknél, intézményeknél kifizetődhet olyan rátermett
és felkészült szakértő foglalkoztatása, aki munkaidejének, energiáinak túlnyomó
részét az EU keretprogram információinak összegyűjtésére, a nemzetközi
szakmai kapcsolatok építésére és a pályázatok előkészítésére fordítja.
Nem mindegyik pályázó vállalhatja azonban az ezzel járó költségeket.
Nekik célszerű az erre szakosodott, professzionális kapcsolatépítő
szervezetekhez fordulniuk. A jövő igényeinek is megfelelő kapcsolatépítő,
pályázatíró szakértői hálózat kiépítése egyelőre várat még magára,
de már jelenleg is több nonprofit, vagy profitorientált szervezet foglalkozik
ezzel. Kellő tájékozódás után akár válogatni is lehet kínálatukból.
Felmerül a kérdés, miből fizessen szakértőt egy kisvállalat.
Jó tudni, hogy megoldható ez sikerdíjas szerződésekkel is, amikor a pályázat
írásához és a kapcsolat építéséhez igénybe vett szakértő csak a siker
esetén részesül díjazásban, vagy egy meghatározott alapdíjat egészít ki
a siker esetén kifizetendő összeg. Ezen túlmenően pályázatok könnyítik
meg a konzorciumépítő tevékenység finanszírozását. Magyarországon a
volt OMFB - jelenleg az Oktatási Minisztérium kutatási-fejlesztési helyettes
államtitkársága - pályázat keretében 1 millió forint értékig finanszírozza
a pályázatírás, konzorciumépítés költségeit. Az Európai Uniónál
pedig ennek az összegnek ötszörösére- hatszorosára is pályázhatnak a
kisvállalatok. Koránt sincsenek kihasználva ezeknek a pályázatoknak a lehetőségei,
pedig a pályázónak meg sem kell előlegeznie a költségeket.
Jó magyar szokás szerint előfordulhat, hogy egy-egy vezető
mindent maga akar tudni és megoldani. Nincs ennek értelme. Az Európai Unióban
több ezer ember fáradozik azon, hogy új eljárásokat, módszereket, technikákat,
formanyomtatványokat találjon ki és azokat folyamatosan tökéletesítse. A pályázati
űrlapok kitöltése így nemcsak egyetlen lap tartalmának ismeretét igényli,
hanem a mögötte lévő információs csomagét és a pályázat értékelői
által használt útmutató ismeretét is. Ez együtt legalább 250-300 oldal
terjedelmet tesz ki. S a rendszer fejlesztésének folyamatában mindig akadnak
újabb és újabb változó sorok a dokumentumokban. Az egészhez viszonyítva
nem sok, csak éppen tudni kell, hogy mi változott és mikor. Nem követheti
ezt, aki kutat, labort vezet, vagy vállalatot irányít. Ahhoz, hogy képben
legyen, folyamatosan foglalkoznia kellene a témakörrel.
Érdemes tudni, hogy az 5. Kutatási és Technológiafejlesztési
Keretprogram az EU gyakorlott pályázóinak is számos meglepetést okozott. Lényegesen
különbözik az előzőektől, mert finomult a pályázati kultúra, változtak
a pályázati feltételek, s az elszámolás módszerei. A döntéshozatal
mechanizmusa is eltér a korábbiaktól. Új momentum, hogy a pályázatokban
nem lehet már egy mondattal elintézni a szellemi tulajdon kérdését. Ezáltal
kevesebb kellemetlen meglepetés érheti ugyan a projektek résztvevőit,
viszont ebből a szempontból is jobban fel kell készülnie valamennyi résztvevőnek.
A keretprogram piacközeli szemléletéből adódik, hogy a korábbiaknál is erőteljesebb
projektmenedzsment- szemléletet kell tükröznie a pályázatnak. A kiváló
tudományos gondolatok megfogalmazásán túl meg kell határozni az információáramlás
megoldásait, a döntéshozatal mechanizmusát, a megvalósulás tervezett mérföldköveit,
annak időpontjait, az adott fázisok felelőseinek személyét.
A Magyar Nemzeti Host tanfolyamának előadói igyekeznek ráébreszteni
a résztvevőket, hogy profi munkát, komoly felkészülést igényel ez a tevékenység.
Nem szükséges akadémikusi, vagy professzori tudás, viszont sok és
folyamatos energiaráfordítással elsajátíthatóak és fenntarthatóak a szükséges
ismeretek. Nagyon fontos, hogy jó kapcsolatteremtő és konfliktusmegoldó
adottságokkal rendelkezzen a feladattal megbízott kolléga, mert sokféle megközelítés
összehangolását kell megoldania, mire 3-5 hónap alatt létrehozza a
konzorciumot és megírja a pályázatot.
A Magyar Nemzeti Host eddig két tréninget szervezett. A résztvevők
jónak találták felépítésüket. Megítélésük szerint választ kaptak
azokra a lényeges kérdésekre, amelyek a pályázatok írásakor napirendre
kerülnek. Többségük nem volt gyakorlott EU-pályázó, így új volt számukra
az ismeretek többsége, de a 3. és a 4. keretprogramot jól ismerők is sok újdonsággal
találkoztak. A tizenhat órás tanfolyamok célja nem lehetett az, hogy a résztvevők
végül professzionális pályázóként álljanak fel, hanem arra készítették
fel őket, hogy eldönthessék: vállalkoznak-e a sok-sok további ismeret elsajátítására.
S ha igent mondtak, később önállóan tökéletesíthessék tudásukat.
Akik már korábban is írtak, vagy írnak pályázatokat, haladóknak
szóló tanfolyamot is igényelnek az év második felében. Nekik természetesen
már nem az 5. keretprogram felépítéséről, vagy a menedzsment fontosságáról
beszélnek az előadók, hanem együtt oldják meg a feladatokat, esettanulmányokat.
Konkrét menedzsmentproblémák megoldásán dolgoznak, s olyan témákat beszélnek
meg, mint a kofinanszírozás, az szja, az áfa, a tárgyalási stratégiák,
vagy a szellemi tulajdonnal kapcsolatos részletkérdések. A szervezők bevonják
majd ebbe a brüsszeli irodában dolgozó tapasztalt kollégákat, az erre
specializált jogászokat, s más szakértőket is. Az a legfontosabb, hogy választ
kapjon a kérdéseire, aki felkészülten, jó partnerként akar részt venni az
EU programjaiban.
Copyright © MNH 1999
Utolsó frissítés:00-05-04
<< Vissza 'Az Egyesületről' szekció tartalmához