Az Idősügyi Tanács alakuló ülése
Idősügyi Tanácsok : Miniszterelnöki : Létrejötte : Alakuló ülés  

 

Az Idősügyi Tanács 2002. szeptember 2-án tartotta alakuló ülését a Magyar Parlament Gobelin termében. A kormány 2002. augusztus 9-én meghozott határozata szerinti új összetételben.

A napirend a következő volt:
1. Miniszterelnöki köszöntő és tájékoztató az időseket érintő intézkedésekről, valamint a kormány idősügyi politikájáról.
2. A tanács tagjainak beszámolója (NYOK, NYOSZ) az Idősügyi Világnapra való felkészülésről, a szervezés jelenlegi állásáról.
3. A tagok részére a megbízólevelek átadása.
4. A tanács Ügyrendjének megtárgyalása és elfogadása.
5. A tanács 2002. évi munkatervének elfogadása.
6. Egyebek.

Az ülésen jelen voltak dr. Medgyessy Péter miniszterelnök a tanács elnöke, dr. Hegyesiné Orsós Éva ESZCSM helyettes államtitkár, a Tanács titkára. Dr. Radnai György a miniszterelnök főtanácsadója, dr. Draskovics Tibor a miniszterelnök kabinetfőnöke, és jelen voltak a Tanács tagjai.
Az ülés levezető elnöke dr. Hegyesiné Orsós Éva ESZCSM helyettes államtitkár.

1. napirend: Miniszterelnöki köszöntő. Tájékoztató az időseket érintő intézkedésekről valamint a kormány idősügyi politikájáról.
Az IT-ről szóló Kormányhatározat értelmében kijelölte a tanács titkárát dr. Hegyesiné Orsós Éva személyében, ezzel teljesítve azon igényt, hogy magas beosztású tisztviselő töltse be ezt a funkciót, majd felkérte az ülés levezetésére.
Dr. Hegyesiné Orsós Éva ismertette, hogy a kormányhatározat értelmében a tanács elnöki tisztét a Miniszterelnök úr látja el. Felkérte az Elnök urat az ülés megnyitására valamint a megbízólevelek átadására.
A tanács elnöke megnyitóbeszédében hangsúlyozta, hogy szükséges egy olyan légkör kialakítása, hogy, amely az eddigieknél nagyobb esélyt ad az idős embereknek arra, hogy a társadalom megbecsült tagjainak érezhessék magukat. Mint mondta: Önökkel együtt szeretnénk olyan intézkedésekről gondoskodni melyek hozzájárulhatnak az idős emberek eddigieknél nagyobb szociális és érzelmi biztonságához, s hogy egészségesebb életet folytathassanak.
Közismert tény, hogy az időskorúak aránya növekszik, ez demográfiai tény immár.
Az 1869-ben végzett népszámlálás szerint a 60 évesnél idősebb korosztály a népesség 5 százalékát jelentette. 1990 január elsején ez az arány 18,9 százalékot tett ki, 1,96 millió volt a 60 évnél idősebb magyar állampolgárok száma. 2000-ben ez 19,7 százalék volt!
A népesség elöregedése mellett a gazdasági helyzet is közrejátszott abban, hogy foglalkoztatás 1990. évi csökkenése fokozottan érintette az idősebb korosztályokat, munkaerő piaci esélyeik jelentősen csökkentek. Kiemelt feladatnak tartjuk az idősek foglalkoztatási lehetőségeinek bővítését.
A magyarországi idősebb korosztályról elmondható, hogy EU-s összehasonlításban rendkívül rossz az egészségi állapotuk. Ez az oka annak, hogy kiemelt feladatnak tartjuk a szociális és egészségügyi ellátás egységes szemléletű kezelését.
Az idősek helyzete attól is nehezebb, mint a társadalomé általában, mert már nincs rá idejük, hogy helyzetükön változtatassanak, lemaradásukat csökkentsék. Kiegészítő jövedelemre, munkavállalásra nincs vagy alig van lehetőség. Az idősek egyre nagyobb hányada egyedülálló, ami a megélhetési gondjaikat súlyosbítja.
E kép kialakulására erőteljesen hatnak a gazdasági, kulturális és a társadalmi tényezők.
Az ipari társadalmakban gyengül a generációk egymásrautaltsága. Ezzel párhuzamosan erősödik a civil szféra , s a társadalmi integrációt biztosító segítségnyújtás, mely erkölcsi kötelesség is. A rászorulók részére személyre szóló ellátás szükséges.
Ehhez új stratégiára van szükség. Ez egyben Úniós elvárás is.

A kormány stratégiája 10 pontban foglalható össze:
• olyan kormányzati cselekvési programot kell alkotni, amely garantálja az Idősügyi Karta alapelveinek megvalósulását;
• megalapozza az Idősügyi Törvény létrehozásának feltételeit;
• fontos hazai gerontológiai kutatások céltámogatása;
• a környezetei tényezők alakítása, az EU-hoz való csatlakozási folyamatában fontos feladatot jelent. A kutatások célja a környezet kialakítása oly módon, hogy az idősek önállósága, mindennapi alapvető tevékenysége biztosítva legyen akkor is, ha ezt az idős ember, valamilyen betegsége, funkció vesztése megakadályozná;
• szociális ellátások terén fejleszteni kell az idős embert természetes környezetben megtartani tudó területi ellátásokat, a gondozási kapacitást és a szolgáltatások bővítését
• az EU csatlakozásra felkészülés keretében, olyan intézkedéseket is kell hozni, mint pl. a nyugdíjak színvonalának az EU elvárásához való illesztése;
• növelni kell a társadalmi felelősségvállalást az idősek védelmében;
• egyes emberek esetében alapvető fontossággal bír a magas szintű érdekvédelem. Biztosítani kell az emberi jogok és alapvető szabadságok korlátlan élvezetét bármely elhelyezési forma esetében úgy, hogy méltóságuk, a meggyőződés szabadsága az életminőségre vonatkozó döntés szabadsága ne sérüljön (ombudsman);
• az önkormányzatok és különféle társadalmi szervezetek mellett létre kell hozni ezen intézmények működését segítő véleményező szenior tanácsadó testületeket. E testületek tevékenysége az idősek érdekvédelmét és képviseletét is szolgálja;
• fontos alapelv annak elismerése, hogy élethossziglan tart az egyéni fejlődés, hogy időskorban is rendelkezik az ember a tanulás képességével, hogy fontos alapelv a munkaviszony fenntarthatósága időskorban;
a generációk közötti kapcsolattartás kiemelten fontos. Cél, hogy olyan időspolitika valósuljon meg, amely mindegyik korosztályra épül. Gazdag programkínálatú közösségi találkozási pontokat kell létrehozni az idősek számára. A társadalmi segítő civil szerveződések, önsegítő csoportok, karitatív szervezetek létrejöttét és működését.


A Kormány felvázolt idősügyi politikájának megvalósításához a Miniszterelnök úr kérte a tanács közreműködését, melyhez természetesen nemcsak a jelenlevő IT tagoknak, hanem az általuk képviselt tagszervezeteknek, s maguknak az idős embereknek a közreműködése is szükséges. Hangsúlyozta: „Arra is számítok, hogy Önök az IT-ben képviselettel nem rendelkező szervezetekkel is kapcsolatban lesznek, s megtalálják a módját annak, hogy ők is részesei legyenek a mi közös munkánknak.”

2. napirendi pontként A Miniszterelnök úr átadta a megbízóleveleket, a Tanács titkára pedig bejelentette, hogy az új összetételű Tanács megalakult. Minden meghívott jelen volt, a tanács határozatképes volt.

3. napirendi pontként a NYOK és a NYOSZ képviselői, Mihalovits Ervin és Jankovits György urak a közelgő Idősek világnapja alkalmából a rendezendő ünnepség helyszínéről, időpontjáról, programjáról, az előkészítő munkákról adtak tájékoztatást.
A tanács tagjait – egyebek mellett – tájékoztatták arról, hogy az Idősek Világnapja központi rendezvényét 2002. október 9-én, 11 órai kezdettel a Nemzeti Sportcsarnokban (Budapest, Iván vezér u. 1-3. tartják meg. A Sportcsarnokban mintegy 2000 fő elhelyezésére van mód. Előzetes számítások szerint a rendezvény költsége 6 millió forint körüli összeg lesz.
Miniszterelnök úr hozzászólásában biztosította a rendezvény szervezőit, hogy a szükséges 6 millió forint rendelkezésre áll. Miniszterelnök úr a szervezőbizottság munkájának segítése érdekében az idősügyekért egyébként is felelős helyettes államtitkárt, dr. Hegyesiné Orsós Éva asszonyt megbízta a koordinációs feladatok ellátásával.
Az e napirendhez hozzászólók egyetértettek az elhangzottakkal, támogatásukról biztosították a szervezőket és jelezték a szervezőbizottságokba való bekapcsolódás igényét. A Tanács döntést hozott arról, hogy az előkészítő bizottság munkájában a Tanács valamennyi idősek szervezeteit képviselő tagja részt fog venni.
Miniszterelnök úr fontosnak tartotta, hogy igényes, az eseményhez méltó program készüljön, kapjanak a nemzetközi szervezetek képviselői is (mint pl. ENSZ, WHO) meghívást.
A központi rendezvény mellett a vidék is kapjon esélyt az eseménybe való bekapcsolódásra.


A Tanács a beszámolót elfogadta.
(A 3. napirend megtárgyalását követően Miniszterelnök úr távozott.)


4. napirend: Az Ügyrend tervezetének vitája
Dr. Hegyesiné Orsós Éva elmondta, hogy a minisztérium munkatársai az Ügyrend tervezetét elkészítették, azt a meghívóval együtt megküldték a Tanács tagjainak. A Tanács tagjai közül nyolcan véleményt, javaslatot küldtek, amelyekből a megvalósítható igényeket, jogos észrevételeket – ideértve a Jogi Főosztály véleményét is – figyelembe véve új tervezet készült. Az ülés elején az átdolgozott anyagot – amely tételesen tartalmazta a beérkezett és elfogadott javaslatokat – a tagok megkapták.
A Titkár kérte a Tanács tagjait, hogy (az összegezett javaslatok, vélemények figyelembevételével) az Ügyrend tervezetről mondják el véleményüket, javaslataikat.


A Titkár és a tagok az Ügyrend-tervezetet fejezetenként tárgyalták.

I. fejezet (Általános meghatározások)
Dr. Csehák Judit miniszter asszony kérte, hogy munkájuk segítése érdekében a tagok a Kormány Ügyrendjét (1088/1994.(IX.20.) Korm.hat.) kapják meg.
A már beépített módosítással a Tanács az Ügyrend I. fejezetét egyhangúan elfogadta.

A II. és III. fejezethez (A Tanács elnöke, A Tanács titkára) észrevétel nem érkezett, a Tanács azt egyhangúan elfogadta.

A IV. fejezet tárgyalása:
Két helyen módosítás vált szükségessé.

1.) Amennyiben a Tanács delegált tagjának megbízatása lemondással, a tag halálával vagy visszahívással szűnik meg, a delegáló szervezet joga az új személy delegálására megmarad.
2.) A tag akadályoztatása esetén meghatalmazottja az ülésen tanácskozási joggal vesz részt. A távollevő tag a delegáló szervezettel egyeztetett, illetőleg szakértő esetén a saját álláspontját, továbbá szavazatát is elküldheti levélben.

A két módosítással és a már beszerkesztett javaslatokkal együtt a IV. fejezetet is egyhangúan fogadta el a Tanács.

Az V. fejezet ( A Tanács működése)
A fejezet vitájában a következő kérdések merültek fel:
Mit értünk nyilvános ülésen?
Hogyan biztosítható az ülés nyilvánossága?

A válaszokban elhangzottak összefoglalása:
Minden olyan ülés, ami nem zárt, nyilvános ülés. Azon részt vehetnek szakértők, a szervezetek képviselői, a média, stb. képviselői.
Érdemes a nyilvános ülésen való részvétel szabályait megalkotni. Pl.: a parlamenti bizottság ülésein az előzetesen lobbylistára jelentkezők vehettek részt.
Az ülések nyilvánosságának biztosításának érdekében az ülésekről és annak napirendjeiről az ülés előtt 2 nappal MTI hírt ad ki a Tanács titkársága. A média, különös tekintettel az idősekkel foglalkozó média külön meghívót is kap. A Tanács titkársága folyamatosan kéri a javaslatokat, amelyek a nyilvánosságot szolgálják. Az ESZCSM és a ATV közös havi 1 órás műsort készít, s ez fóruma lesz a Tanácsnak is.

Az V. fejezetben, a már áttervezett javításon túl, további módosítás nem történt, a Tanács az V. fejezetet egyhangúan jóváhagyta.

A Tanács a VI. fejezetet is – a már beépített módosítással – egyhangúan jóváhagyta.

A Tanács határozata: Az Ügyrend a tervezet VI. fejezetének – megbeszéltek szerinti – módosításával a mai napon elfogadásra került.

Vissza az előző szintre