Anyasági támogatás: a
szülést követően az a nő jogosult támogatásra, aki várandóssága
alatt legalább négy alkalommal – koraszülés esetén legalább egyszer
– terhes gondozáson részt vett. Az anyasági támogatás a jogosultat
akkor is megilleti, ha a gyermek holtan született.
Az anyasági támogatás – gyermekenkénti – összege
azonos az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-ával. Az igényt
a szülést követő 180 napon belül lehet benyújtani.
(1998.évi LXXXIV.törvény 29.§)
ápolási díj: tartósan
gondozásra szoruló személy otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó
részére biztosított anyagi hozzájárulás.
Ápolási díjra jogosult a jegyes kivételével az a
hozzátartozó, aki az önmaga ellátására képtelen, állandó és tartós
felügyeletre, gondozásra szoruló súlyos fogyatékos vagy 18. Életévét
be nem töltött tartósan beteg személy gondozását, ápolását végzi.
Összege nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegénél.
Ápolási díj állapítható meg annak a hozzátartozónak
is, aki 18.életévét betöltött tartósan beteg személy esetén a család
összes körülményeire tekintettel méltányossági alapon dönt az ápolási
díj megállapításáról az önkormányzat képviselő-testülete. Összege
nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének
80%-ánál.
Nem jogosult ápolási díjra a hozzátartozó, ha
- Rendszeres pénzellátásban részesül,
- Szakiskola, középiskola illetve felsőoktatási
intézmény nappali tagozatos hallgatója,
- Kereső tevékenységet folytat és munkaideje –
az otthon történő munkavégzés kivételével – a napi 4 órát meghaladja,
- Az ápolt két hónapot meghaladóan bármilyen nevelési-oktatási,
egészségügyi vagy szociális intézményi ellátásban részesül, kivéve
a napi legfeljebb 4 órás pedagógiai fejlesztő foglalkoztatást.
Az ápolási díjat – mellékelve a háziorvos szakvéleményét
– az önkormányzatnál kell igényelni.
(1993.évi III. törvény 40.§)
árvaellátás: árvaellátásra
az a gyermek jogosult, akinek szülője haláláig az öregségi, illetve
rokkantsági nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt megszerezte, vagy
öregségi, illetve rokkantsági nyugdíjasként halt meg. Az ellátás
a gyermek 16.életévének betöltéséig jár, de ha oktatási intézmény
nappali tagozatán tanul, a tanulmányok tartamára, legfeljebb 25
éves koráig folyósítható. Összege annak a nyugdíjnak a 30%-a, ami
az elhunytat öregségi, rokkantsági nyugdíjként, baleseti rokkantsági
nyugdíjként megillette volna halála időpontjában.
(1997.évi LXXXI:törvény 54.§)
átmeneti segély: a települési
önkormányzat képviselő-testülete a létfenntartást veszélyeztető
rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan
létfenntartási gonddal küzdő személyek részére a rendeletében meghatározott
átmeneti segélyt nyújt.
Az átmeneti segély adható alkalmanként és havi rendszerességgel.
Az alkalmankénti segély gyógyszertámogatáshoz, illetve az egészségbiztosítás
által nem vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás
díjaként is megítélhető. A havi rendszerességgel adott átmeneti
segély jövedelemkiegészítő támogatásként, rendszeres nevelési támogatásként,
továbbá az önkormányzat rendeletében meghatározott más ellátási
formaként is nyújtható.
(1993.évi III.törvény 45.§)
betegszabadság: évenként
tizenöt munkanap. A betegszabadság naptári évben igénybe nem vett
része később nem igényelhető. A keresőképtelenséget az orvosnak
kell igazolnia. A munkavállalónak betegszabadság idejére táppénz
nem jár, hanem távolléti díjának 80%-a illeti meg. Év közben kezdődő
munkaviszony esetén a munkavállaló a naptári évre járó betegszabadság
időarányos részére jogosult.
(1992.évi XXII.törvény 137.§)
bölcsőde: a családban
nevelkedő 3 éven aluli gyermekek napközbeni ellátását, szakszerű
gondozását és nevelését biztosító intézmény. Ha a gyermek 3. évét
betöltötte, de testi vagy szellemi fejlettségi szintje alapján még
nem érett az óvodai nevelésre, a 4.évének betöltését követő augusztus
31-ig nevelhető és gondozható a bölcsődében.
A bölcsőde végezheti a fogyatékos gyermekek korai
rehabilitációs és rehabilitációs célú nevelését és gondozását is.
(1997.évi XXXI.törvény 42.§)
család autonómiája: az
állam csak alapos közérdekből, vagy valamely családtag veszélyeztetettsége
esetén avatkozhat be a család életébe (ez utóbbi esetben be is kell
avatkoznia). A beavatkozásnak elsősorban a családi funkciók megfelelő
működésének helyreállítását, és nem a veszélyeztetettnek a családból
való kiemelését kell szolgálnia.
család: a szülő(k) és
gyermeke(ik) alkotta közösség alapvető, természetes, élő sejtje
a társadalomnak, melyre minden más közösség és maga a társadalom
egésze épül. A jól működő családban a gyermekek – a család hétköznapi
élete során – válnak érett személyiségekké, szocializálódnak. Ebben
a közegben szerzik meg a mások iránti tisztelet és együttérzés képességét.
Így válnak a társadalom egészséges lelkű, másokkal szolidáris, önmaguk
és mások sorsáért felelősséget vállalni képes polgáraivá, akik maguk
is képesek jól működő családok alapítói lenni. A család, mint intézmény
és mint alapegység működésének állapota társadalompolitikai kérdés,
s egyben a nemzet jövőjének, jövőbeni életminőségének kérdése.
családi adókedvezmény:
a személyi jövedelemadóról szóló törvényben foglaltak szerint kedvezmény
illeti meg azokat a családosokat, ahol legalább az egyik családi
pótlékra jogosult szülő személyi jövedelemadót fizet.
Az adókedvezmény a családtagok megosztva is igénybe
vehetik.
Kedvezményezett eltartott az, akire tekintettel
a családok támogatásáról szóló törvény szerint nevelési ellátást
folyósítanak, ide értve azt is, aki a nevelési ellátásra saját jogán
jogosult, valamint a magzat a várandóság időszakában (fogantatása
91.napjától megszületéséig) és a rokkantsági járadékban részesülő
személy.
(1995.évi CXVII.törvény)
családi életre nevelés:
célja, hogy a gyermekek a családi értékeket, magatartásformákat,
a harmonikus családi életben szükséges alapismereteket megismerjék
és elsajátítsák. Nem elsősorban egészségi és szexuális ismeretek
elsajátítása, hanem önismeretre, kapcsolatok fenntartására, felelősségvállalásra
nevelés, annak bemutatása, hogy az ember párkapcsolatban és közösségben
teljesedik ki és válik boldoggá.
családi napközi: a gyermekek
napközbeni ellátásának minősül a bölcsődei és óvodai ellátásban
nem részesülő, továbbá az iskolai oktatásban részesülő gyermeknek
az iskola nyitvatartási idején kívüli, valamint az iskolai napközit
vagy tanulószobai ellátást igénybe nem vevő gyermek családi napköziben
történő – nem közoktatási célú – ellátása.
A családi napközi a családban nevelkedő gyermekek
számára nyújt életkoruknak megfelelő nappali felügyeletet, gondozást,
nevelést, étkeztetést és foglalkoztatást. A fogyatékos gyermekek
számára sajátos szükségleteikhez igazodó ellátást kell nyújtani.
(1997.évi XXXI.törvény 43.§)
családi pótlék jár: azután
a gyermek (személy) után, aki
- még nem tanköteles,
- tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos
- gyermekotthonban, javítóintézetben, büntetés
végrehajtási intézetben, illetve szociális intézményben él, és
o tanköteles, vagy
o általános iskola, középiskola, szakiskola
tanulója és 20.életévét nem
o töltötte be,
- családi pótlékra jogosult saját jogán a 18.életévét
betöltött tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személy
családi pótlékra jogosult:
a vérszerinti, az örökbefogadó szülő, a szülővel
együtt élő házastárs, a nevelőszülő, a hivatásos nevelőszülő és
a gyám, a saját háztartásban nevelt, illetve gondozott, a még nem
tanköteles, valamint a tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos
gyermek után,
a vagyonkezelői joggal felruházott gyám, illetve
a vagyonkezelő eseti gondnok a gyermekotthonban, a javítóintézetben
nevelt, vagy a büntetés végrehajtási intézetben lévő, gyermekvédelmi
gondoskodás alatt álló gyermek (személy) után,
a szociális intézmény vezetője az intézményben elhelyezett
gyermek (személy) után saját jogán a 18.életévét betöltött tartósan
beteg, illetve súlyosan fogyatékos személy, feltéve, ha utána 18.
Életévének betöltéséig magasabb összegű családi pótlékot folyósítottak.
A 18.éltév betöltését követően az ellátás megállapítására csak 2003.január
1-jéig van lehetőség, de a korábban megállapított ellátásokat tovább
folyósítják.
(Annak a nagykorú személynek, aki egyidejűleg fogyatékossági
támogatásra is jogosult, választania kell a két ellátás között.)
(1998.évi LXXXIV.törvény 8.§)
Vissza az
előző szintre
|