augusztus 30.
(Forrás: HVG)
ÁSZ-JELENTÉS AZ IDŐSEK OTTHONAIRÓL
Borús alkony
Lassan zárul az olló az idősek ellátására
szakosodott állami és civil fenntartású intézmények között. Az elobbiek
többsége továbbra is zsúfolt, az egyházi, alapítványi, vállalkozói
tulajdonú intézmények többségénél ezzel szemben ideálisak a körülmények
- derül ki az Állami Számvevoszék vizsgálatából.
Tíz év alatt megötszörözodött az idosek ellátására szakosodott szociális
otthonokba jelentkezok száma. Bár a tartós ellátást igénylokrol
naprakész statisztikai adatokkal még a szociális minisztérium sem
rendelkezik, a szaktárca legutolsó hivatalos adata szerint két évvel
ezelott mintegy 12 ezren vártak arra, hogy bejussanak valamelyik
tartós bentlakást nyújtó intézménybe.
Az Állami Számvevoszék (ÁSZ) idosek ellátásával foglalkozó intézmények
1998-2002 közötti muködését feltérképezo kutatása szerint - a vizsgálatba
bevont 38 intézmény adatai alapján - az elmúlt években országosan
átlagosan 98 százalékos kihasználtsággal muködtek az idosek otthonai.
De még e 2 százaléknyi szabad kapacitás is csak látszólagos volt:
szinte kizárólag az alapítványok által muködtetett otthonoknál jelentkezett,
és ezeknél is döntoen abból adódott, hogy azok a gondozottak, akik
egyedül akartak élni például a két személyre méretezett lakrészben,
a többletköltségek kifizetésével megváltották a másik lakótárs helyét.
Közel sem mindegy persze, hogy ki melyik idosotthonban éli le utolsó
éveit: az ÁSZ vizsgálata szerint hatalmas különbségek fedezhetok
fel még ma is az egyes intézmények nyújtotta ellátások színvonalában.
Annak ellenére van ez így, hogy az elmúlt években számos olyan jogszabályi
rendelkezés született, amely azt volt hivatva garantálni, hogy legalább
az alapszolgáltatások terén közel azonos feltételeket kínáljon például
egy állami és egy alapítványi fenntartású szociális otthon (HVG,
1999. szeptember 4.). A szakmai követelményeknek rendszerint a már
több éve, évtizede muködo állami, önkormányzati fenntartású intézmények
nem tudnak megfelelni. Ezzel szemben az utóbbi években nyílt magánintézményekben
nem ritka, hogy luxuskörülményeket biztosítanak a gondozottaknak
- derül ki az ÁSZ-jelentésbol.
A gondozási feltételeknek a hatályos eloírások szerint akkor felel
meg egy intézmény, ha a maximum négyfos lakószobákban legalább 6
négyzetméter lakóterület jut egy-egy gondozottra, legalább tíz személyre
jut nemenként egy fürdokád vagy zuhanyzó, illetve WC, valamint folyamatos
a melegvíz-szolgáltatás. A leggyakoribb probléma, hogy az eloírtnál
kevesebb négyzetméter jut egy-egy gondozottra. A Fejér megyei Sárosd
községben muködo idosotthonban például a szobák többsége csak egy
másik lakószobán keresztül közelítheto meg, és vannak olyan lakrészek,
amelyekben 5-11 idos ember kényszerül együtt élni. Az épületben
hiányoznak az elvonulásra, az egyedüllétre szolgáló helyiségek,
és az ÁSZ azt is felrótta, hogy még nyilvános telefon sincs az otthon
területén. Ambrózi Sándor intézményigazgató a HVG-nek is elismerte
a vizsgálatban feltárt hiányosságokat, hozzátette azonban, az otthon
egy elavult kastélyépületben muködik, és a fenntartó megyei önkormányzat
a közelmúltban már határozatban kötelezte el magát, hogy az intézményt
új épületbe költözteti.
A kastélyépületekben muködo szociális intézményekre (az otthonok
22 százaléka ilyen) általában is igaz, hogy a muszaki adottságaik
miatt még átalakítások révén sem igen tehetok alkalmassá arra, hogy
az eloírásoknak mindenben megfelelo szociális intézményekké váljanak.
A muemléki védelem alatt álló épületek nagy termeinek átalakítását,
belso falak építését a muemlékvédelmi felügyeloségek nem engedélyezik,
és hasonló okokból hiányzik általában a lift is, amelynek üzemeltetése
minimális kívánalom lenne egy idoseket ellátó többszintes épületben.
A kastélyokban muködo otthonok kiváltására ezért már az elozo kormányzati
ciklusban átfogó program született, és ha a Medgyessy-kormány által
is folytatott kezdeményezés révbe ér, 2008 végére valamennyi ilyen
intézmény új, korszerubb épületbe költözhet.
Az állami és civil fenntartású otthonok közötti szakadékot növeli,
hogy amíg az önkormányzatok - ellátási kötelezettségbol adódóan
- nem mérlegelhetik, kiket vesznek fel otthonaikba, a nem állami
intézmények saját szabályaik alapján választhatják ki az ellátandó
személyeket. Ennek következtében rendszerint az önkormányzati intézményekbe
kerülnek a kevésbé tehetos emberek, a nem államiakba pedig azok
nyernek felvételt, akiknek - vagy családtagjaiknak - módjukban áll
az emelt szolgáltatások esetén egyszeri hozzájárulásként befizetendo
(500 ezer forint és 5 millió forint közötti) belépési díj, illetve
a havonta esedékes magasabb intézményi térítési díj megfizetése.
Az önkormányzati intézményekben - tekintettel az ellátottak anyagi
helyzetére - általában alacsonyabb térítési díjat állapítanak meg,
mint a nem állami fenntartásúaknál. Bács-Kiskun megyében például
a megyei önkormányzati intézmények térítési díja tavaly nem egész
30 ezer forint volt, ezzel szemben például a magyarországi református
egyház Hajdú-Bihar megyei szeretetotthonában 77 ezer forintot kértek
havonta. Az egy ellátottra jutó térítési díjak az állami fenntartású
intézményeknél 1998-2002 között 24 százalékkal (ellátottanként évi
284 ezer forintra) emelkedtek, miközben a nem állami intézményeknél
39 százalékos növekedés volt (évi 334 ezer forintra).
Térítésidíj-hátralékosokkal szinte kizárólag az önkormányzati intézményekben
lehet találkozni. A Jász-Nagykun-Szolnok megyei önkormányzat Fehér
Akác otthonában például tavaly osszel közel 800 ezer forint hátralékot
tartottak nyilván. S bár az intézmények jelzálogot jegyezhetnek
be a térítési díjat nem fizeto, de ingatlanvagyonnal rendelkezo
ellátottak ingatlanára, ezek készpénzre váltása is nehézkes. Csak
abban az esetben várható a tartozás megtérülése, ha az örökös értékesíti
az ingatlant. Ezzel is magyarázható, hogy az ÁSZ által vizsgált
intézmények közül 1998 és 2002 között mindössze 13 önkormányzati
fenntartású otthon élt a jelzálogjog-bejegyzés lehetoségével (ez
a nem állami fenntartású intézményeknél egyetlen esetben sem fordult
elo), az 58 esetbol pedig mindössze hatban tudták anyagi követeléseiket
érvényesíteni az intézményfenntartók.
Visszalépés
az előző oldalra
|