M, Kamber: Svájc: – Santé 2005 fórum
Sociétés et industrie, 2003. április.
(Tömörítvény)
Öregedő társadalmi struktúrák növekvő ápolási
szükségletekkel és az ebből eredő elkerülhetetlen költségemelkedéssel
–ezek voltak a témái az ez évi Santé 2005 fórumnak. Hogyan kell
ezt az egészségügyi rendszert finanszírozni, hogyan lehet a szolgáltatásoknak
a minőségét, valamint az egyenletes, igazságos és etikus kezelést
biztosítani? Az előadók bepillantást közvetítettek a munkacsoportok
ismereteibe és ötleteibe.
A jövő kihívása
Az egyik előadó a demográfiai öregedést a társadalom
közép- és távlati jövője elsőrendű kihívásának nevezte, mindenekelőtt
az ebben foglalt finanszírozási probléma miatt. Arra a gyakran
és könnyelműen felvetett szemrehányásra, hogy a problémáról mindig
beszélnek ugyan, de megoldására semmit sem tesznek, az előadó
utalt a biztosítási törvény revíziójára. Ennek az új orientációja
a lakosság demográfiai fejlődésének és az ezzel kapcsolatos pénzügyi
hiányok szolgálatában áll.
Exponenciális görbék a költségterületen
Ma négy aktív polgárra egy nyugdíjast számítunk.
30 év múlva ez kettő lesz. 2010-ben a betegbiztosítási törvény
6 milliárd svájci frank többletet fog igényelni és a kórházon
kívüli ellátás pénzügyi növekedése a költségvetésből aligha lesz
fedezhető, mert itt is hatalmas növekedési arányok mutatkoznak.
A kórházon kívüli ellátásra 1996-ban még 740 millió
svájci frankot-használtak fel, öt évvel később ennek több mint
kétszeresét, 1550 millió frankot.
Az öregség nem véd a fizetési kötelezettségtől
Ma vitatják azt, ami évtizedekig tabunak számított.
A nyugdíjasokkal való szolidaritásnak határai vannak. Az új belügyminiszter
és az államelnök már bejelentette, hogy az aktívaknak a szolidaritását
nem szabad túlterhelni. Az öregeknek esélyeikhez, hogy tovább
éljenek, mint a szociális intézkedéseknek a számítási alapjai,
kis adományaikkal hozzá kell járulniuk.
Az előadó – egy nemzeti tanácsos- hangoztatta, hogy a Santé 2005
munkacsoportja is a finanszírozási modellek keresésénél ugyancsak
arra gondolt, hogy az idősebb lakosság iránti szolidaritást a
szociális intézkedésekben relativizálni kell az ötven éven felüliek
kiegészítő járulékaival, új pénzügyi kiegyenlítéssel az azonos
generációk között, jövedelemfüggő járulékokkal, a hozzáadott értékadó
emelésével, vagy egészségügyi tőke célzott képzésével.
Pénz nélküli takarékossági intézkedések
A szociális intézkedések szanálásának természetesen
elsősorban minden olyan intézkedéssel kell történnie, amelyek
jobbításokhoz és megtakarításokhoz vezetnek, anélkül, hogy említésre
méltó költségeket okoznának: az életmód javítása (a dohány- és
alkoholfogyasztásból elkerülhető betegségek profilaxisa, szociális
integráció és mobilitás), korai beutalások (a terápiás makacsságról
való lemondás, a palliatív orvosláshoz való hozzáférés fejlesztése),
betegkártya (az információátvitel javítása, időben közölt utasítások,
az ismételt vizsgálatok elkerülése) valamint a betegeknek a jobb
beutalása a helyzetüknek megfelelő struktúrákba (gondozás az élet
végén, a családközeli gondozás fejlesztése).
Demográfiai fejlődés
Egy másik előadó témája volt az öregedő lakosság
tartós kezelése, az elaggott krónikus betegek ápolása és a drága,
modern technikáknak és termékeknek az alkalmazása. Grafikonokon
mutatta be a lakosságnak az állandóan növekvő várható élettartamát.
Ez 1880-ban 42 év volt. 1960-ban 70 évre emelkedett (nőknél 72-re,
férfiaknál 68-ra) és 2000-ben több mint 75 évre (nőknél 78-ra,
férfiaknál 73-ra). A szociális intézkedésekre némileg vigasztaló
marad, hogy a várható élettartam görbéje az utóbbi három évtizedben
valamelyest laposabb lett. Marad az a tény, hogy a 65 évesek és
azon felülieknek a száma 100 keresőre a mai 35%-ról 2040-ben 65%-ra
emelkedhet. Az ilyen perspektívákból a szociális költségekre semmi
jó nem várható.
Ki vágja szét a gordiuszi csomót?
Egy szolgáltatáscsökkentés bizonyára hozzájárulna
a szociális munka pénzügyi könnyebbségéhez. Ez a lehetőség egy
modern, nyitott jóléti társadalom etikájával nehezen lenne összeegyeztethető
és egy közvetlen demokráciában aligha lenne esélye. Ezért abból
kell kiindulni, hogy az egészségügyi és öregségi ellátás magas
standardjának meg kell maradnia, ami feltételezi a megfelelő finanszírozást
is. Mindenesetre ha a szociális munka járulékai demográfiai okokból
nem emelkedhetnek az elviselhetetlenségig, más gondolkodást kell
választani. Az élettartam emelkedésének lehetőleg jó egészségben
kell megtörténnie, aminél mindenesetre a halált is el kell fogadni,
mint az élet részét. A krónikus betegségek növekedése 20%-a okozza
az összes költségek 70%-át az adott korosztályban – és az öregkori
betegségeket hatásosan kell leküzdeni. Ilyen premisszák között
elképzelhető lenne egy a mai nyugdíjas kornál későbbi nyugdíjazás
is.
Jobb egészségügyi tervezés
Egy másik előadó fellépett
az egészségügy jobb tervezése mellett, ami Svájcnak „egészségügyi
medencékre” való felosztásával lenne lehetséges, az alapbiztosításnak
az öt nagy egészségügyi régió szerinti tarifáival vagy a szövetségi
állam részéről a jogok és szolgáltatások megállapítása révén.
Az egészségügyi tervezés ellenére azonban az egészségbiztosítás
finanszírozása számára új forrásokat kell feltárni. Lehetőségként
kínálkozik egy egészségügyi tőkeképzés röviddel a nyugdíjkor előtt,
ami az idősebb lakosság pénzügyi szolidaritását és egy alapnak
a létesítését finanszírozná az egészségügy ipari és szolgáltató
üzemein keresztül. A szolgáltatásoknak a kor szerinti vagy szociális-gazdasági
racionálását valamint a kétosztályos egészségügyet el kell kerülni.