A kormány az elmúlt évtizedek kedvezőtlen népegészségügyi
folyamataira tekintettel kiemelt jelentőséget tulajdonít a népegészségügyi
helyzet gyökeres javításának, és megalapozottnak tartja azt a lakossági
elvárást, hogy a magyar népesség születéskor várható élettartama
közelítsen az Európai Unió országainak átlagához. A kormány tudatában
van annak, hogy az emberek egészségi állapotában érzékelhető javulás
és az ellátórendszerben érdemi változás csak hosszabb, több parlamenti
cikluson átívelő időszak alatt érhető el. Az Országgyűlés felkérte
a kormányt, hogy – az „Egészséges Nemzetért” népegészségügyi program
korszerűsítésével és kiterjesztésével – a lakosság egészségügyi
állapotának javítása érdekében terjessze az Országgyűlés elé az
„Egészség Évtizedének Johan Béla Nemzeti Programját”.
Az Egészségügyi Világszervezet 1998–as Közgyűlése nemzetközi nyilatkozatot
fogadott el az egészségről. Eszerint az elérhető legjobb egészségi
állapot egyike az alapvető emberi jogoknak. A lakosság egészségi
állapotának és jólétének javítása a gazdasági és társadalmi fejlődés
végső célja, ugyanakkor elismert tény, hogy a lakosság jó egészségi
állapota a társadalmi-gazdasági fejlődés egyik előfeltétele. Ebben
a folyamatban kiemelkedő szerepe van a lakosság egészségi állapotában
mutatkozó egyenlőtlenségek csökkentésének. Az egészségi állapot
javítása nem képzelhető el megalapozott nemzetközi, nemzeti és regionális
politikai stratégiák nélkül.
Az „Egészség Évtizedének Johan Béla Nemzeti Programja” célja, hogy
minden magyar állampolgár a lehető legegészségesebben éljen. Ennek
eredményeként tíz év távlatában legyen három évvel hosszabb a születéskor
várható élettartam Magyarországon mindkét nem esetében.
Ennek két fő útja van:
• az egyes állampolgárok egészségének védelme és fejlesztése egész
életük során;
• a főbb betegségek, sérülések, halálokok gyakoriságának csökkentése,
az ezekkel járó szenvedés mérséklése.
Három alapvető érték vezérli a Nemzeti Program kidolgozását:
• az egészség alapvető emberi jog;
• az egyenlőtlenségek csökkentése és a szolidaritás;
• az egyének, csoportok, intézmények és közösségek részvétele és
felelőssége az egészség fejlesztésében.
A magyar lakosság egészségi állapota nemzetközi összehasonlításban
rendkívül kedvezőtlen, és jelentősen elmarad attól, amit társadalmi–gazdasági
fejlettségünk általános szintje lehetővé tenne. Egyes megbetegedések,
halálokok tekintetében hazánk vezető helyet foglal el a nemzetközi
statisztikákban. Jelenleg a születéskor várható élettartam a férfiaknál
68, a nőknél 76 év, ami messze elmarad az Európai Unió tagállamaitól.
Különösen tragikus a középkorú férfiak kimagasló halálozása.
Ez a helyzet elfogadhatatlan, és hatékony cselekvést igényel. A
magyar lakosság kirívóan rossz egészségi állapota számos történelmi,
társadalmi, gazdasági, kulturális ok bonyolult eredője, de közvetlenül
és meghatározó módon a lakosság életmódjával függ össze.
A hazai táplálkozási szokások egészségtelenek: túlzott az energia-,
zsír-, és só-bevitel, elégtelen a rost-, zöldség-, főzelék és gyümölcsfogyasztás.
A magyar felnőtt lakosság jelentős része túlsúlyos, illetve elhízott.
A felnőtt lakosság napi átlagban alig tölt többet tíz percnél szabadidős
testmozgással és tíz felnőttből hat, sem hét közben, sem hétvégén
nem mozog. A felnőtt férfiak 41, a nők 26%-a dohányzik több-kevesebb
rendszerességgel, főként a fiatal nők között a dohányzók aránya
gyorsan emelkedik. Csupán a dohányzással összefüggően évente 28.000
ember hal meg az országban. Magas az alkoholisták száma és terjed
a kábítószer-fogyasztás. A népesség jelentős részénél hiányzik a
mindennapi élet problémáival való megbirkózás képessége, széleskörűen
elterjedtek a lelki egészség zavarai. A tényeket, gondokat még hosszasan
lehetne sorolni, a Program ezeket részletesen számba veszi, elemzi
és meghatározza a fő cselekvési irányokat a kedvezőtlen folyamatok
befolyásolására.
Az életmód egészség szempontjából kedvező irányú befolyásolása nehéz
és rendkívül összetett feladat, a kormányzat, a közintézmények,
a civil szféra, a gazdasági és társadalmi élet szereplőinek, a médiának
átgondolt, összehangolt cselekvései folyamatában valósítható meg.
Ehhez ad alapot egy tízéves, szakmailag megalapozott, társadalmi
és politikai egyetértésre támaszkodó stratégia.
A Program átfogó és jövőbemutató szakmapolitikai keretet ad a prioritások
kiválasztásához és megvalósításához, az erőforrások és közösségek
mozgósításához az egészség érdekében. Az egészség megtartása és
fejlesztése kormányzati szemszögből nem szemlélhető pusztán ráfordításként,
kiadásként, vagy éppen kizárólag etikai megfontolásoktól vezérelt
cselekvésként. A Program megvalósítása produktív beruházás, az ország
társadalmi–gazdasági fejlődésének egyik előfeltétele. Az Egészségügyi
Világszervezet 2001–ben készített elemzése a makrogazdaság és egészség
összefüggéseiről tudományosan kimutatja, hogy az egészség érdekében
eszközölt hatékony beruházásoknak gyorsító, tovagyűrűző hatása van
a gazdasági növekedésre és a társadalmi fejlődésre. A XXI. század
kihívása a kormányok számára, hogy mennyiben képesek egyidejűleg
és összefüggéseiben fejleszteni a természeti, gazdasági, társadalmi
és emberi erőforrásokat. A lakosság egészsége mindezek metszéspontja.
Az egészség fejlesztése csakis hatékony ágazatközi együttműködésben
valósítható meg. Ennek főbb vonásai a következők:
• Az együttműködés az egészség társadalmi-gazdasági meghatározóinak
kedvező befolyásolását célozza.
• Az ágazatközi együttműködés országos, regionális és helyi szinten
egyaránt elengedhetetlen. Hazánk uniós csatlakozásával meghatározóvá
válik a nemzetközi koordináció jelentősége.
• Az ágazatközi együttműködés ki kell terjedjen az egyes tárcákra,
önkormányzatokra, közintézményekre, a magánszektorra, a civil szférára
és a médiára.
• Folyamatosan figyelemmel kell kísérni az egyes politikai döntések,
a társadalmi-gazdasági változások hatását a lakosság egészségi állapotára,
különös tekintettel az egyes lakossági csoportok eltérő, egyenlőtlen
helyzetére.
A hatékony ágazatközi együttműködés több szinten valósul meg a korszerű
népegészségügyben. A nemzetközi és hazai tapasztalatok szerint a
helyi szintű ágazatközi együttműködés hatékony eszköz az egészséget
meghatározó tényezők befolyásolására. Az önkormányzati, helyi kezdeményezések
támogatása egyben a hatékony ágazatközi együttműködés alapja lehet.
Nemzeti szinten az ágazatközi együttműködés megvalósulásához szükséges
szervezeti struktúrák és működési modellek kialakítása az elsődleges
feladat.
Az egészségi állapot javulása gyakran olyan folyamatokkal függ össze,
amelyek nem közvetlenül az egészséget célozzák. Ilyen például a
gazdasági növekedés, az életviszonyok javulása, a munkanélküliség
csökkenése, amelyek együttesen hozzájárulhattak az utóbbi évek hazai
halálozási mutatóinak lassú javulásához.
A jó egészség elsősorban nem az egészségügyi szolgálaton vagy az
orvoson múlik. Egészségi állapotunkat elsődlegesen mindennapi döntéseink,
közvetlen környezetünk, a család, az iskola, a munkahely, a lakóhely
határozzák meg. Az egészségügyi ellátó rendszer fő feladata a gyógyítás.
Ugyanakkor az egészségügyi tárca, az ágazat vezető szerepet kell
játsszon a program kialakításában és végrehajtásában, az alapellátás
szerepe megkérdőjelezhetetlen a mindenki számára hozzáférhető megelőzési,
egészségfejlesztési szolgáltatások biztosításában. A Program az
egészségügy reformjának alappillére és szerves része.
A program messze nyúló, Pápai Páriz Ferenc, Fodor József és Johan
Béla nevével fémjelezhető történelmi tradíciókra és mintegy másfél
évtizedes közvetlen hazai előzményekre támaszkodhat. A korábbi stratégiák,
a kedvezőtlen társadalmi- gazdasági körülmények és gyors változások
közepette megfelelő erőforrások híján, nem eredményezhettek megfelelő
javulást a magyar lakosság egészségi állapotában.
Van azonban mire építeni. Rendelkezünk sokszínű szakmai tapasztalatokkal,
működő programokkal, népegészségügyi intézményhálózattal, aktív
civil szervezetekkel, önkormányzati kezdeményezésekkel, számos kiváló
szakemberrel. Minden okunk megvan feltételezni, hogy a XXI. század
kezdetén megvalósul az Egészség Évtizede, a hoszú távú Nemzeti Program
a siker esélyével indulhat. Ezúttal széleskörű szakmai-politikai
konszenzusra építhetünk, ami alapfeltétele a több kormányzati cikluson
átnyúló folyamatos tevékenységnek.
A Program meríthet a nemzetközi tapasztalatokból, az együttműködés
erőforrásaiból. Az Egészségügyi Világszervezet 1986-os Ottawai Kartája
kifejti a korszerű egészségfejlesztés főbb elveit és kulcsterületeit.
Ezek:
• az egészséget támogató társadalompolitika fejlesztése;
• az egészséget segítő környezeti feltételek kialakítása;
• közösségi cselekvés;
• az egészséges élet egyéni készségeinek erősítése;
• az egészségügyi ellátás megelőzési szerepének hangsúlyozása.
Az Egészségügyi Világszervezet számos idevonatkozó
dokumentuma, az „Egészség 21” Regionális Stratégia szakmai hátteret
nyújt a hazai Program kidolgozásához. A Program illeszkedik az EU
népegészségügyi prioritásaihoz, és hazánk uniós csatlakozása további
lendületet ad a sikeres végrehajtásnak.
A Program prioritásai megválasztásánál elsősorban a lakosság egészségi
állapotának legsúlyosabb gondjaiból indult ki. Kiemelt szempont
a társadalmilag hátrányos helyzetű csoportok esélyeinek javítása.
Tekintettel voltak a program kidolgozói a hazai és nemzetközi tapasztalatokra,
a kivitelezés lehetőségeire, illetve a költséghatékonyságra.
Ezt elérendő, négy területen kíván a Program előrehaladni. Elsősorban
politikai síkon, különleges figyelmet szentelve
• az ifjúság kérdéseinek;
• az öregkor problémáinak;
• az esélyegyenlőség megteremtésének és
• az élet színterein az egészséget támogató környezet kialakításának.
Fontos célkitűzés az elsődleges megelőzés érvényesítése a társadalomban.
Kiemelt figyelmet kap:
• a dohányzás visszaszorítása;
• az alkohol- és drogprevenció;
• az egészséges táplálkozási szokások elterjesztése és az élelmiszerbiztonság
fejlesztése;
• az aktív testmozgás elterjesztése;
• a közegészségügyi és járványügyi biztonság fokozása, valamint
• az egészséges fizikai környezet kialakítása.
Lépéseket kell tenni az idő előtti és elkerülhető halálozások, megbetegedések,
fogyatékosságok megelőzése területén is. Prioritásként kezeljük:
• a koszorúér- és agyérbetegségek okozta halálozások visszaszorítását;
• a daganatos halálozás növekedési trendjének megállítását, visszafordítását;
• a lelki egészségvédelem megerősítését;
• a mozgásszervi betegségek és az abból eredő szövődmények csökkentését,
valamint
• az AIDS és más szexuális úton terjedő betegségek megelőzését.
A Program prioritásaival összhangban szükséges fejleszteni az egészségügyi
és népegészségügyi intézményrendszert is:
• folytatni kell az emlőszűrést és be kell vezetni a népegészségügyi
szempontból kiemelt többi szűrővizsgálatot is;
• az ellátó rendszer fejlesztése úgy történjen, hogy minél nagyobb
egészségnyereséget lehessen társadalmilag elérni. Így különleges
prioritást kap az alapellátás fejlesztése, az ott végzett megelőzési
munka elmélyítése, feltételeinek javítása;
• koncentrált erőforrás-fejlesztést kell végrehajtani a népegészségügy
sokszínű világában, hogy a szakemberek képzettsége és anyagi, szervezeti
erőforrások tekintetében meg tudjunk felelni a kihívásoknak;
• ki kell építeni egy olyan monitor rendszert, mely lehetőséget
teremt a Program folyamatos nyomon követésére, a szükséges korrekciók
megtételére.
A Program sikeres végrehajtása különböző szinteken és területeken
járul hozzá az ország és a nemzet emelkedéséhez.
Társadalmi hatások
A Program várható társadalmi hatásai egy évtizedes távlatban, a
következőkben foglalhatók össze
• a születéskor várható átlagos élettartam a férfiaknál legalább
71, a nőknél legalább 79 esztendőre meghosszabbodik;
• megnő az egészségesen leélt életévek száma, javul a lakosság életének
minősége;
• csökkennek a lakosság egészségi állapotában megnyilvánuló egyenlőtlenségek;
• esély teremtődik a hátrányos helyzetű társadalmi rétegek egészségügyi
és szociális felzárkóztatására;
• az egészséges életmód társadalmi szintű mintává válik, eszerint
változik a lakosság értékrendszere és mindennapi életvezetése;
• minden szinten kialakul, és rendszeressé válik az ágazatközi együttműködés
az egészség érdekében;
• megerősödnek a közösségi akciók, a civil szféra szerepe az egészség
fejlesztésében.
Szakmai hatások
Az egészségügy szemszögéből a szakmai hatások évtizedes távon a
következőkben foglalhatók össze:
• csökken a megelőzhető és az idő előtti halálozás, a krónikus nem
fertőző megbetegedések korai előfordulása;
• csökken, illetve az időskorú ellátás irányába átalakul a Program
által megcélzott betegségcsoportokban a gyógyítási-ellátási igény;
• csökkennek az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés területi,
társadalmi egyenlőtlenségei;
• fejlődnek és gazdagodnak az egészségügy megelőző célú szolgáltatásai;
• javul az egészségügyi ellátás minősége és költséghatékonysága;
• a korszerű igényeknek megfelelően átalakul a népegészségügyi intézményrendszer
és illeszkedik az EU normákhoz;
• fejlődik a népegészségüggyel kapcsolatos kutatás és képzés.
Gazdasági hatások
A Program hosszú távú gazdasági hatásai a következők
• a Program beruházás az emberi erőforrások fejlesztésébe, tovagyűrűző
kedvező hatást gyakorol a gazdaság fenntartható növekedésére;
• javul a munkaerő minősége, hatékonysága és versenyképessége;
• az ágazatközi együttműködés révén új erőforrásokat, tartalékokat
mozgósít;
• bővíti az egészségre előnyös termékek és szolgáltatások piacát;
• lényegesen hozzájárul a lakosság életszínvonalának javulásához.
A program sikeres végrehajtása meghatározó eleme az lakosság növekvő
jólétének, a hosszú távú esélyteremtésnek, az ország fenntartható
gazdasági növekedésének. Emberközpontú összefogással el kell érjük,
hogy az egészség alapérték legyen az élet minden területén. Minden
egyes tett, legyen az politikai, kormányzati, társadalmi, gazdasági
vagy akár médiajelenség, kerüljön megmérettetésre, mennyiben szolgálja
az egyes ember és a magyar társadalom egészségének ügyét. Az állampolgár
érezze, hogy a társadalom és a kormány minden segítséget megad neki
egészsége megőrzéséhez és ő maga pedig felelősségteljesen éljen
is a lehetőségekkel.
lap tetejére
EGÉSZSÉGET TÁMOGATÓ TÁRSADALMI KÖRNYEZET KIALAKÍTÁSA
A magyar népesség egészségi állapotában kedvezőtlen
változások voltak megfigyelhetők az elmúlt három évtizedben, amelyek
a társadalmi-gazdasági feltételek változásával voltak kapcsolatban.
A hatékony népegészségügyi stratégia kialakítása szempontjából három
megválaszolandó kérdés merül fel:
• Mi határozza meg egy adott népesség egészségi állapotát?
• Melyek azok az egészségügyi ráfordítások, amelyek a lakosság egészségi
állapotában a leggyorsabb és legjobban érzékelhető javulást eredményezik?
• Melyek azok a stratégiák, amelyek az emberi jogokkal összhangban
hatékonyan segítik az egyének egészségi állapotában tapasztalható
egyenlőtlenségek csökkentését?
Az egészséget a mindennapi élet alakítja. Az egészségtudatos
magatartás kialakulásának intézményes kereteit a család lakóhelye,
a helyi közösség, a munkahely, az iskola és az egyéb társadalmi
intézmények alkotják.
Az elmúlt évtizedek nemzetközi tapasztalatai azt mutatják, hogy
a mindennapi élet meglévő intézményeire építő egészségmegőrzési
stratégia hatékony és sikeres lehet.
Az ilyen megközelítés
• olyan intézményekre összpontosít, amelyek meghatározóak a lakosság
egészségi állapotának alakításában (mint a helyi közösség, munkahely,
iskola);
• világosan kijelöli a tevékenység kereteit, határait;
• megkönnyíti az együttműködő partnerek kiválasztását, koordinálását;
• pozitív irányultságú (szemben a kockázatcsökkentéssel), hiszen
minden intézményben van lehetőség egészségesebb, jobb működésre;
• lehetőséget nyújt a folyamatok és hatások egészség szempontú nyomon
követésére, értékelésére;
• biztosítja a Program kedvező társadalmi, gazdasági hatását;
• természeténél fogva ágazatközi együttműködést ösztönöz;
• mozgósítja a közösségi, intézményes erőforrásokat.
Az egészséges élet színtereinek programjait jól kiegészíti az életciklusok
szerinti gondolkodás.
Különös jelentősége van az egészséges életkezdetnek, a gyermekek
és az ifjúság egészségfejlesztésének. Az egészséges életre való
felkészítés beruházás a jövőbe, és hosszú távon egy a mainál sokkal
egészségesebb Magyarország ígérete. A gyermekek, az ifjúság körében
a legjobbak a kedvező változás esélyei, ez hatással lehet a család
egészére.
Célunk, hogy minden felnövekvő generáció számára már a fogantatástól
kezdve biztosított legyen az egészséges fejlődés lehetősége, továbbá,
hogy az oktatási intézmények az egészségfejlesztés alapvető színtereivé
váljanak.
Javítjuk a családtervezési szolgáltatások színvonalát a meglévő
intézményrendszer hatékonyságának növelésével. Kiemelten jelentős
a minden család számára elérhető és hozzáférhető védőnői szolgálat
fejlesztése, a kórházi újszülött ellátás és a gyermek háziorvosi
szolgálat megelőzési szemléletének erősítése és támogatása. Nemzeti
szintű feladat az ország lakosságának jelentős részét érintő jódhiány
kezelési stratégiájának kidolgozása és a hatékony megoldás megvalósítása.
A megfelelő szájhigiéné biztosítása együttes, egyszerre alkalmazott
módszerek használatát igényli: a cukortartalmú ételek fogyasztásának
csökkentése, fluor tartalmú szájápolási készítmények használata
különösen gyermekkorban, a szájápolás kultúrájának és szokásainak
elterjesztése és fejlesztése, a dohányzás és alkoholfogyasztás visszaszorítása,
valamint a megelőző fogorvosi ellátás hozzáférhetőségének javítása.
A Program során ki fogjuk dolgozni azon tárgyi és működési, minőségi
feltételeket, amelyek által az oktatási intézmények egészséget támogatóvá
válhatnak, és segítséget nyújtunk az intézmények tulajdonosainak
az egészséget támogató iskolák kialakításában. A felsőfokú képzés
része kell legyen a korszerű egészségfejlesztési alapelvek és gyakorlat
oktatása a pedagógus-képzésben.
A gyermekek és fiatalok egészséggel kapcsolatos magatartása gyorsan
változik, ezek a korosztályok fogékonyabbak a külső behatásokra.
A gyermek és fiatalkori egészségmagatartás-vizsgálatok a hatékony
politika- és programtervezés elengedhetetlen feltételei.
A fiatalok szabadidő-eltöltési szokásainak egészségesebbé tétele
számos intézményben és élet-helyszínen történő együttes fellépést
igényel. A helyi koordináció e területen a hatékony beavatkozás
kulcsa, ezek támogatása a Program feladata.
Az idős állampolgárok számbeli és társadalmi súlya egyre nő, számukra
is biztosítani kell az esélyt az aktív életre, az önmegvalósításra.
Ez az egyének és a társadalom érdeke, az egészség- és a szociálpolitika
összehangolása, a megfelelő szolgáltatások biztosítása, a közösségi
erőforrások mozgósítása jelentős előrelépést biztosít e területen.
Az idősek sajátos problémáinak oktatása az egészségügyi és szociális
irányú képzés részévé kell váljon. Társadalmi szemléletváltás a
feltétele annak, hogy az időskort mint tevékeny és hasznos életszakaszt
lássa az emberek többsége, ehhez szükséges a helyi és országos média
elkötelezettsége és tájékoztató munkája. Az idősek életminőségének
javításához kiemelten fontos az egészségügyi és szociális intézményrendszer
egyes elemeinek fejlesztése, az alapellátás és szociális intézmények
idősbaráttá tétele.
A szegénység, hátrányos helyzet a rossz egészség fő társadalmi meghatározója,
a krónikus betegség, fogyatékosság viszont társadalmi hátrányok
szervező magja. A Program alapértéke az e területen megnyilvánuló
egyenlőtlenségek csökkentése, az esélyteremtés. Ennek két útja van:
• a magyar lakosság kockázati tényezőiben, egészségi állapotában
meglévő egyenlőtlenségek mérséklése;
• a hátrányos helyzetű csoportok életkilátásainak, egészségi állapotának,
életmódjának célzott javítása.
Az alapvető kihívások a következők:
• a társadalmi, gazdasági hátrányok meghatározó negatív hatása az
életmód egészséggel összefüggő elemeire;
• az egészségügyi, így preventív ellátásból, szolgáltatásokból való
kirekesztettség, rossz hozzáférés;
• a gondokkal való megbirkózás nehézségei;
• a társadalmi támasz hiánya, izoláció;
• a lakosság egészségre vonatkozó hiteles információinak hiánya.
Ebből adódóan a fő cselekvési lehetőségek a következők:
• ágazatközi koordináció, elsősorban a szociál-, oktatás- és foglalkoztatási
politikával kormányzati és önkormányzati szinten;
• a hátrányos helyzetűek önszerveződésének elősegítése, a területen
dolgozó civil szervezetekre támaszkodás, együttműködés;
• szakemberképzés, kutatás;
• a nemzetközi tapasztalatok kritikus tanulmányozása, modellkísérletek;
• egyéni megküzdési stratégiák kialakítását segítő szolgáltatások
fejlesztése;
• az alapellátás hozzáférhetőségének javítása;
• a társadalmi támaszrendszer erősítése;
• a lakosság informálása az egészségét befolyásoló tényezőkről.
Az elsődleges célcsoport a hazai roma lakosság, de a Program kiterjed
a szegényekre, munkanélküliekre és az egyéb hátrányos helyzetű csoportokra
is.
A színtér-programok az élet mindazon közösségi színtereinek egészségesebbé
tételét szolgálják, amelyekben az emberek életük nagy részét töltik.
A Program támaszkodik az e területen meglévő és sikeresen működő
kezdeményezésekre.
A helyi egészségtervek elkészítése, az egészségnek mint kiemelt
szempontnak megjelenítése a településfejlesztési tervekben a legalkalmasabb
eszköz arra, hogy az önkormányzatok a rendelkezésükre álló forrásokat
az egészség érdekében is mozgósítsák.
Lehetővé kell tenni, hogy a munkahelyek a kötelező munkaegészségügyi
intézkedések megvalósításán túl is az ott dolgozók egészségfejlesztését
szolgálják. Kiemelt partnerek ebben a kormányzati és önkormányzati
munkáltatók, a munkahelyi egészségpénztárak.
Az egészségügyi intézmények a gyógyítás mellett az egészség mint
érték terjesztésében, az egészséges választáshoz szükséges ismeretek
átadásában is fontos küldetést töltenek be, különösen az alap- és
járóbeteg szakellátás. A kórházak az egészséget támogató munkaszervezéssel,
az egészséges életmóddal kapcsolatos példamutatással a betegek és
családtagjaik egészség-magatartását is képesek befolyásolni.
lap tetejére
AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD PROGRAMJAI, AZ EMBERI
EGÉSZSÉG KOCKÁZATI TÉNYEZŐINEK CSÖKKENTÉSE
A Program alapcéljának eléréséhez a magyar lakosság
életmódjának kedvező irányú változásán keresztül vezet az út. Az
életmód közvetlenül az egyéni magatartásban nyilvánul meg, amelyet
értékek, normák, szükségletek, a közvetlen emberi-társadalmi környezet,
így család, a helyi társadalom és a makrogazdasági, társadalmi feltételek
befolyásolnak. Az életmód egyes elemei mély történelmi hagyományokra
épülnek, mint például táplálkozási szokásaink egy része. Ezért az
életmód egészség szempontjából történő befolyásolása sokrétű, bonyolult
feladat, nem képzelhető el pusztán felvilágosítással, ismeretek
terjesztésével.
A magyar lakosság életmódja napjainkban gyorsan változik. Ez alapvetően
a gazdaság fejlődésével, a társadalmi viszonyok átalakulásával függ
össze, de hat rá a globalizáció is. A globalizáció – egyébként ellentmondásos
de megkerülhetetlen – folyamata hozzájárulhat az egészségesebb életmód
(így táplálkozás, szabadidő–sport) mintáinak terjedéséhez.
Az életmód–programok kulcskérdése a mindennapi életben az egészséges
választás problémája. Ennek két oldala van: Az egészséges választás
lehetősége illetve készsége, a kínálati és keresleti oldal. A kereslet
és a kínálat egyidejű, az egészséges életmód érdekében való alakítása
átfogó politikai stratégiákat feltételez. Nem elég csupán kerékpárutat
építeni, vagy jobb zöldségválasztékot kínálni télen, ugyanakkor
önmagukban a jobb ismeretek sem vezetnek feltétlenül cselekvéshez,
amint ezt a dohányzás, sőt a dohányzó orvosok példája jól illusztrálja.
A program feladata, hogy az egészséges választás a mindennapi élet
alternatívái közül egyben a könnyebb választás is legyen. A magyar
lakosság életmódjáról a tények szakmai körökben meglehetősen jól
ismertek, a lakosság viszont nem rendelkezik kellő mennyiségű és
megbízható információval az egészségre kockázatos magatartások valós
természetéről. A kép nemzetközi összehasonlításban igen kedvezőtlen,
s az időbeli tendenciák sem mutatnak jelentős kedvező változást.
(talán egyes táplálkozási szokások kivételével). Az alapos helyzetismeret
jó esélyt ad az életmódprogramok megfelelő monitorozására és értékelésére.
Az egészséges életmód hordozója a fejlett ipari társadalmakban a
középosztály. Általában a szegény, hátrányos helyzetű rétegek (így
hazánkban különösen a roma népesség) körében a legkedvezőtlenebb
az egészségmagatartás, gyakoribbak a káros szenvedélyek, hiányzik
a gondokkal való megbirkózás készsége.
Ez egyben azt is jelenti, hogy a jobb anyagi helyzetű, képzettebb
rétegek nyitottabbak az egészséges életmód üzeneteire. Könnyebben
lépnek az egészségesebb irányba. Fennáll tehát a lehetősége, hogy
egy egyébként hatékony akcióprogram a meglévő társadalmi egyenlőtlenségeket
tovább növeli. Ezért különösen fontosak azok a differenciált, célzott
programelemek, amelyek megteremtik a hátrányos helyzetű rétegek
egészségesebb életmódjának alapfeltételeit.
Az egészséges életmód programjai gazdag hazai tapasztalatokra építhetnek.
A gazdasági-társadalmi feltételek ma hosszú távon jobb esélyt kínálnak
a sikerre, mint korábban. Az életmód változása lassú, ellentmondásos
folyamat, kitartásra, stratégiai gondolkodásra, a közösségi erőforrások
mobilizálására, a kampányszerűség mérséklésére van szükség. Az egészséges
életmód programjának sikere szorosan összefügg az egészséget támogató
társadalmi környezet kialakításával és az elkerülhető halálozás,
a betegségek megelőzésével A Program e tevékenységeket összehangolja.
Egy évtizednyi távon reális az esély az életmód egészségesebb irányba
történő társadalmi szintű változtatására a táplálkozás, az aktív
testmozgás tekintetében, a káros szenvedélyek mérséklésére (illetve
a drog tekintetében a növekvés korlátozására) a környezet-egészségügyi
helyzet javítására, mindezt oly módon, hogy különös figyelmet fordítunk
a hátrányos helyzetű rétegek felzárkóztatására.
Egyik első számú beavatkozási terület a dohányzás visszaszorítása.
Kiemelten fontos a fiatalok rászokásának megelőzése, de nem feledkezhetünk
meg már szenvedélybeteggé vált honfitársainkról sem.
A dohányzás kérdése számos, egymásnak részben vagy teljesen ellentmondó
érdek gyújtópontjában helyezkedik el. Számunkra és minden, az egészség
érdekét csak kicsit is szem előtt tartó szakember számára egyértelmű,
hogy ezen érdekek között priorizálni kell és az is világos, hogy
minden felelősen gondolkozó ember számára a lakosság életkilátásainak,
életminőségének, a felnövekvő generációk egészségének ügye magasabb
rendű, mint partikuláris gazdasági csoportok anyagi érdekei. E területen
a hatékony, de körültekintő beavatkozás csak működő és a fenti alapelvet
elfogadó interszektoriális mechanizmusok működtetésén keresztül
valósulhat meg, melynek kezdeményezője a jövőben az egészségügyi
tárca kíván lenni. Az adópolitika, a forgalmazás és termékjelölés
szabályozása, a csempészet felderítése ugyanúgy a dohányzásellenes
küzdelem eszközei, mint a hagyományos értelemben vett felvilágosítás.
Stratégiai partnerek ebben a küzdelemben a civil szervezetek, melyek
mozgékonysága és rugalmassága a nemzetközi ajánlások szerint is
felbecsülhetetlen érték, továbbá a felelősen gondolkodó egészségügyi
dolgozók, pedagógusok. Az egészségügyi ellátás kiemelt feladata
a leszoktatás intézményrendszerének működtetése.
Szükség van a lakosság részletes és rendszeres tájékoztatására a
dohányzás személyes és közösségi szintű következményeiről, a dohányipar
fiatalok körében végzett tevékenységéről és érdekérvényesítő technikáiról,
támaszkodva vezető nemzetközi intézmények és szakmai szervezetek
(EVSZ, Világbank) ajánlásaira és módszereire. A kutatási kapacitás
fejlesztése, a naprakész adatok rendelkezésre állása a hatékony
erőfeszítések hosszútávú garanciája.
Az alkoholfogyasztási szokások alakulása évszázados múlttal, mély
kulturális beágyazottsággal rendelkező terület. Társadalmi hatása
sokrétű, a bűncselekmények, családon belüli erőszak, baleseti halálozás
hátterében gyakran kimutatható az alkohollal való visszaélés.
A hatékony megelőzés több színtéren, egyszerre történik. Az iskolai,
ifjúsági programok az információ-átadáson túl magatartási modelleket
adnak és válaszadási képességet fejlesztenek. Mindezt egyszerre
kell végezzük a társadalom széles körű tájékoztatásával, az alkohol
túlzott fogyasztásából eredő egyéni és családi, közösségi kockázatok
bemutatásával. A szűkebb és tágabb környezet, a munkahelyek, kisközösségek
érzékenyítése és szemléletének megváltoztatása kritikus sikertényező.
Ezzel egy időben segítségére sietünk azoknak, akik szenvedélybeteggé
váltak, önerőből képtelenek szakítani az alkohollal. A korai problémaészlelés
az alapellátáshoz és a munkahelyekhez köthető, itt jelennek meg
az alkohol személyiség- és egészségkárosító következményei először.
A problémás ivók és családon belüli áldozataik felismerése a hatékony
intervenció alapja, melynek a korszerű addiktológiai ellátás fejlesztése
a következő lépcsője.
Mindehhez szükséges azoknak az elkötelezett szakmai és civil szervezeteknek
a támogatása, amelyek mélységeiben is ismerik az alkoholbetegség
hazai következményeit, birtokában vannak a közösségi beavatkozás
eszköztárának. A helyi alkoholkoordináció, alkoholellenes küzdelem
struktúráinak megteremtése, az érintett felek bevonása a helyi együttműködésbe
(önkormányzat, szociális és egészségügyi ellátók és intézmények,
civil szervezetek), valamint a szakértői bázis bővítése a fenntarthatóság
feltétele.
A kábítószer-ellenes küzdelem része a Nemzeti Drogstratégiának.
A Programban elsősorban az iskolai és ifjúsági megelőzési programok,
a droggal kapcsolatos tanácsadás, alacsonyküszöbű szolgáltatások
terjesztése szerepelnek, valamint az alapellátási szakemberek kábítószer-problémával
kapcsolatos ismereteinek bővítése.
A hatékony táplálkozáspolitika alapelemei az élelmiszerbiztonság,
az élelmiszer-ellátás biztosítása és a fogyasztói információ és
szemléletváltozás támogatása. A lakosság táplálkozási szokásait
az iskolai oktatás és étkeztetés fejlesztésével, továbbá a közétkeztetés
fejlesztésével és egészségesebbé tételével lehet befolyásolni. Hatékony
eszköz, és élni is fogunk vele, a közvetlen fogyasztói információ
biztosítása termék-címkézéssel és a termék-információs rendszerek
fejlesztésével.
A tárcaközi együttműködés e területen nélkülözhetetlen, a lakossági
igények változását a termék-kínálat változása nemcsak kiegészíti,
de számos esetben gerjeszti is. A nemzeti szintű táplálkozáspolitika
kereteinek és eszközeinek meghatározása, az élelmiszerbiztonság
követelményeinek az Európai Unió előírásainak megfelelő fejlesztése,
az összehangolt tárcaközi munka sikere a fogyasztóknak és a mezőgazdasági
termelőknek is érdeke.
Az aktív testmozgás elterjesztése, a mozgásgazdag életmód kialakítása
számos, civilizációsnak nevezett betegség (pl.: szív- és érrendszeri
és egyes daganatos megbetegedések, az elhízás, a cukorbetegség leggyakoribb
formája stb.) leghatékonyabb lakossági szintű megelőzési lehetősége.
Az oktatási intézmények szerepe az életre szóló magatartási minták,
a megfelelő edzettségi állapot kialakítása, az esély megteremtése
a felnőttkorba történő egészséges belépésre. A szakemberképzés fejlesztésekor
az egészséges testmozgás feltételeinek megteremtése és a segítségre,
támogatásra szoruló, speciális testnevelési programot igénylő gyermekek
igényeinek érvényesítése egyaránt cél. Anyagilag támogatjuk a mindennapi
egészségfejlesztő testmozgás megvalósítását pályázati rendszeren,
hosszabb távon normatív rendszeren keresztül.
A munkahelyi testmozgásprogramok a fizikai állapot javítása mellett
a munkahelyi pszichés terheléssel való megküzdésben is segítséget
nyújtanak.
A sportlétesítmények építésére és felújítására szánt összegek felhasználásában
a lakossági érdekeknek, az egészség tágabb értelemben vett szempontjainak
is meg kell jelennie. A lakosság egészségi állapotának javulása
csak a testmozgás iráni igény növekedésével és a sportlétesítményekhez
történő hozzáférés javulásával érhető el.
Napjaink kihívásaira adott szükséges válasz az ÁNTSZ felkészítése
az előre nem látható veszélyhelyzetekre (beleértve a katasztrófa-,
havaria-helyzeteket és terror-gyanús cselekvéseket), a gyors reagáló-képesség
feltételrendszerének megteremtése, a közegészségügy biztonságát
támogató információs rendszer kifejlesztése és működtetése.
A legfontosabb eszköz az ÁNTSZ intézményfejlesztése és a feladatok
hatékony ellátásához szükséges átalakítása. A módszertani fejlesztés,
a szakember-képzés, a változó feladatokra történő felkészítés az
intézményfejlesztési projektek része. Fontosabb irányok a kémiai
biztonsági nemzeti profil korszerűsítése, átfogó járványügyi biztonsági
program kidolgozása, a munkaegészségügyi ország-profil kidolgozása.
Mindezek mellett a lakossági tájékoztató rendszerek működtetése,
megbízható és hiteles információk nyújtása a megújuló közegészségügyi
funkciók része.
A környezet egészségesebbé
tétele hosszabb ideje része a kormányzati erőfeszítéseknek. A Nemzeti
Környezetvédelmi Program részeként a Nemzeti Környezet-egészségügyi
Akcióprogram ennek a feladatnak a megvalósításáért folyik. A korábbi
források kibővítésével, az uniós csatlakozás forrásainak bevonásával
az egészséges környezet megteremtése reális céllá válik. Fő cselekvési
irányaink egybeesnek a nemzetközi ajánlásokkal, a fenntartható fejlődés
feltételeinek biztosításával.
Szükséges a környezetben előforduló egészségkárosító hatások feltérképezése
és az egészségkárosító mechanizmusok minél részletesebb megismerése.
A lakókörnyezet talajszennyezettségi viszonyainak vizsgálata, a
dioxin-térkép elkészítése, az elektromos energiaszállító és kommunikációs
berendezésekből származó környezetterhelés és egészségi hatások
felmérése a tágabb, az azbeszt-probléma felmérése a szűkebb, épített
lakókörnyezet kockázati tényezőinek megismerését szolgálja. A levegőminőség
javítása a pollenterhelés monitorozását, az épületek belső tereinek
szisztematikus vizsgálatát indokolja.
Mindennek az adatgyűjtő és kutatómunkának a helyi és nemzeti akcióprogramok,
intézkedési tervek megalkotásához és végrehajtásához kell vezetnie.
A helyi környezet-egészségügyi intézkedési tervek kidolgozását,
az önkormányzatokra e tekintetben háruló feladatok végrehajtását
pályázati rendszerben támogatja a Program. A végrehajtás a meghatározott
prioritásoknak megfelelően tárcaközi együttműködésben, az önkormányzatok
aktív részvételével valósítható meg.
Kiemelt cél annak biztosítása, hogy a lakosság széles köre számára
biztosított legyen a környezetével, annak egészségre gyakorolt hatásaival
kapcsolatos információhoz való hozzájutás.
lap tetejére
AZ ELKERÜLHETŐ HALÁLOZÁSOK, MEGBETEGEDÉSEK, FOGYATÉKOSSÁG
MEGELŐZÉSE
Az elkerülhető halálozások, megbetegedések megelőzése
az egész egészségügyi ellátó rendszer feladata, minden egyes kezelés
része. Népegészségügyi szempontból a gyógyító ellátás, a betegségmegelőzés
és az egészségfejlesztés egységben, koordináltan kell megjelenjen
az ellátó rendszerben. A megbetegedési viszonyok átalakulása, az
elérhető korszerű gyógymódok és a költségrobbanás új helyzetet hozott
létre az egészségügyi szolgálatban. Az ellátórendszer az egyén és
körülményei egészéből kell kiinduljon, nem csupán egy adott megbetegedésből.
Egyszerre van szükség az egyéni és népességi szintű megközelítésekre.
Népegészségügyi szempontból nincs ellentmondás a gyógyítás és a
megelőzés között. A megelőző és a gyógyító munka egymást kiegészítő
és támogató tevékenységek. Minden találkozási ponton az egészségügy
egészség-orientált módon kell szemlélje az egyént. Különösen fontos
ez az alapellátásban.
Egészen a közelmúltig a betegség megelőzés a magas kockázati csoportokra
irányult és a közepes, vagy alacsony kockázati csoportok jórészt
kívül estek a figyelem fókuszából. Ugyanakkor tény, hogy bár a magasabb
kockázati szint nagyobb valószínűséggel jár megbetegedéssel, halálozással,
az össz-megbetegedés és halálozás nagyobb része a közepes és alacsony
kockázatúakból kerül ki. Ezért a Program kombinálja a népességi
szintű és a magas kockázati megközelítést. Nem elégséges az a megelőzés,
amely csak az aktívan jelentkező páciensekre irányul.
A megelőzési tevékenység integráltan kell megjelenjen az ellátási
rendszerben, egyszerre odafigyelve a magas kockázatú, hátrányos
helyzetű csoportokra, és csökkentve a kockázatot a lakosság egészében.
A magyar népesség megbetegedési és halálozási viszonyai az elmúlt
évtizedben nem mutattak számottevő javulást, sőt bizonyos betegségtípusok
(pl.: egyes daganatos betegségek) előfordulási gyakorisága folyamatosan
növekszik. A krónikus, nem fertőző megbetegedések súlya meghatározó
az elkerülhető, az idő előtti halálozásban és a megbetegedésekben.
A krónikus nem fertőző megbetegedések egyéni hajlama genetikai,
biológiai, magatartásbeli és környezeti tényezőktől függ. Bár a
kutatások fényében úgy tűnik, hogy az örökletes tényezők szerepe
fontosabb, mint ahogy ezt korábban feltételezték, a megelőzés fő
útja a magatartás és a környezet befolyásolása.
A krónikus nem fertőző megbetegedések megelőzéséhez, diagnózisához
és kezeléséhez a tudományos ismeretek általában adottak. Hazánkban
is több évtizedes tapasztalattal rendelkezünk e téren. A Program
költséghatékony, magas minőségű stratégiákra építhet mind népegészségügyi,
mind klinikai szemszögből.
• Átfogó integrált népegészségügyi megközelítésű politikára van
szükség a magatartással összefüggő és a környezeti kockázati tényezők
befolyásolására. Ez annál is indokoltabb, mivel a krónikus nem fertőző
megbetegedések kockázati tényezői sok tekintetben közösek.
• Népességi szintű megelőzési stratégiákat kell kialakítani, amelyek
szűrésen alapulnak és szűrési-gondozási rendszerekhez kapcsolódnak.
• Szükség van az orvos- beteg találkozásokra építő esetfelismerő
stratégiákra is.
A programok sikerének, monitorozásának, értékelésének feltétele
egy népességi szintű információs rendszer működtetése.
Külön programrész foglalkozik a lelki egészség kiemelkedő fontosságú
és a társadalmi hátrányokkal szorosan összefüggő kérdésével. Kitér
a Program az AIDS megelőzésre, és a közegészségügyi biztonságra
is. A főbb betegségek, sérülések, halálokok gyakoriságának csökkentése
a program egyik fő útja. Szerves része az egészségügy reformjának,
az EU népegészségügyi rendszeréhez való illeszkedésnek.
Az egészségügy szemszögéből a szakmai hatások évtizedes távon a
következőkben foglalhatók össze:
• Csökken a megelőzhető és az idő előtti halálozás, a krónikus nem
fertőző megbetegedések korai előfordulása.
• Csökken, illetve az időskorú ellátás irányába átalakul a Program
által megcélzott betegségcsoportokban a gyógyítási-ellátási igény.
• Csökkennek a preventív szolgáltatásokhoz való hozzáférés területi,
társadalmi egyenlőtlenségei.
• Fejlődnek és gazdagodnak az egészségügy megelőző célú szolgáltatásai.
• Javul a megelőző ellátás minősége.
A halálozások több, mint fele a szív- és érrendszeri megbetegedések
következménye. Nemzetközi összehasonlításban is nagyon kedvezőtlen
a hazai helyzet. A megelőzési szemlélet megjelenése a szív és érbetegségek
gyógyító ellátásban is jelentős hatású a korai halálozás, a rokkantság
csökkentésében. A másodlagos megelőzés a betegségek korai felismerését
és kezelését lehetővé téve hatékonyan egészíti ki a lakossági szinten
végzett elsődleges megelőzést. Ezek kölcsönhatása mindkét megközelítés
hatását növeli.
Az alapellátás megerősítése alapvető fontosságú. A magasvérnyomás-betegség
korai felismerése és gondozásba vétele igazoltan hatékony és lakossági
szinten is életév- és életminőség-nyereséggel járó tevékenység.
Célunk, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázati tényezőinek
(pl.: dohányzás, anyagcsere zavarok, mint a multimetabolikus szindróma,
cukorbetegség stb.) felismerése és befolyásolása a mindennapos gyakorlat
része legyen.
Az egységes betegellátás érdekében a magasabb szintű ellátási formák
fejlesztése egységes szempontrendszerének kialakítása, a szakmai
irányelvek érvényesülésének biztosítása kiemelt ellátás-fejlesztési
cél. A képzés, továbbképzés megelőzési szemléletének erősítése,
a megelőzési tevékenység elemeinek beépítése a fenntarthatóságot
szolgálja.
A másodlagos megelőzés hatékonysága mind a magas vérnyomás, mind
a koszorú és agyi érbetegségek szövődményeinek, kialakulásának elkerülésében
kiemelkedő. A program hozzájárulása a várható élettartam meghosszabbításához
már korán éreztetheti hatását. Csökkenti a kórházi ellátás szükségességét
és a költséges operatív beavatkozásokat. Javítja az életminőséget.
A rosszindulatú daganatos megbetegedések halálozási
aránya évtizedek óta romlik, a szív és keringési rendszer eredetű
halálokok mögött a második helyet foglalja el, kb. 25%-os gyakorisággal.
Az egészségügyi ellátó rendszer megelőzési szemléletének fejlesztése
és gyakorlati megvalósítása ebben a betegségcsoportban is a korai
felkutatáson és kezelésen alapszik. Az alapellátás játssza itt is
a legjelentősebb szerepet. Ezen kívül a lakossági szintű szervezett
szűréseknek is jelentős szerepe van a rákos betegségek megelőzésében.
A másodlagos megelőzési program teljessége csak a korán kiszűrt
betegek modern ellátásának és gondozásának megvalósításával érhető
el.
Fokozni szándékozzuk az alapellátás „onkológiai éberségét” irányelvek
és protokollok kidolgozásával, a képzésben, továbbképzésben történő
megjelenítéssel.
Hasonló módon a lakosság széles körű informálása a daganatos betegségek
kockázati tényezőiről, a korai felismerés és hatékony gyógyítás
lehetőségeiről a nemzeti stratégia része. A felismert, kiszűrt betegek
ellátását, gondozását az onkológiai betegellátás fejlesztésével,
a területi betegellátás egységes szempontok szerinti menedzselésének,
nyomon követésének és a minőség folyamatos monitorozásának kialakításával
biztosítja a Program.
A háziorvosok betegforgalmi adatai szerint a mentális megbetegedésben
szenvedők praxisuknak jelentős részét képezik. A betegeik 15%-a
affektív vagy szorongásos zavarban szenved. A depresszió okozta
társadalmi kár az összes betegség között az elsők között van. Öngyilkossági
statisztikánk kedvezőtlen nemzetközi összehasonlításban is.
A mentális zavarok elsődleges megelőzésére családi felkészítő és
iskolai programok kidolgozását tervezzük, együtt a kritikus színtereken
dolgozó szakemberek felkészítésével és ilyen irányú képzésével.
A krízisellátó hálózat fejlesztése az öngyilkosságok csökkentésének
eszköze.
A mentális zavarok korszerű ellátásának feltételei: a közösségi
pszichiátria művelésének megvalósítása, a területi ellátóhálózat
integrációja, a szakemberek rendszeres továbbképzésének és szakmai
fejlődésének biztosítása, a gyermekekkel foglalkozó szakemberek
képzése és a helyi ellátásban történő részvétele, a szociális és
családsegítő intézményekkel és egészségügyi alapellátással történő
együttműködésének kialakítása, modellprogramok megszervezése a hatékony
közösségi megelőzés alfája és omegája.
Az alapellátás és az iskolák kiemelt feladata ebben az együttműködésben
a korai felismerés és intervenció biztosítása, melyhez továbbképzési
programok szervezésével és támogatásával járul hozzá a Program.
A rehabilitáció a program sarkalatos pontja, lehetővé kell tenni
a mentális betegek társadalomba való beilleszkedését.
Számítunk a média aktív közreműködésére a lelki megbetegedésekkel
kapcsolatos előítéletek feloldásában, a megbélyegző társadalmi álláspont
megváltoztatásában. Ezzel a támogatással a média hatékonyan hozzá
tud járulni az időben történő segítség-kereséshez és a rehabilitációs
programok sikeréhez.
A mozgásszervi betegségek kiemelkedő jelentőségét nemcsak növekvő
gyakoriságuk, hanem következményeik, a rokkantságra, életminőségre
és a halálozásra gyakorolt hatásuk adja. A hatékony megelőzés gyermekkorban
kezdődik az iskolai testnevelési programba beiktatandó tartásjavító
gyakorlatokkal és a gerinc rendellenességeinek és a végtagok problémáinak
kiszűrésével és korai kezelésbe vételével.
Az időskori programok közül a csontritkulás következményeként bekövetkező
combnyaktörések növekvő számának megállítása és a rehabilitáció
feltételeinek javítása elsődleges feladat.
A reumatológia graduális és posztgraduális oktatása az alap- és
szakellátás felkészültségét javítja.
Az AIDS-prevencióban a legfőbb cél az iskolai egészségnevelés részeként
családi életre nevelési ismeretek oktatása révén elősegíteni a fiatalok
értékrendjének, személyiségének fejlődését, kialakítani a felelős
szexuális és drog-elkerülő magatartást. A lakosság hiteles tájékoztatása
a HIV-fertőzésről és az AIDS-betegségről biztosítja a fertőzöttek
elleni diszkrimináció csökkentését.
A magas kockázatú közösségekben (intravénás kábítószer használók,
prostituáltak, homoszexuálisok) célzott szűrővizsgálatokat tervez
a program. Ebben fontos a civil szféra közreműködésének biztosítása
és támogatása.
A HIV-fertőzés megelőzése az egészségügyi szakdolgozók képzési és
továbbképzési programjainak részeként a foglalkozási körből adódó
kockázatot csökkenti.
lap tetejére
AZ EGÉSZSÉGÜGYI ÉS NÉPEGÉSZ- SÉGÜGYI INTÉZMÉNYRENDSZER
FEJLESZTÉSE AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOT JAVÍTÁSA ÉRDEKÉBEN
A Program sikeres végrehajtása intézményfejlesztést
igényel az egészségügy reformjának elveivel összhangban. Ide tartozik
az ellátórendszer megelőzési szemléletű fejlesztése, a népegészségügyi
szűrővizsgálatok rendszere, az erőforrás-fejlesztés, különös tekintettel
a szakemberképzésre, a kutatás, monitorozás és az információs rendszerek
kérdése.
A Programban kitüntetett szerepe van a megelőzést szem előtt tartó
alapellátásnak. Az 1978-as Alma-Atai Nyilatkozat kimondja, hogy
az alapellátás az egész egészségügyi szolgálat döntő eleme. Az alapellátás
jól hozzáférhető szolgáltatásokat kell nyújtson a megelőzés, a szűrés-gondozás
terén, aktívan együttműködve az egyénekkel, családokkal, helyi közösségekkel.
A Program törekvése, hogy
• tovább növelje az alapellátás megelőzést szolgáló szerepét az
egészségügyi szolgálat egészében;
• úgy javuljon az alapellátás minősége, hogy felerősödik megelőző,
egészségfejlesztő funkciója;
• a helyi közösség aktívan együttműködjék az alapellátás szakembereivel;
• az alapellátás hozzáférhetőségének társadalmi egyenlőtlenségei
csökkenjenek.
A Program céljai között szerepel egyes népegészségügyi jelentőségű
szűrővizsgálatok egységes hozzáférhetőségének megteremtése. A megkezdődött
emlőszűrési program intézményi, informatikai és infrastrukturális
hátterének fejlesztése és megerősítése mellett a méhnyak és vastagbél-szűrés
rendszerének megtervezése, felépítése és működtetése a program célja.
A fenti három daganat-típus esetében igazolt a kedvező populációs
szintű hatás.
A Program sikeres végrehajtása hozzájárul az egészségügyi szolgálat
integrált működéséhez, a szükségletek, a betegségmegelőzés és egészségfejlesztés,
a felismerés és gyógyítás illetve a rehabilitáció összhangjához.
Az elsődleges cél az alapellátás fejlesztéséhez hozzájárulás, mert
ez az ellátási forma, amelyben a leghatékonyabban meg tudnak jelenni
a megelőzés szempontjai és tevékenységei, és amely az állampolgárok
számára a legszélesebb körben hozzáférhető, beleértve a szegényeket,
hátrányos helyzetű csoportokat.
Az alapellátás rendszerében a háziorvosok és gyermek-háziorvosok,
védőnők, ápolási és rehabilitációs tevékenységet végző szakemberek
szerepe egyaránt fontos, a Program minden alapellátási kollégának
szakértői támogatást kíván nyújtani egészségfejlesztési tevékenységéhez.
Kialakítjuk azt a megoldási módot, amelyen keresztül az alapellátásba
be tudjuk építeni az életmód-tanácsadás tevékenységét, az egyéni
kockázatfelmérés képességét, egyes kiemelten fontos betegségcsoportokkal
(szív- és érrendszeri, daganatos megbetegedések) kapcsolatos megelőzési
és ellátási utak és eljárások kialakítását, az alapellátás rendszeres
vizsgálatát a megelőzési tevékenység hatékonysága és hozzáférhetősége
szempontjából.
A Program hatékony megvalósítása megköveteli a népegészségügyi intézményrendszer
megerősítését és korszerűsítését. A magyar népegészségügy különösen
a hagyományos területeken, mint a járványügy, immunizáció, anya-és
gyerekvédelem, környezet-egészségügy és az adatszolgáltatás fejlett.
Ezek jelentősége a jövőben sem csökken, szükség van viszont az infrastruktúra,
a szervezetek bővítésére a krónikus nem-fertőző megbetegedések megelőzése,
az egészségfejlesztés, a népegészségügyi tervezés és elemzés területén.
Mindezen tevékenységek során építünk a korábbi elemzések, vizsgálatok
eredményeire és javaslataira.
Cél a tudás-menedzsment korszerű eszköztárának fejlesztése és minden,
népegészségüggyel foglalkozó szakember számára hozzáférhetővé tétele.
Kiemelt terület és a Program hosszútávú sikerének kulcsa a népegészségügyben
vagy az egészséggel kapcsolatos területeken dolgozó szakemberek
széles körű népegészségügyi és menedzsment irányú képzése (ÁNTSZ,
önkormányzatok, civil szervezetek) a képzési formák bővítésével
és elérhetőbbé tételével. Az egészségfejlesztésben folyó magas szintű,
nemzetközi minőségű munka feltétele a népegészségügyi tudományos
képzés és kutató-műhelyek folyamatos támogatása, az egészségfejlesztési
tevékenységek hatékonyságának rendszeres és elfogulatlan elemzése.
A felsőoktatási intézményi bázis fejlesztése és bővítése az európai
modellnek megfelelő, alapvető érdeke a szektornak és az egészségpolitikának
is. A Programhoz kapcsolódó kutatások gyakorlati döntések előkészítését
is kell szolgálják tudományosan megalapozott módon, népegészségügyi,
társadalmi szempontból fontos kérdésekről. A fenntarthatóság érdekeit
független intézményi bázis megteremtése és az egyetemi tudásközpontok
koordinációja és támogatása biztosítja.
Az egészségi állapotot leíró adatok megbízhatósága, az egészégi
állapotban és az egészséget meghatározó tényezőkben bekövetkező
változások ismerete a Program-monitorozás és –értékelés feltétele.
A nemzetközi ajánlásoknak megfelelően a program monitorozás rendszerét
beillesztjük a nemzeti egészségmonitorozás rendszerébe. A meglévő
intézményi bázisok az intézményi feltételeket biztosítják, infrastrukturális
és személyzeti kapacitás fejlesztésére azonban szükség van.
A lakossági információs rendszerek kiépítésének alapelve az általános
hozzáférhetőség. Az információs rendszer nem csak a Program irányítását,
az értékelést szolgálja, hanem aktivizálja az érintett egyéneket,
helyi és egyéb közösségeket. A Program szerves része az információk,
eredmények kommunikálása.
lap tetejére
Vissza az előző
szintre |