június 21.
(Forrás: Korridor)
Telefondoktorral
"operál" az OEP
A virtuális orvos éjjel-nappal hívható és olyan kérdésekre
ad választ, mint például: mit tegyünk, ha szögbe léptünk, vagy hirtelen
felszökött a lázunk?
Az ésszerűbb közpénzfelhasználás érdekében hamarosan
egy virtuális doktort alkalmaz az Országos Egészségbiztosítási Pénztár
- tudta meg a Népszabadság. A jövőre induló, éjjel-nappal hívható,
a laikus kérdésre válaszoló telefonos szolgáltatás célja, hogy csak
azok menjenek orvoshoz, akiknek valóban szükségük van rá.
Ennek érdekében a szakemberek egy olyan telefonos
szolgáltatást készítenek elő, ahol a nap bármely részében választ
adnak olyan kérdésekre, mint például: mit tegyünk, ha szögbe léptünk,
vagy hirtelen felszökött a lázunk? Orvost kell hívni, vagy elegendő
a diéta hasmenés esetén? A vonal végén lévő orvos megmondja majd
azt is, hogy a bajba kerülő az adott helyzetben mentőt hívjon vagy
háziorvost, illetve, hol van a lakhelyéhez legközelebbi speciális
rendelés, mikor tudják ott fogadni, kell-e beutalót szerezni.
Bartucz Attila, az OEP szóvivője a lapnak elmondta:
hasonló telefonos szolgáltatás a világ számos országában létezik.
A hazai modell a brit NHS direct rendszerét adaptálná. A szigetország
22 irodáját havonta 700 ezer ember hívja. A statisztikák szerint
a segítséget kérők 97 százaléka elégedett. Egy-egy hívás általában
10-15 percig tart, és legtöbben más megoldást választanak, mint
amire a hívás előtt gondoltak. Az angol szolgáltatás hazai változatának
szakmai koncepcióját az I. Belgyógyászati Klinika, a Semmelweis
Egyetem Magatartástudományi Intézete, valamint a szaktárca módszertani
intézménye, a Medinfo készítette. Az előzetes kalkulációk szerint
egy menedzsmentközpontra, öt regionális bázisra, valamint negyven
szakemberre van szükség egy ilyen szolgáltatás megkezdéséhez. A
későbbiekben az alapfeladatok kiegészülhetnek lelki tanácsadással,
gyógyszer-tájékozatóval, egészségneveléssel, internetes adatbázissal.
A diszpécserközpontokban a feladatot elsősorban
fiatal vagy nyugdíjas orvosokra, medikusokra bíznák, de számítanának
a gyesen lévőkre is. Az első kísérleti évben körülbelül 600-700
millió forintra becsülik a költségeket. A szóvivő szerint az úgynevezett
DoktorInfo szolgáltatást kizárólag állami finanszírozásból szabad
működtetni, mivel csak így garantálható, hogy a beteg az állapotának
és a helyzetnek megfelelő, objektív segítséget kap. A szóvivő hozzátette:
azokban az országokban, ahol működik ez a rendszer, az ellátás egyéb
területein jelentős megtakarítást értek el.
Visszalépés
az előző oldalra
|