Külföldi kezelés
Európai Bíróság
Az Európai Bíróság ítéletei ambuláns-
és fekvőbeteg-szolgáltatások
igénybevételéről EU-külföldön
Krankenhaus, 2003,95,6,480-481.
(Tömörítvény)
Az Európai Bíróság 2003. május 13-án két esetről döntött, amelyekben
ambuláns- és fekvőbeteg-szolgáltatásoknak EU-külföldön való igénybevételéről
volt szó (C-385/99.sz.ügy). Az ítélet az első elemzések szerint
a következő eredményekre jut:
- A költségvállalás előzetes engedélyeztetésének követelménye ambuláns
orvosi kezelés EU-külföldön való igénybevételnél sérti a szabad
szolgáltatásforgalom alapelvét és más okokból sem igazolható. A
jövőben ezzel egy ambuláns orvosi kezelés igénybevétele EU-külföldön
költségtérítés ellenében (nemzeti költségtételek szerint) a kötelező
betegbiztosítás biztosítottjai részére is előzetes engedélyezés
nélkül lehetséges.
- Fekvőbeteg kezelés esetében ezzel szemben az Európai Bíróság bizonyos
feltételek között jogosnak látja az előzetes engedélyeztetés követelményeit.
A Bíróság ugyanúgy a „megfelelő időben” fogalom tisztázásával megkönnyíti
a kórházi kezelés EU-külföldön való igénybevételének költségtérítését
előzetes engedélyezés nélkül, amennyiben a biztosított tagállamában
a várólisták késleltetik vagy teljesen megakadályozzák a kezelést.
Az első esetben egy holland nő szabadságát Németországban
arra használta, hogy ott fogorvosi ellátást vegyen igénybe, anélkül,
hogy a költségtérítéshez előtte beszerezte volna betegpénztárától
a szükséges engedélyt. Visszatérése után Hollandiában igényelte
a kezelési költségek megtérítését. Az illetékes panaszbizottság
ezt elhárította azzal az indokolással, hogy ez nem volt sürgős kezelés
az EWG 1408/71 rendelet 22 cikkelye értelmében. Ezenkívül a nőbeteg
kezelése egy olyan fogorvos részéről, akivel a holland betegbiztosításnak
nem volt szerződéses megállapodása, nem volt szükséges.
A második esetben, amely ugyancsak egy holland nőbeteget
érintett, annak háziorvosa egy arthoskopia költségeinek vállalását
egy belga kórházban igényelte, mert ott ez a beavatkozás korábbi
határidőben történhetne, mint Hollandiában. Az illetékes betegpénztár
az igényt azzal az indokolással utasította el, hogy a kezelés Hollandiában
is elvégezhető. Időközben a kezelés Belgiumban megtörtént. Egy panaszbizottság
a költségvállalást elutasította, mert a szükséges és alkalmas kezelés
Hollandiában is megfelelő időben lehetséges lett volna. Ezért itt
nem volt szó a 1408/71 EG rendelet 22. cikkelye szerinti sürgősen
szükséges kezelésről.
Miután a holland betegpénztár az utólagos költségtérítést
mindkét esetben megtagadta, az érintettek az illetékes nemzeti bíróságon
panaszt nyújtottak be a költségek vállalásáért. A holland bíróság,
amelynek ítélkeznie kellett a két esetben, az Európai Bíróságot
megkérdezte az un. előzetes döntési eljárásban, hogy az előzetes
engedélyezés követelménye egy másik tagállamban való orvosi kezelés
költségeinek vállalására, ha a kórháznak vagy az orvosnak nincs
szerződéses megállapodása a betegpénztárral, sérti-e a szabad szolgáltatásforgalom
alapelvét az EU-ban. Arra az esetre, ha erre az Európai Bíróság
igent mond, a holland bíróság tudni akarta, hogy az előzetes engedélyezés
elve az általános érdek kötelező elve alapján kivétel-e a szabad
szolgáltatásáramlás alapelve alól.
Ezenkívül a holland bíróság kérte az Európai Bíróságot,
hogy tisztázza a „megfelelő idő” fogalmát. Itt a két feltétel egyikéről
van szó, amitől a holland betegpénztárak a külföldi költségek vállalásának
előzetes engedélyét függővé tették. Az Európai Bíróság egy korábbi
ítéletében világossá tette, hogy egy kezelésnek, amely a beteg számára
ugyanolyan hatékony, megfelelő időben egy olyan intézményben kell
rendelkezésre állnia, amellyel a betegpénztár szerződéses megállapodást
kötött.
Az ítélet következményei
- A jövőben egy ambuláns orvosi kezelés EU-külföldön
való igénybevétele (nemzeti költségtételek szerint) költségtérítés
ellenében előzetes engedélyezés nélkül lehetséges, kötelező betegbiztosítottak
részére is.
- Az Európai Bíróság azt a több EU tagállam által
előterjesztett félelmet, hogy ambuláns orvosi kezelésnél az előzetes
engedély követelményének a megszüntetése veszélyeztetné a szociális
biztonság rendszerének pénzügyi egyensúlyát, nem látja adottnak.
A megfelelő szolgáltatásoknak külföldön való igénybevétele túlnyomóan
sürgős esetekre, határvidékekre és speciális betegségek kezelésére
korlátozódik. Ezenkívül a biztosítottak a költségeknek a vállalását
csak abban a mértékben követelhetik, amelyet a saját nemzeti betegbiztosítási
rendszere viselne.
A Bíróság szerint ebben nem játszik szerepet, hogy
a rendszer a természetbeni szolgáltatás vagy a költségtérítés elvén
alapul. A szabad szolgáltatásforgalom szempontja szerint nem lehet
különbséget tenni aszerint, hogy a beteg fizeti-e a felmerülő költségeket
és később igényli azok megtérítését, vagy a szolgáltató közvetlenül
kapja a fizetést a betegpénztártól, vagy az állami költségvetésből.
Egy tagállam, amelynek egészségügyi rendszerét a természetbeni szolgáltatási
elv jellemzi, végülis megállapíthatja azokat a térítési összegeket,
amelyek lehetővé teszik egy másik EU-országban való kezelést, amennyiben
ezek az összegek objektív, nem diszkrimináló és átlátható kritériumokon
alapulnak.
- A „megfelelő időben” fogalomnak egy további tisztázásával
az Európai Bíróság megkönnyíti a költségtérítést egy kórházi kezelésnek
EU-külföldön való igénybevételénél előzetes engedély nélkül, amennyiben
a biztosítottnak a tagállamában a várólisták egy kezelést késleltetnek
vagy teljesen megakadályoznak. A költségtérítés előzetes engedélyeztetésének
a követelményét egy külföldi kezelésnél szükséges és megfelelő intézkedésnek
tekinti.
- Az Európai Bíróság azonban világossá teszi, hogy
a szabad szolgáltatásforgalom megfelelő korlátozása csak akkor jogos,
ha az az arányosság követelményeinek elegendő objektív és nem diszkrimináló
kritériumain alapul, amelyek előzően ismertek. Az előzetes engedélyezés
ilyen rendszerének egy könnyen hozzáférhető eljárási szabályozásra
kell támaszkodnia és alkalmasnak kell lennie arra, hogy az érintetteknek
garantálja, hogy igényüket megfelelő határidőn belül, valamint objektíven
és pártatlanul kezeljék.
Ha az engedélyt megtagadják, mert a beteg számára
azonos vagy éppoly hatásos kezelés idejében elérhető egy olyan intézményben,
amellyel a biztosított betegpénztára szerződéses megállapodást kötött,
akkor ez a szabad szolgáltatási forgalom jogos korlátozása. Annak
a kérdésnek a megítélésénél, hogy a betegnek egy megfelelő kezelés
ténylegesen idejében rendelkezésére áll, a nemzeti hatóságoknak
mindenesetre a konkrét eset összes körülményeit figyelembe kell
venniük, egyebek között a betegnek az egészségi állapotát, fájdalmainak
mértékét, akadályoztatása módját, valamint a beteg anamnézisét.
- Ezzel szemben az előzetes engedélyezésnek a gyakorlatát
a „tisztán gazdasági mérlegelések” nem igazolhatják. Ezekhez a mérlegelésekhez
számítja az Európai Bíróság kifejezetten a „túl hosszú vagy szokatlan”
várakozási időket. Az előzetes engedélynek a megtagadását, amelyet
kizárólag a belföldi kórházi ellátás várólistái motiválnak és figyelmen
kívül hagyják a beteg egészségi állapotának konkrét körülményeit,
a bírák az EU szolgáltatási szabadságába való jogosulatlan beavatkozásnak
tekintik.
Az ítélet szövege az Európai Bíróság honlapján
található: www.curia.eu.int
vissza az
előző szintre |