május 28.
(Forrás: Népszava napilap) Hosszútávon
nem várható a nyugdíjkorhatár emelése
Addig, amíg nem bővül a foglalkoztatási arány - ma
hárommillió ember tart el 10 milliót - ,addig a nyugdíjasok életkörülményei
sem változhatnak. Bár szakértők szerint európai mintára megoldást
jelenthetne a nyugdíjkorhatár további emelése, az idősek egészségi
állapota ezt nem teszi lehetővé. Az elmúlt három kormányciklus alatt
- a nyugdíjreform ellenére - továbbra is jogbizonytalanságban élnek
a nyugdíjasok. Nincs kiszámítható, tervezhető nyugdíj az ad hoc
változtatások, váratlan beavatkozások miatt. Ugyanakkor a nyugdíj
összege általában olyan kevés, hogy a lakásfenntartási költségeket
sem fedezi. A folyamatos elszegényedés és kényszermunka ellenére
sincs egyetlen használható elképzelés sem a helyzet javítására.
Az évtizedek alatt megszokott nyugdíjrendszeren
a a 90-es évek elején
változtatni kellett, mert az évtizedek alatt a befizetett
járulékokat összegyűjtő kassza kiürült. A hirtelen jött hatalmas
munkanélküliség miatt forrásutánpótlásra nem lehetett számítani,
ez pedig 3 millió nyugdíjas mindennapjait érintette és érinti ma
is.
A magyar nyugdíjrendszer reformja tehát a' 90-es
években kezdődött. Az1992-es országgyűlési határozat kimondta, hogy
az alacsony nyugdíjak kiegészítéséről a költségvetésnek kell gondoskodnia,
valamint azt, hogy a nyugdíjakat évente kell emelni. A reform akkor
a Világbank igényeihez alkalmazkodott (mint számos más országban),
mert a magyar gazdaság átalakításához, fellendítéséhez szükséges
hitelek garanciájának feltétele volt a közkiadások csökkentése,
ráadásul konkrét igény volt a nyugdíjjogosultság szigorítására.
Ilyen követelmény volt többek között a nyugdíjkorhatár emelése,
a minimális járulékfizetési időszak bővítése, a rokkantnyugdíjasok
erőteljesebb szűrése, valamint, hogy a két nem között ne legyen
különbség a nyugdíjkorhatárban. Az egyik legnagyobb felháborodást
a nyugdíjkorhatár emelése váltotta ki. Az 1993-as rendelkezés értelmében
az
öregségi nyugdíjat férfiak esetében 60-ról 62-re
emelték, a nők esetében pedig fokozatosan, két évenként egy-egy
évet emelve vezették be a rendszert.
Az idősebb korosztály számára persze lehetőség van
az előrehozott nyugdíjaztatásra, amihez viszonylag hosszú, jelenleg
38 év szolgálati idő szükséges. Ennél maximum 5 évvel kevesebb szolgálati
idő megszerzése esetén csökkentett összegű előrehozott öregségi
nyugdíjat is lehet igényelni, ez azonban még előnytelenebb helyzetbe
sodorja az érintetteket. Nagy Mária az Országos Nyugdíjbiztosítási
Főigazgatóság osztályvezetője a Népszava kérdésére elmondta: ezzel
a lehetőséggel akár 30 százalékos nyugdíjcsökkenésre számíthatnak
az idősek. Az előrehozott nyugdíjat leginkább azok választják, akik
munkanélkülivé váltak, vagy egészségi állapotuk megromlott, de nem
jogosultak a rokkantsági nyugdíjra. Azt azonban sokan nem veszik
figyelembe, hogy a csökkentett nyugdíj összege nem
lesz több akkor sem, ha elérik a nyugdíjkorhatárt.
Társadalmi igény az államilag garantált nyugdíj
Annak ellenére, hogy a nyugdíjrendszer működtetésének
célja és feladata, hogy - a munkaképes, aktív életszakasz jövedelmére
alapozva - megélhetési biztonságot teremtsen időskorra, továbbra
is bizonytalanságban élnek a nyugdíjasok az évtizedek óta jellemző
váratlan, véletlenszerű módosítások miatt. Azonban minél jelentősebb
összeg felett rendelkezik a nyugdíjalap, és minél kiterjedtebb az
ellátási rendszer, annál erősebb a hatalom igénye arra, hogy manipulálja
a nyugdíjemelést, akár politikai célok érdekében is.
A jogcímet ehhez az szolgáltatja, hogy a jogosultak
körének, az ellátások mértékének kialakítására állami döntések alapján
kerül sor, s ennek finanszírozását részben kénytelen az állami költségvetés
állni, ugyanis a járulékbevételek erre nem elegendőek. Ez a mechanizmus
gyakorlatilag kizárja az egész társadalomra kiterjedő nyugdíjalapok
önálló gazdálkodását, tervezését, működését. Pedig egyre sürgetőbb
társadalmi igény az államilag garantált nyugdíj. Ezt azonban akadályozza,
hogy a demográfiai okok és a nagyarányú munkanélküliség miatt egyre
kevesebb aktív munkavállaló jövedelméből finanszírozható a nyugellátás.
Nincs konkrét terv a további reformra
A nyugdíjrendszer és a foglalkoztatás számos ponton
függ egymástól, s kölcsönhatást gyakorol egymásra, de a nehezen
feloldható ellentét megoldására ez idáig nem született valódi megoldás.
A folyamatos elszegényedés és kényszermunka ellenére egyelőre nincs
konkrét terv a nyugdíjrendszer reformjára - közölte Nagy Mária.
Bár néhány éve megkezdődött a társadalombiztosítási szakemberek
felkészítése az Európai Unióhoz való csatlakozásra, ennek keretében
pedig a nyugdíjrendszerek kezelésére is. A nemzetközi szakértők
véleménye szerint az önálló, egymástól elkülönült nyugdíjrendszerek
sokáig élnek még, tehát nem a mindenáron való egységesítés a cél,
hanem az, hogy minden országnak legyen egy hosszabb távon elfogadott
és elfogadhatóan működtethető rendszere. De ennek feltétele, hogy
a nemzeti rendszereket átvizsgálva, minden olyan elemet, amelyet
fenn kívánnak tartani, de nem kívánnak "nemzetközivé tenni",
vagy ki kell emelni a rendszerből - például szociális elemként kell
kezelni, vagy olyan kiegészítő szabályokkal, feltételekkel kell
ellátni, amelyekcsak az adott országra érvényesek, így más uniós
tagállamot nem kényszerít külön járadék kötelezettségre.
A Gazdasági Kutatóintézet szakértői szerint az 1998-as
nyugdíjreform finanszírozási szempontból sikeres volt, nem vezetett
sem a költségvetés, sem a Nyugdíjbiztosítási Alap ellehetetlenüléséhez,
s ez 2020-ig nem is jelent reális veszélyt. A 2020 utáni időszak
azonban speciális intézkedéseket igényel. Bár a korhatár emelése
társadalmilag ésszerű megoldás lenne, de gazdaságilag csak akkor
van hatása, ha az átlagos munkában töltött idő is emelkedik. Erre
azonban kevés az esély, mert a szolgálati idő jelenleg is meglehetősen
magas. Bár szakértők körében szóba került a nyugdíjkorhatár további
emelése, de miután egy nemzetközileg elfogadott szabály szerint
a várható életkornak legalább öt évvel a nyugdíjkorhatár fölött
kell lennie - ez Magyarországon nem megvalósítható. Ugyanis hazánkban
a férfiak nagy része nem éri el a 65 éves kort. Így más megoldást
kell találni. A tervek szerint 2009 után várhatóan megszűnik a résznyugdíj
rendszere. Ebben az ellátási formában ma azok részesülnek, akik
a szükséges 20 évnyi szolgálati idővel nem, de legalább 10 évet
eltöltöttek a munka világában.
Az elképzelések szerint 2012
után nem nettó, hanem bruttó nyugdíjösszeget kapnak majd az idősek
ezzel adókötelessé téve azt. Ez azt jelenti, hogy míg jelenleg a
megszerzett bruttó jövedelmet a nyugdíjintézet különböző levonásokkal
nettósította, ez az eljárás 2012 után megszűnik. Az ekkortól érvénybe
lépő nyugdíjadóztatás pedig mindenképpen kedvezőbb és csekélyebb
mértékű lesz, mint az aktív dolgozók fizetéséből levont adó összege.
Muhari Judit
Visszalépés
az előző oldalra
|