Soziale Sicherheit, 2003,56,3,133-136.
(Erősen tömörítve)
Ha a nyugdíjrendszereket biztosítási céljaik szerint osztályozzuk,
úgy az öregségi gondoskodásnak három típusát lehet megkülönböztetni:
- Jövedelemorientált nyugdíjbiztosítás:
Ezt a típust vezércélként az életstandard biztosításáról
való világos döntés jellemzi. Ebbe a gondoskodási rendszerbe azokat
a személyeket vonják be, akiket az öregség okozta jövedelemkockázat
érint. Egy átfogó rendszerbe minden keresőt bevonnak, a „soványabb”
megoldások csak a munkavállalókat, de az önállóakat nem.
A biztosítási kötelezettségnek a keresőkre való
szűkítése intézkedésekre kényszerít a nem kereső családtagokra,
hogy elkerüljék a szükséghelyzetet. Általában a biztosított hozzátartozói
státuszához kapcsolt nyugdíjról van szó. Ezeket a rendszereket gyakran
„bismarcki rendszereknek” nevezik és általában azokra a rendszerekre
vonatkozik, amelyek az életstandard biztosításának elvét teljesítik.
A bismarcki öregségi gondoskodási rendszerekhez
tartozik pl. az osztrák, a német és a francia nyugdíjrendszer. Nem
tartozik ehhez a típushoz, de az életstandardhoz orientálódik néhány
skandináv rendszer, mint pl. a svéd. Ezt a biztosítást azonban csak
több biztosítási oszlop összjátéka éri el, ezért az ilyen öregségi
gondoskodási rendszereket inkább a következőkben leírandó vegyes
típushoz sorolják.
- Univerzális rendszerek:
Ennél az öregségi gondoskodási típusnál az állami
rendszer az öregségi biztosításban teljesen az öregkori szegénység
elkerülésére irányul. Az állami tevékenység ezért csaknem kizárólag
az öregségi jövedelemelosztásra irányul. Az ilyen állami alaprendszerekbe
nemcsak meghatározott keresőcsoportokat vonnak be, hanem univerzálisan
minden ott lakó polgárra vonatkoznak. A nyugdíjszolgáltatás az öregkori
elszegényedés elkerülését célozza, annak konkrét szintje az emberhez
méltó minimumról való társadalmi elképzelésekből adódik. Általában
egy alapszolgáltatást nyújtanak, amit azonban általában az adott
országban való tartózkodás időtartamától tesznek függővé.
Az ilyen rendszereknek a tipikus példái, amelyeket
„Beveridge rendszereknek” is neveznek, pl. Dánia, Hollandia és Nagy-Britannia.
Ezekben az országokban is azonban az állami rendszereket üzemi és
magángondoskodási rendszerekkel egészítik ki.
- Vegyes öregségi biztosítási rendszerek
Ezeknél a rendszereknél egyidejűleg mindkét fent
leírt célt követik. Ez azt jelenti, hogy mind az életstandardizálásra,
mind a szegénység elkerülésére építenek. Ebben különböző kialakítások
lehetségesek: egy jövedelem szerinti nyugdíjbiztosítást kombinálnak
egy minimumbiztosítási elemmel. Fordítva, egy eredetileg bázisorientált
nyugdíjrendszer kötelező kiegészítő nyugdíjjal való kombinációval
vegyes rendszerré alakítható.
Az, hogy végső soron mennyire univerzális vagy mennyire
szolgáltatásdifferenciált lehet egy ilyen rendszer, az általában
a történelmi fejlődéstől függ. Általában azonban azt lehet mondani,
hogy a gyakran vitatott kérdés „Beveridge-rendszer” vagy „bismarcki
rendszer” a múlthoz tartozik.
Az európai öregségi gondoskodási rendszerek konvergenciájának
uralkodó trendjében egyre jobban jelentőséget nyernek az un. vegyes
rendszerek. E típushoz tartozik különösen a svájci, finn és svéd
nyugdíjrendszer.
Összefoglalóan azt lehet mondani, hogy a különböző
kiindulási helyzet és különböző fejlődés ellenére a nemzeti nyugdíjrendszerekben
európai szinten egy rendszerkonvergenciát lehet megfigyelni éspedig
különösen a célkitűzések szintjén.
A teljesen ellentétes célkitűzés kettős kiindulási
bázisán,
- az egész lakónépesség univerzális, egységes biztosításán és
- a keresőcentrikus, jövedelemorientált öregségi gondoskodás alapján
az idők folyamán olyan vegyes rendszerek fejlődnek ki, amelyek mindkét
célt – az életstandard biztosítását és a szegénység elkerülését
- egyformán meg akarják oldani.
E célkonvergencia ellenére természetesen továbbra
is jelentős differenciák vannak a tagállamok nyugdíjrendszereiben.
Ezek a különbségek azonban a tagállamok között elsősorban a célelérés
eszközeiben vannak, ezek egyebek között
- annak a módja és mértéke, hogy a mindenkori nemzeti öregségi gondoskodási
rendszerek hogyan oszlanak meg az említett oszlopokra, az állami-,
az üzemi- és a magán öregségi gondoskodásra;
- az eszközelőteremtés módja, mármint járulékokkal és/vagy adókkal
valamint adott esetben állami támogatásokkal;
- a finanszírozási forma: az első oszlop hozzájárulásfinanszírozott
állami rendszereit általában tőkefedezésű és magán rendszerek egészítik
ki.
A megfelelő dinamizálási képletnek a megválasztását
ezért lényegében a biztosítási cél határozza meg, a többi említett
rendszerkülönbségeket azonban a valorizálás megválasztásánál ugyancsak
figyelembe kell venni.
1. táblázat
A nyugdíj kiigazítása
az EU-ban
Állam |
Alkalmazási
terület |
Időszakosság |
Belgium |
2%-os
fogyasztói áremelkedésnél a nyugdíjakat 2%-kal emelik |
Az
áralakulástól függően |
Dánia |
A bérfejlődés alapján |
Évente |
Németország |
A nettó
bérfejlődés alapján
|
Évente |
Görögország |
Általában a fogyasztói árak
fejlődése alapján |
Évente |
Spanyolország |
A prognosztizált
fogyasztói árfejlődés alapján
|
Évente |
Franciaország |
Az
árfejlődés alapján |
Évente |
Írország |
Diszkrecionálisan
megállapítva |
Évente |
Olaszország |
Degresszív
emelés a fogyasztói árfejlődés alapján |
Az
árfejlődéstől függően |
Luxemburg |
Ha
a fogyasztói árak 2,5%-kal emelkednek, ezt hasonló nyugdíjemelés
követi |
Évente
kétszer |
Hollandia |
A
tarifális béremeléshez hasonlóan |
Évente |
Ausztria |
Az
adózási alap és a strukturális hatás alapján |
Évente |
Portugália |
Az
árfejlődés alapján |
Évente |
Finnország |
A
létfenntartó költségek alapján |
Évente |
Svédország |
Az
árfejlődés alapján |
Évente |
Egyesült Királyság |
Az
árfejlődés alapján |
Évente |
|