Osvald Gyula
elnök
NYOK Szervezési Bizottsága
1107 Budapest Mázsa tér 2-6.
Tel: 06-1-261-86-29
A meghívóban az előadásom címe: "Az újonnan
szeveződő regionális érdekképviseletek feladatai" Ahhoz, hogy
megfeleljek ennek a címnek és a helyes következtetések levonásának
is két egymásnak ellentmondó, legfrissebb információval kezdem az
előadásom bevezetőjét: 1. Idézem a Belügyminiszter asszony néhány
napja elhangzott nyilatkozatát: "A társadalmi és gazdasági
változások fejlődési szükségletei reformot követelnek a közigazgatás
területén. Ennek fontos részeként regionális szinten létre kell
hozni a területi önkormányzatokat amelyek integrálják a közszolgáltatási
és területfejlesztési funkciót. A regionális közigazgatási szint
bevezetése átrendezi a feladat és hatásköröket, a minisztériumoknak
és más központi szervezeteknek a feladatai régiókhoz kerülésével."
Eddig az egyik idézet. Ezt követően a Miniszterelnöki Hivatal területfejlesztésért
felelős államtitkára a kétségeit fejezte ki, nem bízik a regionális
szintü területfejlesztésben. Ez a két információ - több hasonlót
is lehetne mondani - arra jó, hogy tudjuk, hogy ma még korántsem
dőlt el sok kérdés. Eléggé képlékeny állapotban vannak az elképzelések,
ellentmondásoktól sem mentesek az előkészületek. Én úgy gondolom
ilyen körülmények között nem kevesebb előtt állnak a nyugdíjas szervezetek,
mielőtt bármit tesznek, mint ilyen kezdeti szakaszban az alapkérdésekre
milyen választ adjanak? Én arra vállalkoztam, amennyiben tudom ezt
elősegítsem.
Ilyenek lehetnek ezek a kérdések:
1. Milyen legyen a viszonyunk a várható közigazgatási
változásokhoz?
2. Ha sor kerül a reformra, a nyugdíjas szervezeteknek milyen jellegű
belső változásokra kell felkészülniük?
3. A felkészülésnek melyek lehetnek a legfontosabb feladatai?
1. Az első kérdést több megyei képviselet vezetője
is feltette számunkra. Ezta a kérdést azzal indokolták, hogy a nyugdíjas
szervezetek számára is nagyon fontos változásról van szó, de sok
a bizonytalanság. Ezért néhány megyei szervezet egyáltalán nem foglalkozik
a felkészüléssel. Más megyében már az új szervezet kialakítását
már most tervezik. Ilyen körülmények között mi lehet a helyes gyakorlat?
Úgy gondolom egy önálló, független szervezetnek, mint amilyenek
mi vagyunk, kell hogy legyen önálló véleménye. Ez akkor megalapozott,
ha nem politikai és más szempontok alapján, hanem abból indulunk
ki, hogy mit vár tőlünk a nyugdíjasok érdeke? Milyen új lehetőségeket,
többletet jelenthet e változás az idősek számára? Ilyen szemlélettel
a sok bizonytalan között találunk fix pontokat.
Ilyenek lehetnek:
a, Korábbi előadás során hallottuk, hogy milyen
fontos a nyugdíjasok magányossával és a kulturális kérdésekkel
foglalkozni. Valóban fontos, de én előtte felhívnám a figyelmet
a következőkre: A nyugdíjasok élethelyzetét nemcsak a megszerzett
szolgálati idő, vagy a keresetek nagysága, a nyugdíjrendszer bármilyen
módosítása határozza meg, hanem az is, hogy hol élnek, hol laknak.
Elmaradott térségben, vagy dinamikusan fejlődő megyében. A legfrissebb
információ szerint van olyan terület, ahol a nemzeti össztermék
a duplája az elmaradott megyéknek. Ebből vajon nekünk milyen következtetéseket
kell levonnunk a nyugdíjasok helyzetére? Nyilván mi azt a megoldást
támogatjuk nemcsak elméletben - amelyik csökkenteni képes a nyugdíjasok
helyzetében is meglévő nem kis különbségeket. A réigók létrehozásának
pedig nem más a lényege, nem lehet más az értelme, mint a kiegyenlítődés,
a felzárkózás biztosítása.
b, A regionális rendszer meggyőződésünk szerint,
olyan adottságokkal rendelkezik - előnyökkel - amiket csak a megyék,
képviseleteink összefogásával, a regionális szempontok figyelembevételével
lehet kihasználni. Ez a redionális szintű koordinációnak a szükségességét
a mi munkánkban is felértékeli.
Összegezve az első kérdésre adott véleményt: úgy
dongolom, az legyen a kiindulópontunk, hogy a reform alapkoncepcióját
támogatjuk, azt, hogy szükséges a reform, de együtt kell, hogy járjon
a decentralizációval. Az idősek érdekében tehát az erőnket a szükséges
szakmai felkészülésre kell fordítani. Úgy készüljünk fel az új feladatokra,
hogy tudjuk, hogy mit akarunk és mit tudunk kihozni a várható folyamatból
a nyugdíjasok javára?
2. A második kérdés vot, hogy milyen jellegű belső
változásokra kell felkészülnünk? Ezt a kérdést a megyei képviseletek
vezetői szerint különböző próbálkozások, elhatározások indokolják.
Van ahol csupán szervezeti korszerűsítések miatt akarják létrehozni
a regionális szerveztet. Nyilván szükség van arra is, de óvnék az
egyoldalúságtól. Tapasztalataink vannak arra, hogy ilyen horderejű
változás esetén nem vezethetnek bennünket csak szerveezeti érdekek!
Komplexen kell a változásokat megvizsgálni. Tartalmi oldalról azt
kell elemezni, hogy a nyugdíjas szervezeteink alapfunkciójában történik-e
változás? Ha igen, abból kell levezetni a következtetéseket. Erre
egy egyszerű példát hoznék fel. A NYOK és a megyei Képviseletek
között egy olyan munkamegosztás van, hogy a NYOK un. Makro szinten,
a megyei nyugdíjas szervezetek pedig helyi szintű, területi érdekképviseletet
látnak el. A kettő között már eddig is elindult egy arányeltolódás
a területi munka javára. Most az információk szerint a nyugdíjrendszerben
nem várható reformértékű változás, ami nagy erőt kötne le. Az egészségügyi
reform nagy része a területen zajlik. A szociálpolitikában egyre
több feladatot a területen kell megoldani. A közigazgatási reform
esetén ezekhez hozzájön - ma még konkrétan erről kevés az ismeret
- egyes minisztériumok feladatainak a leadása a régiókhoz. Vagyis
nem állunk messze az igazságtól, ha kimondjuk, hogy az idősek problémáinak
közel az ötven százaléka ezután nem központi, hanem a helyi, területi
döntésektől függ majd. Aki az idősek érdekképviseletét felvállalta,
nem modnhat le arról, hogy az eddiginél nagyobb szerepet vállaljon
e kérdésekben a nyugdíjasok érdekében. Tehát én úgy gondolom, mielőtt
bármilyen szervezeti változást határoznánk el, az érdekképviseleti
szerepünket kell tisztázni, nem általában, hanem a konkrét feldatok
ismeretében. A regionális szervezetek kialakítását az is befolyásolja,
hogy kezdeményeztük regionális szinten is az Idősek Tanácsai létrehozását.
Bízunk asbban, hogy pozitív fogadtatásra talál ez a javaslatunk
is. A második kérdésre adott válasszal nem akartam mást, csak arra
utalni, hogy nagyon fontos alapjkérdés, hogy mely területre összpontosítjuk
az erőfeszítésünket?
3. A mai ismeretek birtokában melyek lehetnek a legfontosabb feladatok?
a, A NYOK állásfoglalása szerint is mi arra buzdítunk,
hogy megalapozó munkával fokozatosan építkezzünk. Ezért elsősorban
a meglévő önkormányzatokkal kell a nyugdíjas szervezeteknek a
kapcsolatait tovább bővíteni, elmélyíteni. Nagyon helyesen ezt
a célt szolgálja a mai konferencia is, amihez gratulálok. Nagyon
örülünk annak, hogy ezt a kezdeményezést az Idősügyi Tanács országosan
is követésre méltónak találta. Mi is arra buzdítunk, hogy az önkormányzatokkal
való kapcsolat az elismerét kiváltó kulturális együttműködésről
magasabb szintre a döntések előkészítésében való részvétel szintjére
emelkedjen!
b, Én úgy gondolom - bár ez sok mindentől függ
- a megyei képviseletek eredményes múködésére továbbra is nagy
szükség van. Egyrészt olyan sajátos funkciót töltenek be, amit
más nem tud ellátni. Másrészt a mi felfogásunk szerint a regionális
szervezetünk csak a megyei szervezetek összefogásával lehet eredményesen
működő szervezet. Ezért tovább kell folytatni a megyei szervezetek
szervezeti, személyi és működési megerősítését. Tovább kell fejleszteni
- több jó példa is van rá - a megyei jogú önkormányzatokkal a
kapcsolatokat.
c, Már hagyománya van - Hajdú megye ebben is példamutató
- a regionális szintű - mindig más megyében - tartandó információs
jellegű fórumoknak. A közigazgatási reformmal összefüggő döntések
előtt és után a NYOK is regionális felkészítőket fog tartani.
Nem utolsó sorban nekünk, mint civilszervezeteknek, korábban fel
kell készülnünk az önkormányzati választások várható változásaira.
Összegezve: A mai rendezvény egyik legfontosabb
üzenete lehet: A mai rendezvény összetétele nagyon jól kifejezte
azt, hogy a regionális felkészülés nemcsak további párbeszédet,
hanem ilyen együttgondolkodást kíván a NYOK és a NYOSZ szervezetei
között. Jó példája volt annak, hogy a jövő útja nem az elkülönülés,
rivalizálás, hanem az erők integrálása! Ezt várják el tőlünk minden
változás előtt a nyugdíjs társadalom.
Vissza az
előző szintre |