Az alábbi tanulmány az
Európai Bizottság és a csatlakozásra váró országok kétoldalú szemináriumai
számára készített háttértanulmány. A kétoldalú szemináriumoknak
az a céljuk, hogy összehozzák az Európai Bizottság képviselőit a
nyugdíjkérdésekért felelős nemzeti politikaalakítókkal és megismertessék
velük a koordinálás nyílt módszerének alkalmazását a nyugdíjak kérdésében.
A NYUGDÍJÜGYEKBEN ALKALMAZOTT
NYÍLT KOORDINÁCIÓS MÓDSZER
2001-ben az Európai Tanács felhívást
tett közzé a koordinálás nyílt módszerének alkalmazására a nyugdíjak
területén és 11 közös célt fogadott el. Ezek a közös célok képezik
a nyílt módszer alapját. A nyugdíjrendszerekkel kapcsolatos alapvető
célok Európa-szerte hasonlók és a problémák között is számos azonos
található. Ez teszi az összehangolt együttműködést értékessé. A
közös célok alapján a tagállamok nemzeti akcióterveket – vagy ahogy
a nyugdíjak esetében mi ezt elneveztük úgynevezett: nemzeti stratégiai
jelentéseket – nyújtanak be. A jelenlegi 15 tagállam 2002 szeptemberében
adta be nemzeti stratégiai jelentését nyugdíjrendszerükre vonatkozóan.
A nemzeti stratégiai jelentéseket ezután a Bizottság elemezte és
jelentéstervezetet készített, amelyet a Bizottság és a Tanács közösen
elfogadott, és amelyet a 2003 márciusában a tavaszi Európai Tanács
elé terjesztettek. Ez támogatta a jelentést és előírta, hogy a munkát
folytatni kell.
A nyílt koordinációs módszer egyik fontos eleme közös mutatószámok
kialakítása. Ilyen közös mutatószámok (indikátorok) döntő jelentőségűek
annak felmérése szempontjából, hogy a nemzeti politikák mennyire
eredményesek a közös célok megvalósítása tekintetében. Ezenfelül
lehetővé teszik a kölcsönös tanulást: összehasonlítható adatok híján
nem tudhatjuk, valójában mennyire eredményesek a többi tagállam
politikái és ennél fogva azt sem, hogy tanácsos-e hasonló megközelítési
módokat alkalmazni.
A nyílt koordinációs módszer által igényelt munkálatok jelentős
részét előkészítette a Bizottság, de a fontos viták a tagállamok
vezető tisztségviselőiből és a Bizottság képviselőiből álló szakbizottságokban
zajlanak le. Április óta a csatlakozásra váró országok részt vesznek
ezeknek a szakbizottságoknak és munkacsoportjaiknak az ülésein.
A Szociális Védelmi Bizottság a szociális ügyekkel megbízott minisztériumok
szakértőit egyesíti. A szakbizottság felállított egy Mutatószámokkal
foglalkozó Alcsoportot, amely elsősorban a nyugdíjrendszerek megfelelőségének
mérési lehetőségeit vizsgálja. A Gazdaságpolitikai Bizottság a pénzügyminisztériumok
és nemzeti bankok képviselőiből áll. Ez a szakbizottság a közfinanszírozás
fenntarthatósága szempontjából vizsgálja a nyugdíjrendszereket.
Munkáját támogatja az „Idősügyi Munkacsoport”, amely a népesség
idősödésének költségvetési következményeit tanulmányozza, és előrejelzéseket
készít az életkorral foglalkozó közkiadásokról – beleértve a nyugdíjakat
is –, továbbá mutatószámokat dolgoz ki, amelyekkel értékelhető a
nyugdíjrendszereknek és a közfinanszírozás egészének a pénzügyi
fenntarthatósága. Végül pedig a Foglalkoztatásügyi Bizottságnak
is jelentős feladatai vannak az idősebb dolgozók foglalkoztatásával
és az „aktív öregkorral” kapcsolatos kérdések megoldásában.
A nyílt koordinációs módszer nyugdíjügyben való alkalmazásával az
a célunk, hogy olyan integrált megközelítési módot alakítsunk ki,
amely egyidejűleg képes felölelni a nyugdíjrendszer valamennyi fontos
problémáját. Természetesen a nyugdíjakkal összefüggő kérdéseket
vizsgálják az Átfogó Gazdaságpolitikai Irányelvek (broad economic
policy guidelines=BEPGs) keretében folyó gazdaságpolitikai koordináció
keretei között is, a közfinanszírozású nyugdíjak pénzügyi fenntarthatóságának
kérdését pedig a közfinanszírozás globális fenntarthatóságának szélesebb
összefüggésében a Stabilitási és Növekedési Paktum keretei között.
Ha azonban nem vesszük figyelembe a nyugdíjak megfelelő voltát,
fennáll annak a kockázata, hogy idővel meglepetésszerűen érnek bennünket
a nyugdíjakra fordítandó közkiadások növelésére irányuló erőteljes
politikai követelések. Ezek miatt pedig a korábban pénzügyileg fenntarthatónak
gondolt nyugdíjrendszer könnyen fenntarthatatlannak bizonyulhat.
Megfordítva, rövidlátó dolog lenne kizárólag a megfelelőséget vizsgálni.
Keveset érnek a mégoly nagyvonalú nyugdíjígéretek, ha nincs pénz,
amiből fizetni lehetne őket. Ezért tehát a megfelelőségnek és a
pénzügyi fenntarthatóságnak kéz a kézben kell járnia. Közös céljaink
ennélfogva kiterjednek mind a megfelelőségre, mind pedig a pénzügyi
fenntarthatóságra – ezenfelül még egy harmadik területre, nevezetesen
a nyugdíjrendszer korszerűsítésére, amelynek célja a társadalomban
és a munkaerőpiacon végbemenő változásokhoz való igazodás.
Integrált megközelítési módra van továbbá azért is szükség, mert
a nyugdíjak fenntarthatóságának biztosítása nagyobb feladat, mint
pusztán a nyugdíjrendszer szerkezetének és paramétereinek meghatározása.
Kiterjed például a munkaerőpiaci politikák kialakítására és a szociális
védelem egyéb ágaira is. A nyílt koordinációs módszer arra törekszik,
hogy figyelembe vegye mindazokat a problémákat, amelyek a jövőbeli
nyugellátással függnek össze, illetve megvizsgálja a magas szintű
szociális védelem fenntartásának minden lehetőségét.
A szociális védelmi, foglalkoztatási és költségvetési politikák
közötti kölcsönhatások vizsgálata útján kitörhetünk a nyugdíjrendszerek
jövőjéről folyó olyan viták útvesztőiből, amelyek egyszerűen szembe
állítják az egyik generáció érdekeit valamely másikéval: az aktívakét
a nyugdíjasokéval, a fiatalokét az idősekével. Segít továbbá megszabadulni
attól a hamis előfeltevéstől is, hogy a megfelelő nyugellátás jövője
egyszerűen a nyugdíjfinanszírozás felosztó-kirovó vagy tőkefedezeti
rendszere közötti választástól függ.
Ami különösen fontos, az a járulékok és a várományok, vagy a munkában
eltöltött évek száma illetve a nyugdíjban eltöltött idő közötti
egyensúly, valamint a foglalkoztatottaknak a nyugdíjasok számához
viszonyított aránya. Ez pedig természetesen függ a nyugdíjrendszer
egészének kialakításától is. A magas szintű foglalkoztatottság –
beleértve az ötvenes és hatvanas éveikben járó emberekét is – igen
nagy jelentőségű lesz a megfelelő szintű nyugellátás és ugyanakkor
a hosszú távon fenntartható finanszírozás szempontjából. Az utóbbi
azt is jelenti, hogy nem szabad olyan járulék- vagy adószinteknek
kialakulniuk, amelyek árthatnak a foglalkoztatottságnak és a versenyképességnek.
Az a tény, hogy a jövőbeli nyugellátás és annak finanszírozása a
gazdaság összteljesítményétől függ, egyúttal szükségessé teszi a
politikaalakítók szoros együttműködését különböző területeken, mint
például a nyugdíj, a foglalkoztatottság és a közfinanszírozás. Továbbá
a nyugdíjrendszer kialakítása és működtetése nem kizárólag a kormány
feladata. A második és harmadik pillér szilárd megalapozásához szükséges
a szociális partnerek valamint a biztosító és pénzügyi szolgáltató
ágazatok részvétele is. A szociális partnerek hozzájárulása is jelentős
a közös célok megvalósítása szempontjából más területeken, mint
például az idősebb munkavállalók munkaerőpiaci részvétele. Nagyon
kívánatosnak tartjuk, hogy a szociális partnerek és a különböző
típusú nyugdíjellátást biztosító szervezetek szakértelmét és tapasztalatait
használják fel a nemzeti stratégiai jelentések kidolgozásában, de
az egyes tagállamok dolga, hogy meghatározzák az összes mérvadó
érintett szereplő mozgósításának legjobb módját.
KAPCSOLAT A NYUGDÍJÜGYRE
VONATKOZÓ NYÍLT KOORDINÁCIÓS MÓDSZER ÉS A GAZDASÁGPOLITIKAI KOORDINÁCIÓ
KÖZÖTT
Mint már említettük, a nyugdíjak kérdése szóba kerül
a gazdaságpolitikai koordináció összefüggéseiben is, ahol a nyugdíjpolitikát
a közfinanszírozás és általában a gazdasági teljesítmény szempontjából
vizsgálják. Az Alapszerződés értelmében a tagállamok kötelesek összehangolni
gazdaságpolitikájukat és olyan gazdaságpolitikát folytatni, hogy
magasabb gazdasági növekedést érjenek el a stabil, az egész EU-ra
kiterjedő makroökonómiai környezetben. Ez az összehangolás az Átfogó
Gazdaságpolitikai Irányelvek (BEPGs) keretében történik.
A Stabilitási és Növekedési Paktum összefüggésében a nyugdíjpolitika
közfinanszírozási vonatkozásairól évente beszámolót kell készíteni
a nemzeti konvergencia/stabilitási programok keretében, és ezeket
a Bizottság és a Tanács értékeli. Ezen kívül a javasolt reformintézkedések
megvalósítását az BEPGs-ek végrehajtásáról beszámoló jelentésben
értékelik a strukturális reformokról szóló úgynevezett Cardiff-i
Jelentés alapján. Ennélfogva fontos a különböző jelentésekben közölt
nemzeti szintű információ ellentmondás-mentességének biztosítása.
Az EU-szinten fontos, hogy a különféle koordinációs folyamatok következtetései
és politikai üzenetei egybehangzóak legyenek. Így például a Közös
Nyugdíjjelentés megerősítette a nyugdíjrendszerek fenntarthatóságának
fontosságával és a reformok sürgősségével kapcsolatos nézeteket
számos tagállamban. Ez az üzenet egyébként már számos korábbi Európai
Tanácsülésen megfogalmazódott. Az ez év márciusában megtartott legutóbbi
brüsszeli Európai Tanács ismételten hangsúlyozta, hogy „a reform
napirendjén most nagyobb súllyal kell szerepelniük a népesség idősödésével
összefüggő feladatoknak, ha biztosítani kívánjuk a közfinanszírozás
hosszú távú fenntarthatóságát”.
Ennek megfelelően a Közös Nyugdíjjelentésben kidolgozott értékelések
megjelennek a BEPGs-ekben megfogalmazott ajánlásokban. A június
19-20-i thesszaloniki Európai Tanács elfogadta a legújabb BEPGs-eket,
amelyek tartalmazzák a következő három évre szóló ajánlásokat.
A KÖZÖS CÉLOK
A nyugdíj megfelelősége
A „megfelelőség” címszó alatt három részcélt fogalmaztunk
meg a nyugdíjügyi koordinálás nyílt módszerében.
Az első részcél azt mondja ki, hogy meg kell akadályozni a szegénység
és a társadalmi kirekesztettség kialakulását az idősek körében.
Az időseknek részesülniük kell országuk gazdasági jólétében, és
képeseknek kell lenniük arra, hogy aktív részt vállaljanak a közösségi,
társadalmi és kulturális életben. Ami a társadalmi kirekesztettséget
illeti, úgy véljük, hogy azoknál a személyeknél, akiknek jövedelme
kevesebb, mint az adott ország medián jövedelmének 60%-a , fennáll
a szegénység veszélye. Országonként eltérnek azonban a nézetek azzal
kapcsolatban, hogy mennyi az elfogadható minimum és hogy ezt milyen
módon lehet a nyugdíjrendszer útján vagy egyéb pénzbeli, sőt esetleg
természetbeli járandóság útján biztosítani.
A második részcél arra vonatkozik, hogy mennyire tudja a nyugalomba
vonuló személy fenntartani korábbi életszínvonalát. A jelenlegi
15 tagállam zöme úgy véli, hogy ez legalábbis egy bizonyos kereseti
szintig a közfinanszírozású nyugdíjrendszer – tehát az első pillér
– feladata. Az általunk kitűzött közös részcél nem követeli meg,
hogy az első pillér teljesítse ezt a feladatot. Dániában és Hollandiában
például az első pillér rögzített összegben megállapított általános
nyugdíjat jelent – vagyis minden állandó lakos nyugalomba vonulás
után ugyanakkora összeget kap. Ezek az országok azonban azt is lehetővé
teszik a szociális partnerek számára, hogy munkaviszonnyal összefüggő
– vagyis a második pillérhez tartozó – rendszereket hozzanak létre,
amelyek szinte minden foglalkoztatottra kiterjednek, és lehetővé
teszik számukra, hogy a nyugalomba vonulás után is megőrizzék korábbi
életszínvonalukat. Az Egyesült Királyságban és Írországban a magán
nyugdíjrendszerek is fontos szerepet játszanak, de ezekben az országokban
a kezdeményezést általában az egyes munkáltatókra és munkavállalókra
bízzák.
Van bizonyos különbség a három pillérre vonatkozó felfogásban, a
fogalomhasználat általunk illetve a Világbank által kialakított
módja között. Az első pillér a törvényes rendszereket tartalmazza,
vagyis azokat, amelyek kötelezőek és amelyeket törvény ír elő. Ezeket
rendszerint a felosztó-kirovó elv alapján finanszírozzák, de szerepet
játszhat bennük jelentős mértékű tőkefedezeti elem is. Például a
megreformált svéd nyugdíjrendszerben a törvényben megállapított
járuléknak egy kis része magánkezelésben levő takarékpénztárakhoz
kerül, amelyeket ott az első pillérhez tartozónak tekintenek; a
Világbank ezt a második pillér részének tekintené. Szerintünk a
második pillér a munkaviszonnyal összefüggő nyugdíjrendszerekből
áll, amelyeket szabályozhat kollektív szerződés, de kínálhat egyoldalúan
a munkáltató, vagy lehetnek az egyéni munkaszerződés részei is.
Ezért az ilyen rendszerekben való részvétel a munkaviszonyhoz kapcsolódik.
Végül a harmadik pillér az adott egyén kezdeményezésére, önkéntesen
történő, az idős korra szóló takarékoskodást jelenti. Ez általában
az élet- vagy nyugdíjbiztosítás formáját ölti.
A „megfelelőség” címszó alá besorolt utolsó részcél arra szólítja
fel a tagállamokat, hogy segítsék elő a szolidaritás érvényesülését
mind az egyes generációkon belül, mind pedig a generációk között.
Ehhez az szükséges, hogy az idősebbek gazdasági és társadalmi helyzetét
a munkaképes korúakéhoz viszonyítva tekintsük, és azt vizsgáljuk,
miképpen oszlanak meg az erőforrások az aktívak és a nyugalomba
vonultak között. Ez azonban egyúttal azt is jelenti, hogy vizsgálnunk
kell, milyen módon oszlanak meg a nyugdíjrendszer erőforrásai az
idősek között, vagyis hogy a nyugdíjpolitikának milyen jövedelem-eloszlási
következményei vannak.
A Közös Nyugdíjjelentésben, amelyben a jelenlegi 15 tagállam nemzeti
stratégiai jelentését elemeztük, az Európai Közösség Háztartás-statisztikai
Paneljét (ECHP) használtuk a jelenlegi nyugdíjrendszer megfelelőségének
vizsgálatára. Ez egy olyan adatfelvétel, amely információkat gyűjt
a háztartások jövedelméről és életkörülményeiről valamennyi tagállamban.
Az ebből az adatfelvételből származó jövedelmi adatokat használják
a szegénység veszélyének kiszámítására, a viszonylagos jövedelemszintnek
valamint a jövedelem-eloszlásban mutatkozó egyenlőtlenségnek a meghatározására.
Sajnos ez az eszköz távolról sem tökéletes, és reméljük, hogy az
új Jövedelem- és Életszínvonal Felmérés (SILC), amelynek fejlesztése
jelenleg folyik, számos problémát megold majd. Legfrissebb adataink
az 1998. évi jövedelmi helyzetet tükrözik, ezért az újabb nyugdíjreformok
által kiváltott hatás még nem mutatkozik meg bennük. Egyes tagállamokban
a minta mérete aggasztóan csekély. Ezenfelül az anyagi életszínvonal
néhány fontos meghatározó tényezőjét nem veszik figyelembe. Például
nem tudjuk, mennyi pénzt takarítanak meg a saját tulajdonú lakásban
élő háztartások (számított lakbér), vagy hogy a jelzáloghitel-törlesztés
hogyan hat a szabadon elkölthető jövedelemre. Valószínű, hogy mindkét
említett elem befolyásolja a nyugalomba vonulási kor alatti, illetve
fölötti személyek jövedelme közötti összehasonlítást: az idősek
nagyobb valószínűséggel laknak saját tulajdonú lakásban és nem kell
jelzáloghitelt törleszteniük.
Dániában összehasonlították az Európai Közösség Háztartás-statisztikai
Paneljéből kapott eredményeket a saját nemzeti statisztikáikból
kapott eredményekkel és jelentős eltéréseket tapasztaltak, még akkor
is, ha ugyanazokat a meghatározásokat és módszereket alkalmazták
mindkét adatforrásra. Egyetértés van abban, hogy adataink sürgős
javításra szorulnak.
Ezt szem előtt tartva, vessünk egy pillantást az Európai Közösség
Háztartás-statisztikai Paneljéből kapott néhány eredményre.
Az első diagram a szegénység kockázatát mutatja be a 65 év fölötti
férfiak és nők tekintetében. Akkor mondjuk, hogy valakinél fennáll
a relatív szegénység veszélye, ha jövedelme kevesebb, mint országa
medián jövedelmének 60%-a. Természetesen, ha alacsonyabb küszöböt
– mondjuk a jövedelem mediánjának 50 %-át – választanánk, a szegénység
kockázata is jóval kisebb lenne. A nőknél, akiknek adatait a harmadik
oszlop tartalmazza, általában nagyobb a relatív szegénység veszélye,
mint a férfiaknál. A kép azonban igen egyenetlen a tagállamok között,
mind a szegénység veszélyének szintjét, mind pedig a férfiak és
nők közötti különbséget tekintve.
Jobban fenyegeti-e a szegénység az időseket, mint a fiatalokat?
A második diagram azt mutatja, hogy az EU egészét tekintve nincs
jelentős különbség. Egyes országokban azonban az idősek esetében
a szegénység veszélye még mindig jelentősen magasabb volt 1998-ban,
mint a fiatalabbak körében. Ezenfelül a 65 évnél idősebbek körében
körülbelül tíz személy közül egy él olyan háztartásban, amelynek
jövedelme kevesebb a medián jövedelem 50 %-ánál és hat személy közül
egy él olyanban, amelyben a jövedelem kisebb 60 %-nál. Óvatosan
kell azonban ezeket a számokat értelmeznünk. Ha figyelembe veszünk
néhány olyan tényezőt, amely a felmérésben nem játszik szerepet,
mint például a lakbér-megtakarítás és a hiteltörlesztés vagy a csak
az idősek által igénybe vehető ingyenes szolgáltatások, akkor az
idősek relatív jövedelempozíciója kedvezőbbnek mutatkozik. Az is
látható ugyanakkor, hogy van néhány olyan tagállam, amelyben az
idősek helyzete még mindig nem kielégítő. Úgy tűnik továbbá, hogy
a helyzet súlyosabb a legidősebb nyugdíjasok körében – feltehetően
azért, mert közöttük magas az özvegyek aránya. Számos tagállam –
elsősorban azok, amelyekben magas a szegénység kockázata az időseknél
– számolt be az utóbbi évben hozott olyan intézkedésekről, amelyeknek
célja a nyugdíjasok minimális garantált jövedelmének a javítása.
A 65 év felettiek jövedelemszintje a 64 év alattiakéhoz viszonyítva
körülbelül 90%-ot ér el, de ebben is jelentős eltérések vannak az
EU-ban és eltérés tapasztalható a férfiak és a nők között is.
Mindez a nyugdíjak megfelelőségének az öt évvel ezelőtti helyzetét
írja le, és ezt is csak nagyon tökéletlen módon. Mit mondhatunk
a megfelelőség jövőbeli alakulásáról?
Tudjuk, hogy az első pillérből származó járandóságok szintjét számos
tagállamban csökkentették annak érdekében, hogy a nyugdíjrendszert
fenntarthatóvá tegyék és biztosítsák a népesség öregedése pénzügyi
következményeinek igazságos elosztását az aktív, illetve a nyugalomba
vonult személyek jövőbeli generációi között. A Szociális Védelmi
Bizottság Mutatószámokkal foglalkozó Alcsoportja jelenleg egy olyan
mérési rendszeren dolgozik – a jövőben várható jövedelem-helyettesítési
arányok kidolgozásával – amelyek azt mutatják meg, hogy a közvetlenül
a nyugalomba vonulás előtti kereset hány százalékára számíthatnak
a friss nyugdíjasok a nyugdíjrendszerből napjainkban, 2010-ben,
2030-ban illetve 2050-ben, figyelembe véve a már elhatározott reformokat.
Következik-e ebből az, hogy a jövőbeli nyugdíjas generációk nagyobb
valószínűséggel élnek majd szegénységben? Az idősek háztartásainak
jövedelemszintje számos más tényezőtől is függ. Várható, hogy a
nők magasabb saját jogú nyugdíjra tesznek szert, megnövekedett munkaerőpiaci
részvételük következtében. Ily módon nagyobb mértékben járulnak
majd hozzá az idősek háztartásainak jövedelméhez.
Sok tagállamban kiegészítő nyugdíjrendszereket igyekeznek bevezetni.
Amint egyre több és több munkavállaló fizet járulékot egész életpályája
során az ilyen rendszerekbe, egyre nagyobb összegű nyugdíjhoz jutnak
majd ezek révén.
A várható élettartam növekedése feltehetően az egészségi állapot
javulását is magával hozza, ennélfogva lehetővé teszi, hogy az emberek
hosszabb ideig maradjanak a munkaerőpiacon. Egyre több nyugdíjrendszer
jutalmazza a hosszabb pályafutást magasabb nyugdíjjogosultsággal.
Ez lehetővé teszi az emberek számára, hogy ellensúlyozzák a kevésbé
nagyvonalú nyugdíjképlet okozta veszteséget.
Végül a jövőbeli nyugdíjas generációk által felhalmozott vagyon
is jelentős szerepet játszhat az életszínvonal biztosításában. Ily
módon a megfelelő életszínvonal fenntartása a nyugdíjasok számára
nem tűnik lehetetlennek, a népesség drámai elöregedésének ellenére
sem.
A nyugdíjrendszerek pénzügyi fenntarthatósága
Ami a pénzügyi fenntarthatóságot illeti, a nyílt
koordinációs módszer keretében öt közös részcélt állapítottunk meg.
Ezek a részcélok a megfelelő nyugdíjak jövőbeli fenntarthatóságának
biztosítására alkalmas, egymást kölcsönösen erősítő eszközeire vonatkoznak,
amelyekkel leküzdhetők a népesség öregedéséből eredő pénzügyi problémák.
A pénzügyi fenntarthatósággal kapcsolatos első részcél a magas szintű
foglalkoztatottság elérése. A demográfiai elöregedés azért állítja
pénzügyi problémák elé a nyugdíjrendszereket, mert a munkaviszonyban
levő illetve a nyugalomba vonult személyek számának kedvezőtlenebb
arányát eredményezi. Ennélfogva kiemelt jelentőséget kell tulajdonítanunk
a foglalkoztatottsági szint emelésének. Ezt az Európai Foglalkoztatási
Stratégia keretében kívánjuk előmozdítani, amelyet az 1997. évi
luxemburgi csúcs indított útjára.
Különösen fontos számunkra az idősebb munkavállalók foglalkoztatási
arányszámainak emelése – ez tükröződik a pénzügyi fenntarthatósággal
kapcsolatos második részcélunkban. A munkában töltött átlagos élettartam
meghosszabbításának jelentős hatása van a nyugdíjrendszerek pénzügyi
fenntarthatóságára. Ahhoz, hogy az idősebb munkavállalók körében
magasabb legyen a foglalkoztatási arányszám, erősíteni kell a nyugdíjrendszerbe
és a többi ellátási rendszerbe beépített foglalkoztatási ösztönzőket,
továbbá felül kell vizsgálni a nyugdíjrendszerek munkaerőpiaci problémák
megoldására való felhasználását.
Az Európai Tanács konkrét célokat tűzött ki az EU egésze által 2010-ig
elérendő foglalkoztatási arányszámok tekintetében. A globális foglalkoztatási
rátának 70 %-ra, a nők foglalkoztatottságának 60 %-ra, az 55-64
év közöttiek esetében pedig 50 %-ra kell emelkednie. Végül pedig
annak az átlagos életkornak, amelyben az emberek visszavonulnak
a munkaerőpiacról, 2010-re öt évvel kell növekednie. Ha az Európai
Tanács által kitűzött előirányzatok és a jelenlegi teljesítmény
közötti eltérést vizsgáljuk, megállapíthatjuk, hogy az 55-65 év
közötti idősebb dolgozók foglalkoztatottságának növelése a legnagyobb
kihívás az előttünk álló feladatok közül. Ám ezzel együtt is a Gazdaságpolitikai
Bizottság előrejelzései azt mutatják, hogy a jelenlegi politikák
további folytatódása esetén - még abban az esetben is, ha sikerül
is megvalósítani a foglalkoztatottsági célokat és 2010 után tovább
tudjuk növelni a foglalkoztatási rátát -, a várható mérték mintegy
egyharmadával lenne kisebb az előre jelezhető nyugdíjkiadás GDP-hez
viszonyított növekedése. Noha a magasabb foglalkoztatottság erősíti
a nyugdíjrendszerek pénzügyi bázisát, azt is figyelembe kell vennünk,
hogy a nagyobb foglalkoztatottság magasabb nyugdíjvárományt von
maga után.
Egy másik közös részcél a nyugdíjrendszerek és általában a közfinanszírozás
közötti összefüggésre vonatkozik. Nyilvánvaló, hogy a fenntarthatatlan
közfinanszírozású nyugdíjrendszer fenyegeti az egész államháztartás
stabilitását. Ez a részcél ennél fogva a nyugdíjrendszerek megreformálását
irányozza elő, a közfinanszírozás fenntarthatósága céljából. Egyes
tagállamokban a közfinanszírozású nyugdíjrendszerek további reformjára
lesz szükség ahhoz, hogy általában egészséges alapokra lehessen
helyezni a közfinanszírozást. Más országokban a közfinanszírozású
nyugdíjrendszerek már közel vannak ahhoz, hogy pénzügyileg fenntarthatók
legyenek. Megfordítva, a költségvetési többlet felhasználható az
államadósság csökkentésére az elkövetkező években, és ezzel manőverezési
lehetőséget teremthetünk az életkorral összefüggő közkiadások növekvő
szükségleteinek a kielégítésére. A közfinanszírozás hosszú távú
fenntarthatóságának értékelése most már rendszeres gyakorlattá vált
a Stabilitási és Növekedési Paktum keretében a Stabilitási és Konvergencia
Programok alapján, és ezeket a szempontokat akkor is figyelembe
veszik, amikor az Átfogó Gazdaságpolitikai Irányelveket (BEPGs)
meghatározzák.
A pénzügyi fenntarthatósággal kapcsolatos következő részcél arra
vonatkozik, hogy méltányos egyensúlyt kell teremteni a pénzügyi
teherviselés és a nyugdíjjárandóság tekintetében az aktív és a nyugalomba
vonult népesség között. A járandóságok illetve járulékok vagy adók
szintjének megváltoztatásával az ilyen kiigazítások szabják majd
meg, hogy a demográfiai elöregedés terhe hogyan oszlik meg az aktívak
és a nyugalomba vonultak között. A legtöbb jelenlegi EU tagállam
úgy véli, hogy a mostani járulék- és adószinteket nem lehet tovább
emelni.
A „pénzügyi fenntarthatóság” kategóriájába tartozó utolsó részcél
a tőkefedezeti nyugdíjrendszerekre vonatkozik. A várakozások szerint
az ilyen rendszerek szerepe növekszik az egész EU-ban a nyugdíjasok
jövedelemhez juttatása szempontjából. Számos csatlakozásra váró
ország nagyszabású reformokat kezdeményezett a magánkezelésű tőkefedezeti
rendszerek elterjesztése érdekében a közfinanszírozású nyugdíjrendszerek
pénzügyi fenntarthatóságának támogatása és a megfelelő időskori
jövedelem biztosítása céljából. Ez a részcél szükségessé teszi az
ilyen nyugdíjrendszerek irányítási és szabályozási kereteinek felülvizsgálatát,
hogy biztosítani lehessen a hatékonyságot, a gazdasági megvalósíthatóságot,
illetve a pénzpiaci kockázatokkal szembeni biztonságot. A magán-nyugdíjrendszerek
fejlődésével tipikus esetben együtt jár az adóbevételek csökkenése
a nyugdíjvárományok felhalmozódása folyamán, de a járandóságok megadóztatásával
ennek a veszteségnek a jó része visszanyerhető. Hollandia például
arra számít, hogy a baby-boom (II. világháború után született népes
generációk) korcsoportjainak munkaviszony-függő nyugdíjaira kivetett
adókból számottevő pozitív következmények származnak a közfinanszírozásra
nézve.
Összefoglalva: a politikai intézkedések széles körére van szükség
annak biztosításához, hogy a nyugdíjrendszerek pénzügyileg fenntarthatók
maradjanak. A nyílt koordinációs módszer keretében kitűzött részcélok
összhangban állnak az úgynevezett „háromágú stratégiával”, amelyet
a 2001-ben megtartott stockholmi Európai Tanács dolgozott ki a népesség
elöregedéséből eredő költségvetési fejlemények kezelésére. Ez (i)
a foglalkoztatási arányszámok növelését, (ii) az államadósság csökkentését
és (iii) a szociális védelmi rendszereknek – beleértve a nyugdíjrendszert
is – a kiigazítását tartalmazza. Ezt a stratégiát beépítették az
Átfogó Gazdaságpolitikai Irányelvekbe is. Végül pedig a tagállamok
által készített nyugdíjakra vonatkozó nemzeti stratégiai jelentések
megerősítették, hogy ez a stratégia széles körben beépült a nemzeti
nyugdíjstratégiákba.
A közfinanszírozású nyugdíjrendszer pénzügyi fenntarthatóságának
értékelése szempontjából az egyik fontos elem a nyugdíjkiadásokra
vonatkozó hosszú távú előrejelzések elkészítése, amelyet a Gazdaságpolitikai
Bizottság Idősügyi Munkacsoportja végzett el. Ezek az előrejelzések
az Eurostat által készített közös demográfiai forgatókönyv és a
közösen elfogadott makroökonómiai feltevések alapján készültek.
A tagállamok saját modelljeiket alkalmazták a jelenlegi szabályozások
és politikák változatlanul hagyása esetén várható nyugdíjkiadások
előrejelzéseinek kidolgozására. Az eredményeket az Idősügyi Munkacsoport
keretei között, illetve a Bizottság részéről szakértői vizsgálatnak
vetették alá, hogy biztosítani lehessen megfelelő minőségüket és
összehasonlíthatóságukat.
Az eredményeket 2001-ben tették közzé úgy, hogy a jelenlegi reformok
teljes mértékben még nem tükröződnek bennük. Egyes tagállamok aktualizált
előrejelzéseket közöltek mind nemzeti stratégiai jelentéseikben
mind pedig Stabilitási/Konvergencia programjaikban. Az előrejelzések
szerint a jelenlegi politikák továbbvitele esetén pótlólagos közfinanszírozási
szükséglet jelentkezik szinte minden jelenlegi tagállamban. Együtt
véve a jelenlegi 15 EU tagállamot, a növekedés valamivel meghaladja
a GDP 3 százalékpontját, a legtöbb tagállamban pedig egyenként 3
és 5 százalékpont között mozog. Ez vagy a járulékkulcsok megemelését,
vagy pedig az általános költségvetésből nyújtott támogatás növelését
jelenti.
Mint már említettük, az Idősügyi Munkacsoport vizsgálja a közfinanszírozás
hosszú távú fenntarthatóságát és előrejelzéseket készít az életkorral
összefüggő közkiadásokról (nem csupán a nyugdíjakról, hanem az egészségügyi,
hosszú távú gondozási és oktatásügyi kiadásokról is), továbbá mutatószámokat
dolgoz ki a fenntarthatóság mérésére. Eredményeiket elsősorban a
közfinanszírozás fenntarthatóságának értékelése során használják
fel a Stabilitási és Növekedési Paktum és az Átfogó Gazdaságpolitikai
Irányelvek keretei között, de a következtetések fontos szerepet
kapnak a nyugdíjakkal kapcsolatos nyílt koordinációban is.
A nyugdíjrendszerek korszerűsítése
A három célcsoport közül az utolsó a nyugdíjrendszerek
korszerűsítésével foglalkozik, a gazdaság, a társadalom és az egyén
változó szükségleteinek fényében. Ezek a részcélok arra emlékeztetnek
bennünket, hogy a jövőben fellépő kihívások nem a demográfiával
kezdődnek és nem is vele érnek véget.
Az első részcél azt irányozza elő, hogy a nyugdíjrendszereket igazítsuk
hozzá a korszerű munkaerőpiacok követelményeihez. A munkaerőpiaci
rugalmasság fokozódása, ami a munkaszerződések új formáinak és a
mobilitás megnövekedésének tulajdonítható, bizonyos kiigazításokat
tesz szükségessé a nyugdíjrendszerekben is, mivel biztosítanunk
kell, hogy a nyugdíjrendszer kellőképpen gondoskodjék a részmunkaidőben
vagy ideiglenes munkaviszonyban dolgozókról, az önfoglalkoztatókról
és a munkahelyet változtatókról. Számos tagállamban a korszerűsítés
a munkaviszonnyal összefüggő nyugdíjrendszerek tekintetében a legszükségesebb,
mert ezen a téren fontos, hogy javuljon a nyugdíjrendszerekben való
részvétel lehetősége valamennyi dolgozó számára és megvalósuljon
a nyugdíjjogosultságok „hordozhatósága” úgy, hogy a munkahelyet
változtató dolgozók nyugdíjjogosultsága ne csökkenjen számottevő
mértékben.
A második részcél arra szólít fel, hogy a nyugdíjrendszereket hozzá
kell igazítani a férfiak és nők közötti kapcsolatok megváltozásához
és a nemek közötti egyenlőség erősítésére irányuló törekvésekhez.
Ez a közös részcél előirányozza a nyugdíjrendszerek felülvizsgálatát
„azzal a céllal, hogy biztosítsuk a nők és férfiak közötti egyenlő
bánásmód elvének érvényesülését, figyelembe véve az EU-jogszabályok
értelmében keletkezett kötelezettségeket”. A Közös Nyugdíjjelentés
azonban szélesebb perspektívába állítva szemléli a nemek közötti
különbségek dimenzióját. Voltaképpen az érdekel bennünket, hogy
a jelenlegi nyugdíjrendszerek megfelelően ellátják-e a nőket. Jelentős
eltérés van – mint ahogy várható is volt – a nők és a férfiak átlagos
nyugdíjszintje között. A nők növekvő munkaerőpiaci részvétele ezt
a különbséget csökkenteni fogja. A nők azonban továbbra is nagyobb
valószínűséggel szakítják meg pályafutásukat családi okokból, mint
a férfiak. A tagállamok ezt a problémát általában úgy igyekeznek
kezelni, hogy nyugdíjjogosultságot állapítanak meg a gyermekneveléssel
vagy idős családtag gondozásával eltöltött időre is. Ezt a problémát
az állami kötelező nyugdíjrendszerek maradéktalanul képesek kezelni,
mert a kötelező törvényes nyugdíjrendszerek mindkét nem számára
azonos járulékot írnak elő, és nem veszik figyelembe a várható élettartam
eltérését, amikor a nyugdíjjogosultságot megállapítják. Ezzel szemben
a kiegészítő magán nyugdíjrendszerekben ritkák az ilyen újraelosztó
mechanizmusok. Mi több, a személyes vagy a meghatározott járulékfizetésen
alapuló nyugdíjrendszerekben, amelyekben az egyéneknek az általuk
felhalmozott tőkéből kell életjáradékot vásárolniuk, a nők számára
– adott összegű nyugdíjtőke esetén – nyújtott nyugdíjjövedelem alacsonyabbnak
bizonyul, mint a férfiaké, tekintettel a nők hosszabb várható élettartamára.
Az utolsó részcél a nyugdíjrendszerek nagyobb átláthatóságát és
alkalmazkodóképességét irányozza elő, oly módon, hogy erősödjön
a rendszerekbe vetett bizalom. Ehhez megbízható tájékoztatás kialakítására
van szükség a nyugdíjrendszerek hosszú távú kilátásaival kapcsolatban
– ez egyébként előfeltétele a megfelelő tájékozottságon alapuló
nyilvános vitának és a reformokkal kapcsolatos széles körű konszenzus
kialakulásának. A jelenlegi nyugdíjrendszerek költségeinek és járandóságainak,
valamint a különböző reformlehetőségeknek az alaposabb megismerése
jobban megérteti az emberekkel, miért van szükség változtatásokra
és milyen típusú változtatások a legkívánatosabbak. A Közös Nyugdíjjelentés
egyúttal vizsgálja az egyéneknek a nyugdíjhelyzetükről adott tájékoztatást
is. Egyes tagállamok bevezették az egyéni nyugdíjjogosultságot közlő
éves nyugdíjkivonatok rendszerét. Ez teljesen logikusnak tűnik minden
járulékfizetésen alapuló nyugdíjrendszerben. Az újonnan meghatározott
járulékrendszer svédországi bevezetése óta az emberek például minden
évben megkapják „narancsszínű nyugdíjborítékukat”, amely részletes
információt tartalmaz az addig felhalmozódott elméleti nyugdíjtőkéjükről
és becslést közöl nyugdíjjogosultságukról különböző feltevések teljesülése
esetén. Ilyen típusú átláthatóság azonban más nyugdíjrendszerekben
is lehetséges, amelynek jelentős hatása lehet a rendszer további
fejlődésére nézve.
A nyugdíjrendszerek korszerűsítése terén elért haladás értékeléséhez
elsősorban kvalitatív, minőségi kritériumok alkalmazása szükséges.
A Mutatószámokkal foglakozó Alcsoportban már lefolytattak bizonyos
vitákat arról, hogyan lehet nyomon követni ezeknek a céloknak a
megvalósítását, de még nem rendelkezünk a helyzet valamennyi tagállamra
vonatkozó rendszeres áttekintésével. A korszerűsítési célok megvalósulását
különösen nagymértékben mozdíthatja elő a bevált módszerekkel kapcsolatos
tapasztalatcsere. A nyugdíjrendszereknek a nemekre gyakorolt hatását
ugyanakkor mennyiségi mutatószámokkal is vizsgálnunk kell, elsősorban
a megfelelőségi mutatók nemek szerinti lebontása révén.
Egyes csatlakozásra váró országokban nehézségek merülhetnek fel
a nemek közötti egyenlőséggel, mint céllal kapcsolatban. Minden
jelenlegi tagállam kötelezettséget vállalt arra, hogy eltörli a
nyugdíjjogosultsági korhatár, illetve az özvegyi nyugdíjak terén
a nők és férfiak között fennálló különbségeket. Az EU jogszabályai
értelmében ilyen megkülönböztetés továbbra is lehetséges, de egy
1979. évi irányelv felszólítja a tagállamokat az egyenlőtlen bánásmód
eltörlésére. Továbbá minden olyan nyugdíj esetében, amely a munkabércsomag
részeként fogható fel, azonos módon kellene kezelnie a nőket és
a férfiakat. Ez nemcsak a munkaviszony-függő rendszerekre, hanem
a közalkalmazottak keresetfüggő rendszereire is vonatkozik.
AZ ELŐTTÜNK ÁLLÓ MUNKA
Mint már említettük, az Európai Tanács örömmel üdvözölte
a Közös Nyugdíjjelentést és felszólította az érintetteket a nyílt
koordinációs módszer további alkalmazására a nyugdíjak területén.
Elvárás, hogy 2006-ban áttekintsük az eddig elért haladást, beleértve
az új tagállamokat is. Az értékelést a jelenlegi és az új tagállamoktól
kapott új jelentések alapján kell elvégezni. A jelentéseket 2005
közepéig kell benyújtani.
Az Európai Tanács arra is felszólított bennünket, hogy tartsuk fenn
az együttműködés lendületét, külön vizsgálatokat folytatva, amelyek
a nyugdíjrendszerek előtt álló közös kihívásokra összpontosulnak,
illetve, hogy folytassuk a nyugdíjrendszerek megfelelőségének, pénzügyi
fenntarthatóságának és korszerűsítésének leírására alkalmas mutatószámokkal
kapcsolatos kutatásokat. Ami a külön vizsgálatokat illeti, a Szociális
Védelmi illetve Gazdaságpolitikai Bizottság aktívan részt vesz bennük
az előttünk álló hónapokban.
A Szociális Védelmi Bizottság nemrégiben elfogadott egy jegyzéket
a vizsgálandó témakörökről és ezt júniusban átadta a Szociális Ügyek
Tanácsának.
Az elsőként vizsgálandó témakörök közé tartozhat a szociális védelmi
rendszerek és az idősebb munkavállalók munkaerőpiaci részvétele
közötti kölcsönhatás kérdése. Ez különösen fontos annak a célkitűzésnek
a szempontjából, amelynek értelmében öt évvel növelni kívánjuk a
nyugalomba vonulás tényleges életkorát. A Mutatószámokkal foglalkozó
Alcsoportnak a jelenlegi és a jövőben várható jövedelemhelyettesítési
rátákkal kapcsolatos munkáját is külön tanulmányként lehet bemutatni.
Mindkét említett témakör tekintetében képesnek kell arra lennünk,
hogy a következő tavaszi Európai Tanácsülésen bizonyos eredményekről
számolhassunk be.
Más vizsgálatok egy későbbi időszakban kiterjedhetnek a magán nyugdíjrendszerek
szabályozására, a „járulékfizetéssel meghatározott”, illetve a „szolgáltatással
meghatározott” alapú rendszerek közötti választásra, az állampolgárok
nyugdíjügyekben való tájékoztatásának mechanizmusaira, továbbá a
nyugdíjrendszer nemek közötti különbségeire, aminek része lehet
a nyugdíj-járandóságok nemek közötti különbségeinek és az ilyen
különbségekhez hozzájáruló tényezőknek (például a múltbeli munkaerőpiaci
részvétel, a válások hatása, a családi szükségletekkel összefüggő
munkaviszony-megszakítások nyugdíjjogosultságának elismerése és
a hozzátartozói ellátások) rendszeres áttekintése.
A nemzeti stratégiai jelentések új fordulója a kiadási előrejelzések
új együttesén alapul, amelyet a Gazdaságpolitikai Bizottság Idősügyi
Munkacsoportja készít el, amely az Eurostat új demográfiai forgatókönyveit
alkalmazza. Ezek 2004 közepére rendelkezésre állnak majd, beleértve
az új tagállamokat is.
Az Idősügyi Munkacsoport által kidolgozott feltevések és módszertan
alapján a nyugdíjkiadásokra vonatkozó új előrejelzéseket 2005 közepére
kell véglegesíteni úgy, hogy kellő időben rendelkezésre álljanak
a nemzeti stratégiai jelentések és ezek EU-szintű értékelése szempontjából.
Ezeket az előrejelzéseket elsősorban a Stabilitási és Konvergencia
Programok értékelésére fogják felhasználni. Az új tagállamokra vonatkozó
konvergenciaprogramok első fordulójára irányuló ilyen értékeléseket
a közfinanszírozás hosszú távú fenntarthatóságára vonatkozó, jelenleg
hozzáférhető információra fogjuk alapozni. A csatlakozásra váró
országok most már részt vesznek a Szociális védelmi Bizottság, a
Gazdaságpolitikai Bizottság és ezek alcsoportjai munkájában, ahol
rövidesen aktív szereplőkké is válnak. A csatlakozásra váró országokkal
kapcsolatos információt is be kell vonni a fent említett külön vizsgálatokba,
mégpedig a belépés előtt. Ez biztosítja az új tagállamoknak a nyílt
koordinációs módszerbe való zökkenőmentes integrációját.
Vissza az előző
szintre |