A Kormány szükségesnek tartotta, hogy az időskorú
személyek életkörülményeit befolyásoló intézkedéseit az érintettekkel
közvetlenül, előzetesen egyeztetni tudja annak érdekében, hogy javuljon
a társadalmi párbeszéd. Ennek érdekében a Kormány 1996 novemberében
létrehozta az Idősügyi Tanácsot. Ezzel az intézkedéssel növelni
kívánta stratégiai tervezésének, reform munkáinak a hatékonyságát,
döntéseinek a társadalmi elfogadottságát is. A Tanács a Kormány
mellett működő konzultatív, véleményező, javaslattevő testület volt
és az újjáalakulások alatt is az maradt.
A Tanács a három kormányzati ciklus alatt különböző
szervezeti formában, de mindig működött. A Kormány 2002-ben az Idősügyi
Tanács működéséről és a működésével összefüggő kérdésekről szóló
1138/2002. (VIII.9.) Korm.határozatával döntött az Idősügyi Tanács
újjáalakításáról.
Az új összetételű Tanács feladatai:
- az idősek életkörülményeit közvetlenül érintő
jogszabályok, illetve más kormányzati döntések előkészítésének
szakaszában állásfoglalás kialakítása, javaslattétel a tervezett
intézkedéssel kapcsolatban, konzultáció kezdeményezése a végrehajtás
tapasztalatairól;
- az időskorúak érdekeinek védelme, az e korosztályra
jellemző szükségletek kielégítését végző nem kormányzati szervek
javaslatainak, véleményének közvetítése a Kormány felé;
- közreműködés az Idősek Világnapjával összefüggő
kormányzati felkészülésben, illetve programokban;
- az idősügyi szervezetek munkájáról szóló éves
jelentés összeállításának koordinálása.
A Tanácsnak 18 tagja van. A Tanács elnöki
tisztét az alakuló ülés napjától, 2002. szeptember 2-től ismét a
miniszterelnök látja el. A Tanács tagjait a miniszterelnök kérte
fel.
A tagok közül:
- 7 fő, akiket az idősek
országos képviselettel rendelkező érdekképviseleti szervezetei
delegáltak.
- 2 fő, akiket az idősek
országos képviselettel nem rendelkező érdekképviseleti szervezetei
delegáltak egy-egy év időtartamra.
- 8 fő, akik az időseket
leginkább érintő tudomány területek, (orvostudomány, gerontológia,
szociálpolitika) illetve egyházak, civil szervezetek jeles szakemberei.
A Tanács ülésén állandó meghívottként
tanácskozási joggal részt vesz az Egészségügyi, Szociális és Családügyi
Minisztérium, a Pénzügyminisztérium, az Országos Egészségbiztosítási
Pénztár, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság és a Központi
Statisztikai Hivatal egy-egy vezető szakembere.
A Tanács titkárát – aki jelen esetben
az ESZCSM szociálpolitikai helyettes államtitkára – a Miniszterelnöki
Hivatalt vezető miniszter jelölte ki.
A Tanács Ügyrendje az alakuló ülés napjától hatályba lépett. Az
éves munkatervét a Tanács határozza meg. Rendes üléseit negyedévente
tartja az elnök, vagy a tagok kezdeményezése alapján, de az ülés
rendkívüli összehívására is van mód.
A Tanács feladatát és hatáskörét az alábbi személyek,
illetőleg szervek útján gyakorolja:
a) Tanács rendes ülése
b) Tanács rendkívüli ülése
c) Tanács elnöke
d) Tanács tagjai
e) Tanács titkára
f) Tanács állandó bizottsága
g) Tanács eseti bizottsága
A Tanács centralizált szervezet, amelynek jelenleg
még nincs szervezett kapcsolati rendje a regionális, megyei, vagy
helyi idősügyi tanácsokkal, szervezetekkel. Ennek kialakítása a
terveink között szerepel.
A Kormányhatározat közzétételével a Kormány felkérte azokat a társadalmi
szervezeteket, alapítványokat, amelyek tevékenysége érinti az idősek
életkörülményeit, hogy támogassák a Tanács tevékenységét, programjait,
felhívta a minisztereket, az országos hatáskörű szervek vezetőit,
hogy az idős korosztályok életkörülményeit alapvetően és közvetlenül
érintő koncepciók előkészítése során tegyék lehetővé a Tanács véleményezési
jogának gyakorlását.
Miniszterelnök úr az alakuló ülésen elhangzott beszédében
a Kormány idősügyi feladatait l0 pontba sűrítve foglalta össze:
- olyan kormányzati cselekvési programot kell
alkotni, amely garantálja az Idősügyi Karta alapelveinek
megvalósulását;
- megalapozza az Idősügyi Törvény
létrehozásának feltételeit;
- fontos a hazai gerontológiai kutatások
céltámogatása;
- a környezeti tényezők alakítása az EU-hoz való
csatlakozás folyamatában fontos feladatot jelent. A kutatások
célja a környezet kialakítása oly módon, hogy az idősek
önállósága, mindennapi, alapvető tevékenysége
biztosítva legyen akkor is, ha ezt az idős ember valamilyen
betegsége, funkcióvesztése megakadályozná;
- a szociális ellátások terén fejleszteni
kell az idős embert természetes környezetében megtartani
tudó területi ellátásokat, a gondozási kapacitás
és szolgáltatások bővítésével;
- az EU csatlakozásra felkészülés keretében olyan
intézkedéseket is meg kell hozni, mint pl. a nyugdíjak színvonalának
az EU elvárásokhoz történő illesztése;
- növelni kell a társadalmi felelősségvállalást
az idősek védelmében;
Az egyes emberek esetében alapvető fontossággal bír a magas
szintű érdekvédelem. Biztosítani kell az emberi jogok
és alapvető szabadságok korlátlan élvezetét bármely elhelyezési
forma esetében úgy, hogy méltóságuk, a meggyőződés szabadsága,
az életminőségre vonatkozó döntés szabadsága ne sérüljön (ombudsman);
- az önkormányzatok és különféle társadalmi szervek
mellett létre kell hozni ezen intézmények működését segítő, véleményező,
szenior tanácsadói testületeket. E testületek
tevékenysége az idősek érdekvédelmét és képviseletét is szolgálja;
- fontos alapelv annak elismerése, hogy élethosszig
tart az egyéni fejlődés, hogy időskorban is rendelkezik az ember
a tanulás képességével, hogy fontos alapelv a munkaviszony
fenntarthatósága időskorban;
- a generációk közötti kapcsolattartás
kiemelten fontos. Cél, hogy olyan időspolitika valósuljon meg,
amely mindegyik korosztályra épül. Gazdag program-kínálatú közösségi
találkozási pontokat kell létrehozni az idősek számára. A társadalom
segítő háttereinek megerősítéséhez ösztönözni kell az időseket
segítő civil szerveződések, önsegítő csoportok, karitatív szervezetek
létrejöttét és működését.
Vissza az
előző szintre |