Rátérünk a 3. napirendi pont b) pontjára:
„A nyugdíjasok helyzetének és életminősítésének javításáról… - életminősítésének?
(Hegedűs Judit: Azóta már kijavították.) az uniós csatlakozás folyamatában”
szóló országgyűlési határozati javaslat, H/2868. számon került benyújtásra,
Kósáné Kovács Magda és Béki Gabriella képviselők önálló indítványa.
A tárgysorozatba-vételről és az általános vitára való alkalmasságról
fogunk dönteni. Megadom a szót Béki Gabriella előterjesztőnek.
BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Köszönöm szépen, elnök asszony.
A címben valóban egy elírási hiba szerepel, amit nem mi írtunk el,
hanem amikor a kísérő levél készült, akkor íródott el. Idő közben
azt a jelzést kaptam, hogy ezt kijavították, természetesen életminőségről
van szó.
Ez a határozati javaslat lényegesen kidolgozottabb, hosszabb. Ugyanarról
a témáról van szó benne, csak számtalan konkrétummal, amelyek instrukciót
jelenthetnek a kormánynak, hogy milyen irányban kérjük, hogy gondolkodjanak
és dolgozzanak a feladaton. Éppen ezért ebben a határozati javaslatban
– nem bírom megállni, hogy egy rövid utalást ne tegyek az előzőre
– ellentétben az előző kidolgozatlan változattal, konkrét utalás
van arra, hogy át kellene térni a tervezett, várható bér- ás árnövekedés
mutatóról a tényleges bér- ás árnövekedés mutatóra, amikor az indexálásról
döntünk. Egyébként is felül kellene vizsgálni a svájci indexálási
rendszert abból a szempontból, hogy milyen arányok lennének szükségesek
ahhoz, hogy képesebb legyen a reálérték megőrzésére. Ebben a javaslatban
egészen konkrét utalás van arra, hogy az Idősügyi Tanács bevonásával
kellene előkészíteni azt a javaslatot, amit a kormány kidolgoz,
és próbáljuk megakadályozni, hogy megélhetést nem biztosító alacsony
nyugdíjak képződjenek. Egészen pontosan úgy fogalmaztunk, hogy az
újonnan nyugdíjazottak esetében se keletkezzenek a minimálbérhez
képest is túlzottan alacsony nyugdíjak. Nagyon fontos részlete ennek
az országgyűlési határozati javaslatnak, ahogyan kitér arra, hogy
a rugalmas nyugdíjba vonulás lehetőségeit tovább szélesíteni szándékozunk.
Gondol azokra is, akik egyedülállóként élnek, és ilyen módon özvegyi
nyugdíjra sem tarthatnak jogot, az ő rendkívül alacsony nyugdíjukat
is valamilyen technikával ki kellene egészíteni. Nem akarom hosszabban
indokolni ezt a javaslatot, azt gondolom, amit mi ide leírtunk,
önmagáért beszél. Ilyen határozati javaslatot megfogalmazni a parlamentnek
van értelme, mert konkrét, és mert van tartalma.
Köszönöm a figyelmet.
ELNÖK: Köszönöm szépen. Az előbbi helyzet megelőzése
érdekében most a kormány képviselőjének adom meg a szót, hogy mi
az álláspontjuk az önálló indítványról, és utána következik a vita.
PAPP ANNA GABRIELLA (Egészségügyi Szociális és Családügyi
Minisztérium): Köszönöm a szót, elnök asszony. Szeretném jelezni,
hogy bizonyos korrekciók és módosítások után. Az indítványról kormányálláspontot
még nem mondhatok, minisztériumi szakmai álláspontot tudok képviselni,
mert ez az idő elég kevés volt, hogy ezt a szakmailag nagyon tartalmas
indítványt kormány elé tudjuk terjeszteni.
A minisztérium részéről némely korrekció után a kormány számára
támogatandó indítványnak tartjuk. A korrekciók, módosítások azon
filozófia mentén kerülnek majd részünkről felvetésre, hogy az itt
szereplő nagyon fontos feladatok bizonyos részét nem a nyugdíjrendszer
kezelése oldja meg a kormányprogram szerint sem, hanem bizonyos
munkamegosztással a szociális rendszeren keresztül ugyanezek a feladatok
osztódnak.
Köszönöm szépen.
ELNÖK: Köszönöm szépen. Simon Miklós képviselő úr
jelentkezett, illetve először Szűcs Lajos.
SZŰCS LAJOS (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt
Bizottság! Kedves Előterjesztő! Azért kicsit megint furcsa helyzetben
vagyok, ugyanúgy, mint a családon, otthonon belüli erőszakkal kapcsolatban
is. A kormány véleménye megint nincs előttünk, ugyanakkor egy országgyűlési
határozatban mi szeretnénk a kormánytól kérni, és ha ő nem szeretné,
vajon hogyan érvényesül például az az elv, hogy az Országgyűlés
feladatokat szabhat meg, illetve kérhet a kormánytól. De ez maradjon
az én kis problémám.
Az előterjesztő, Béki Gabriella azt mondta, hogy önmagáért beszél
az előterjesztés. Akkor azt mondom, hogy nomen est omen, ha ezt…
Inkább elmondok egy történetet. A múlt héten a leányom azt mondja
nekem, hogy sajnos rosszul sikerült az ő helyesírási gyakorlata
- 7. osztályos -, és elsírta magát, mert azt mondta, hogy Laci bácsi,
a tanár azt mondta, ha egy vesszőhibát ejt, nem lehet ötös. Ez az
előterjesztés, hölgyeim és uraim, körülbelül -4-es lehetne.
Kezdjük az elején, és nem is akarok nagyon a benne megfogalmazott
dolgokkal, csak esetleg a sertések darabjaival, a tarjával, vagy
a karajjal foglalkozni. Például azzal, hogy „a nyugdíjindexálás
kérdésében vizsgálja meg és hozzon döntést arra” helyett, szerintem
„arról” kellene döntést hozni.
A következő oldal legalján az Országgyűlés „o”-val szerepel, a parlament,
az „OGY.„ nem is tudom, ki az OGY., ez valamilyen érdekes lehet,
vagy Országgyűlés, vagy nem is tudom, hogyan nevezzük. De ebben
a mondatban a következő elfogadhatatlan rész számomra, hogy „az
OGY. határozat elfogadásával a Köztársaság…” - a banánköztársaság,
vagy a Köztársaság tér - felelősségét fejezi ki az idős emberekért.
Hölgyeim és Uraim! Ne nézzük egymást gyerekeknek, hogy ilyen előterjesztéseket
tudunk benyújtani egymásnak! Azért, amit az előző javaslat előterjesztője
elmondott, hogy egy március 13-án benyújtott határozati javaslat
után rohammunkában kell elkészíteni, és itt a kormány előterjesztője
sem tud ilyen rövid idő alatt véleményt mondani, mert ez egy rohammunkában
készült, bár szakmailag nagyon kiérlelt dolog.
Hölgyeim és Uraim! Az önök mértékletességét az mutatja, hogy nemmel
szavaztak az előző indítványról, holott véleményem szerint a kettőt
össze lehetett volna kicsit dolgozni. Az egyiknek és a másiknak
a hibáit is ki lehetett volna javítani és az erényeit ki lehetett
volna emelni, ha úgy álltak volna hozzá ennek a javaslatnak az előterjesztői.
Azt gondolom, ez elég csúnya dolog, nem én voltam az, hanem ennek
az indítványnak az előterjesztője, aki azt mondta a bizottság megalakulása
környékén, hogy az lenne jó, ha itt szakmai viták zajlanának, és
nem politikai jellegű csatározások.
Nagyon sajnálom, hogy idáig jutottunk. Azt gondolom, éppen emiatt,
ezt nem tudom támogatni.
ELNÖK: Köszönöm szépen. Török Zsolt képviselő úr
következik.
TÖRÖK ZSOLT (MSZP): Tisztelt Képviselőtársaim! Fajsúlyában
más témáról van szó. Nem kívánom átvenni az oktatási és tudományos
bizottság szerepét, és a helyesírás szabályairól értekezni. Bizonyára
igaza van a képviselő úrnak egyébként abban, hogyan kell megfogalmazni
bizonyos esetekben ezeket a konkrét javaslatokat. Valószínű, hogy
erre érdemes odafigyelni.
De ha csak ennyi probléma van a javaslat tartalmával, akkor azt
gondolom, napirendre is térhetünk felette, és konkrétan javasolhatjuk
azt, hogy az Országgyűlés ezt a határozati javaslatot tárgyalja
meg, sőt, támogassa az abban foglaltakat. Hiszen nem arról van szó,
amit a képviselőtársam az előbb elmondott, hogy a méltánytalanul
alacsony, rossz reálértékű nyugdíjakat őrizzük meg, hanem arról,
hogy javítsunk a nyugdíjasok helyzetén, életminőségén. Tehát nem
valaminek a konzerválására törekszik a javaslattevő indítványa,
hanem valamifajta javításra, előrelépésre, progresszióra.
Éppen ezért képviselőcsoportunk nevében a képviselői önálló indítványt
támogatjuk, illetve a vitára való terjesztését is támogatjuk.
Köszönöm szépen.
ELNÖK: Simon Miklós képviselő úr következik.
DR. SIMON MIKLÓS (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt
Elnök Asszony! Értetlenül állok a dolgok előtt, mert azt megértem,
hogy a demokráciának velejárója, hogy az ellenzék mindig olyan előterjesztéseket
tesz, amelyeket a kormánypárt nem fogad el, és a jobbító szándék
gyanánt megpróbál jobb előterjesztést tenni.
Mi játsszuk ezt a játékot, hetente. (Közbeszólás: ’90 óta.) Nagyon
jól tetszik mondani, ’90 óta. Csak egy nagy probléma van, hogy ideje
lenne már egyszer megfontolni azt, utalva az előterjesztésre, amit
a miniszterelnök úr mond, azt helybenhagyólag a bizottság egységesen,
ha Mátrai Márta képviselő asszony nyújtotta is be azt a javaslatot,
támogassuk. Szóval, egy dolgot hiányolok az egész problematikában.
El lehetne ez a dolog ’90 óta, hogy a kormányok és az ellenzék játssza
ezt a macska-egér játékot, csak az a nagy probléma, hogy jövőre
uniós csatlakozás lesz, és a nyugdíjasok akárhány fórumon megjelenünk,
állandóan attól rettegnek, attól félnek, mi fogja biztosítani azt,
hogy legalább az a kis nyugdíjuk - az előbb összegeket hallottunk
- meg fog maradni. Mert egyáltalán semmiféle biztosítékot nem látnak.
Nos, a lényeg az, hogy leesne a karikagyűrű a tisztelt kormánypárti
képviselőtársaim ujjáról, ha egyszer azt mondanák, hogy na végre,
a miniszterelnök urat méltányolva, támogassuk ezt az előterjesztést,
és akkor a kettőből lehetne egyet összegyúrni úgy, ahogyan Szűcs
Lajos képviselőtársam mondta. Egyrészt ezt szerettem volna megfogalmazni,
és el vagyok keseredve, látva azt a vehemenciát, hogyan próbálják
megmagyarázni a megmagyarázhatatlant. Mert a reálérték a reálérték.
Az, hogy most svájci vagy magyar indexálás, nem érdekel senkit különösebben,
tisztelt képviselőtársaim. A lényeg az, hogy a reálérték megmaradjon.
(Közbeszólások.) Nos, ezért jó az előző előterjesztés, ezzel ellentétben...
(Béki Gabriella: Mert nem mond semmit. - Közbeszólások.)
Tisztelt Képviselőtársaim! Megvan a lehetőség arra, hogy hozzászóljanak,
én tiszteletben tartottam az önök mondanivalóját. (Zaj, beszélgetés.)
Tisztelettel kérem, hallgassanak meg, én is meghallgattam önöket,
amikor beszéltek. Ez az egyik dolog, amit szerettem volna elmondani.
A másik, hogy ez az előterjesztés véleményem szerint gyermekkorúként
kezeli a kormányt, ellentétben az előző előterjesztéssel, ahol egy
célt megjelölve, felnőttként kezelve a kormányt alkalmasnak tartja
arra, hogy megtalálja a lehetőségét, a módszerét annak, hogyan kell
a nyugdíjak reálértékét biztosítani. Ebben a javaslatban, tisztelt
képviselő asszony, elkezdik magyarázni, hogy mit kellene csinálni.
Úgy gondolom, a kormánynak feladata az, hogy egy adott célt elérjen,
alkalmasnak tartjuk a kormányt erre, ezért úgy gondolom, fölösleges
5-6-7 pontban sorra szedni, hogy mit kellene a kormánynak tennie.
Kiskorúnak tekintve a kormányt, lehet így tenni. Önök látják belülről,
hogy mi a helyzet, és lehet, hogy igazuk van, de én mégiscsak azt
mondom azonban, tekintsük felnőttnek a kormányt, adjunk számára
lehetőséget arra, hogy félszavakból is értsen. Köszönöm szépen.
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Mátrai Márta
elnök asszony következik.
DR. MÁTRAI MÁRTA (Fidesz): Köszönöm a szót, tisztelt
elnök asszony. Tisztelt Bizottság! Ott szeretném kezdeni, ha a kormánynak
nincs véleménye egy képviselői indítvánnyal kapcsolatban, az önmagáért
beszél. Álláspontom szerint, miután részleteiben átolvastam a javaslatot,
és megpróbáltam kiszűrni belőle, mit is szeretnének a képviselők
ezzel az indítvánnyal, csak egy olyan véleményt tudtam megfogalmazni,
azt, hogy ez teljes mértékben üres, tartalmilag nulla. Azt is el
fogom mondani, hogy miért.
Kérdéseim vannak: az első oldalon azt mondja: „Az Országgyűlés tiszteletben
tartja, és követni kívánja…” Mit tart tiszteletben és mit kíván
követni? Folytatja a mondat, hogy „…az Európai Unió szociális stratégiájában
körvonalazott elvárásokat.” Milyen elvárásokat kíván követni, és
mi körvonalazódik az Európai Unióban? – hölgyeim és uraim, akkor,
amikor az önök által kiadott európai uniós füzetekben minden egyes
kérdésre az a válasz, hogy nem. Az Európai Uniónak nincs egységes
nyugdíjrendszere, az Európai Unió nem gondoskodik az időskorúakról,
az Európai Unió nem emeli fel a nyugdíjak reálértékét, nem őrzi
azt meg. Ez mindig a magyar kormány kötelessége és feladata, hiszen
itt élünk, Magyarországon vagyunk, és ez a mindenkori magyar kormány
feladata, és a költségvetésben meg kell jelölni ennek forrását,
ami 2003-ban nem történt meg. A nyugdíjasok a létminimumra zuhantak
vissza. Nem látják ezt önök? Ha lemennek vidékre, nem látják, hogyan
élnek ma a nyugdíjasok? Azt várták, legalább kapnak valamit 2003-ban,
amivel elindul a nyugdíjak felzárkóztatása. Ehelyett kaptak 8,4
százalékot, de ma már az előrejelzés szerint 5,2-nél fog tartani
az infláció, és az áremeléseket nem is említem.
A határidő kérdésével is bajban vagyok, mert mi megmondtuk, hogy
mit szeretnénk december 31-ig, a hatályos joganyag áttekintését
kérjük a kormánytól. Ezzel szemben mit mondanak önök? Az indokolást
el kell olvasni szóról szóra, és láthatják, ez az indokolás nem
tartalmaz egyebet, mint hivatkozik a kormányprogramra. Ez a kormányprogram,
amelyik itt van előttem, és valószínűleg önök jobban ismerik, mint
én, noha állandóan forgatom, mert kíváncsi vagyok, mit tartanak
be belőle, és mit nem. A kormányprogram III. fejezete a szociálpolitika,
amely jóléti fordulatot ígér, amely az időskorúakról, a már nyugdíjban
lévőkről, a 30-40-50 évet ledolgozottakról egy árva szót nem szól;
remélem, ezt önök is tudják. Nem szól semmi konkrétumot. A majdan,
a jövőben nyugdíjba menő embereknek próbál valamit ígérni élethelyzetüknek
megfelelően, de semmi konkrétumot nem tartalmaz. Ugyanakkor azt
mondja, hogy a nyugdíjrendszer korszerűsítése során nem adományokat
osztogat – ez a IV.6. pont, hogy meg tudják találni –, hanem úgy
folytat az érintettekkel érdemi tárgyalásokat, hogy azok széles
körű egyeztetésre vezessenek. Hölgyeim és Uraim! Most itt van a
lehetőség, itt volt a lehetőség az előző napirendi pont tárgyalása
során, hogy végre foglalkozzanak velünk, az érintettekkel legalább
álljanak szóba, mert akkor megtudják, hogyan élnek ezek a szerencsétlen
emberek ott lent abból a minimális nyugdíjból, amit sikerült az
elmúlt négy évben 16 százalékkal feljavítani. Most viszont megint
vissza fognak esni, mert a rendszerváltás után az európai uniós
csatlakozás következő veszteseivé fognak válni.
Ugyanakkor a IV.7. pontban ugyanez a kormányprogram azt mondja,
hogy az 1998-ban bevezetett nyugdíjreformot korszakos, hosszú távra
szóló intézkedésnek tartjuk. Ugyanezt megismétlik, sajnálatos módon
ebben az előterjesztésben, az indokolás fejezetben, amikor azt mondják,
hogy „A kormányprogram nyomán figyelemmel van Magyarország sajátos
életkori összetételére, a munkaerő-piaci helyzetre, természetesen
a nyugdíjrendszer finanszírozhatóságára – és itt jön a lényeg –,
nem tér el a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló ’97. évi
LXXXI. törvényben foglaltak előírásaitól, de javaslatot tesz a kormánynak,
hogy a törvény keretein belül…” Tehát a jelenleg hatályos törvény
keretein belül, amire azt mondtuk, hogy ez a törvény már nem konform
az Európai Unióban használt jogszabály-anyaggal, vagy azzal az életminőséggel,
amivel ott a nyugdíjasok élnek. „…a csatlakozás folyamatában a nyugdíjasok
érdekeinek érvényesítésére.” Azt gondolom, ennél nagyobb arcátlanság
nincs, mint amikor a nyugdíjasokat hagyjuk ott, ahol vannak, hiszen
nem fognak tudni nekik semmit ígérni, mert ha ebben a nyugdíjtörvényben
– amelyik a ’97. évi LXXXI. törvény, és ma hatályos törvényről beszélünk
–, e törvény keretein belül próbáljuk az ő nyugdíjukat megoldani,
akkor soha nem fognak felzárkózni az Európai Unióhoz.
Csak azt nem értem, miért nem próbáltak legalább konszenzust keresni
velünk, még akár módosító indítványok keretében is, hogy benyújtják,
és akkor lehetőséget teremtenek arra, hogy a kormány dolgozzon ki
egy csomagot. Nem kell felsorolni a kormánynak, hogy mire tekintettel,
mert a kormánynak az a dolga, hogy tudja, ezért vannak a szaktárcái,
hogy megmondják a kormánynak, a miniszterelnök úrnak, mi az, amire
figyelemmel kell lenni.
Mindenképpen azt gondolom, hogy ez az indokolás, ami az előterjesztő
által elhangzott, teljes mértékben másról szól, és mintha elbeszélnének
egymás mellett, az előterjesztő a felsorolással meg az előterjesztés
indokolása gyakorlatilag köszönő viszonyban sincs egymással, ha
csak azt nem gondolom, azt mondja, így van jól, ahogy van, aztán
legyen a nyugdíjasokkal, ami lesz, majd valami történik velük. Ez
is egy álláspont, csak ezt mi nem tudjuk elfogadni. Csatlakozva
ahhoz, amit képviselőtársam elmondott, az utolsó mondatban az, hogy
a Magyar Köztársaság felelősségét fejezi ki, erről azt gondolom,
a Magyar Köztársaság ennél sokkal többet érdemel. Köszönöm szépen.
ELNÖK: Köszönöm szépen. Soltész Miklós képviselő
úr következik.
SOLTÉSZ MIKLÓS (Fidesz): Nagyon rövid leszek, mert
képviselőtársaim előttem elmondták már a gondolataikat, észrevételeiket.
Béki Gabriellától szeretném megkérdezni, mit jelent, ön szerint
mit takar az, hogy „Az Országgyűlés tiszteletben tartja, és követni
kívánja az Európai Unió szociális stratégiájában körvonalazott elvárásokat.”
Csak ezekre a felsorolásokra gondol a képviselő asszony, vagy gondol
arra is, hogy ez a szociális stratégia meghatározza azt is, hogy
a nyugdíjkorhatárt emelni akarja? Magyarországon is tovább emelkedik
a nyugdíjkorhatár? Erre számíthatnak a nyugdíjasok, avagy a korengedményes
vagy előnyugdíjazás szigorítására? Ez is napirenden lesz az előterjesztéssel
kapcsolatban?
Ami megint csak több százezer embert érint, a nyugdíjszerű szociális
ellátások szigorítását is tartalmazza ez az előírás? Mire számíthat
az a körülbelül 700 ezer, (Közbeszólás: Több, mint 800 ezer.) 800
ezer ember, akiknek a lehetősége csak ettől az egytől függ, az egész
életünk ezen az egy szálon lóg? Ha ez a szigorítás beindul, bevezeti
a jogrendszer, annak következtében több százezer ember eshet ki
ebből az ellátásból. Mi lesz velük? Köszönöm szépen.
ELNÖK: Köszönöm szépen. Mátrai Márta elnök asszonynak
adom meg a szót.
DR. MÁTRAI MÁRTA (Fidesz): Köszönöm szépen. Csak egy rövid kérdést
szeretnék még feltenni. Miután az előterjesztő azt mondta, hogy
részletesen felsorolta, mire hívja fel a kormány figyelmét, szeretném
megkérdezni tőle, hogy akkor a nyugdíjas fogyasztói kosár miért
maradt ki ebből a körből? Akkor, amikor az elmúlt négy évben állandóan
a nyugdíjas fogyasztói kosárra hívták fel a polgári kormány figyelmét.
Vagy ma már ez nem fontos? Szeretném hallani a választ.
ELNÖK: Köszönöm szépen. Simon Miklós képviselő urat
illeti a szó.
DR. SIMON MIKLÓS (Fidesz): Rövid kérdésem lenne.
Mit ért a képviselő asszony azon, hogy tisztes életszínvonal az
EU-ban? Mármint a magyar nyugdíjasoknak.
ELNÖK: Köszönöm szépen. Kíván-e még valaki kérdést
feltenni az előterjesztőnek? (Nincs jelentkező.) Ha nem, Béki Gabriella
alelnök asszonynak adom meg a szót.
BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Köszönöm, elnök asszony.
Megint igazolódott, hogy reménytelenül elbeszélünk egymás mellett
ebben a bizottságban. Sajnos. Ez a reménytelen elbeszélés, amit
különösen az elnök asszony és magam között érzek, mert a reménytelen
elbeszélés nem a javaslatunk és az indokolása között húzódik, hanem
a kormányoldal és az ellenzék között. Még egyszer mondom, sajnos.
Ebből számomra üdítő kivétel volt ezúttal Soltész képviselőtársam
hozzászólása, amely konkrét kérdéseket tartalmazott a javaslattal
kapcsolatban. Ezekre nagyon szívesen válaszolok. Ilyen konkrét kérdés
volt az elnök asszony utolsó kérdése is, annak is örülök, hogy feltette.
Utalt arra, hogy ez az előterjesztés megfogalmaz, homályosan utal
európai uniós elvárásokra. Nem homályosan utal rá, hanem öt pontban
konkrétan felsorolja azokat az elvárásokat, amelyeket fontosnak
tartunk, amelyekhez igazodni szeretnénk. Ilyenek a megfelelő anyagi
források a tisztes életszínvonal biztosításához, az időskori aktivitás
megőrzése, mint irányelv az EU-ban, az időseknek nyújtott szolgáltatások,
a társadalmi szolidaritás jegyében nyújtott kedvezmények, hogy ezek
megmaradhassanak, az életmódjukhoz illeszkedő egészségügyi gondozás,
és 5. pontként az intézetben élő idős személyek számára a magánélet
tiszteletben tartása. (Szűcs Lajos távozni készül.)
Nagyon sajnálom, ha elmegy a képviselő úr. (Szűcs Lajos megáll az
ajtóban.) Ugyanis olyasmit szeretnék mondani, egy mondatban utalva
arra, ami szerintem kormányoldal és ellenzék között a legsúlyosabb
szemléletbeli különbség, hogy tudniillik, mit gondolunk a kormány
és a parlament viszonyáról. A Fidesznek az elmúlt négy évben az
volt a gyakorlata, hogy a kormánytól indul minden jó és áldás, ehhez
a képviselőknek pusztán annyi a dolga, hogy tudomásul vegyék, elfogadják,
támogassák.
Tisztelt Képviselő Úr! A parlament, a mi felfogásunk szerint a kormány
felett áll. A parlament hozhat olyan döntést, amit a kormánynak,
ha tetszik, ha nem, be kell tartania. Éppen ezért van létjogosultsága
annak, hogy akár kormánypárti, akár ellenzéki oldalról is induljon
a kezdeményezés, de pontos feladatokat fogalmazzon meg a parlament
a kormánynak. Még egyszer mondom, túl azon az általánosságon, ami
megjelent az előző határozatban, hogy dolgozzon ki jogszabály-módosítást,
hangsúlyok, részletek konkrét megfogalmazása mentén. (Szűcs Lajos
elhagyja az üléstermet.)
Ebben az általunk készített anyagban, még ha hevenyészett is, és
ezt tényleg, őszintén elismerem, az a bosszúság, amit az ellenzéki
oldalról benyújtott tartalmatlan határozati javaslat okozott nekünk,
egészen biztosan hozzájárult ahhoz, hogy vegyük a fáradságot, és
dolgozzunk ki egy tartalmasabbat, amely konkrét instrukciókkal látja
el a kormányt. Ahhoz képest is konkrétakkal, ami a kormányprogramban
megfogalmazásra került.
A konkrét kérdésekre válaszolva, nem véletlenül hiányzik ebből a
felsorolásból a korhatáremelés. Azt gondolom, Magyarországon rövid
időn belül korhatáremelésről gondolkodni nem lehet. A korhatáremelés,
amelyet ’97-ben lépcsőzetesen, hosszú távon elterveztünk, még be
sem fejeződött, alaptalan az a típusú aggodalom, mintha ebben akarnánk
követni az uniót, miközben mindenki tudja, hogy az uniós korhatárátlag
lényegesen magasabb, mint Magyarországon. Ehhez képest a várható
átlagos élettartam is magasabb, éppen ezért életszerűtlen lenne,
ha ebben az irányban próbálnánk megoldani a nyugdíjrendszer problémáját.
Hasonlóképpen, nem gondolkodunk abban sem - és nem véletlenül nem
írtuk bele -, hogy a korengedményeket szigorítsuk, mint ahogyan
a rokkantnyugdíj-rendszerrel is mást kellene kezdeni, és nem a szigorítást.
Az elnök asszony konkrét kérdésére válaszolva a nyugdíjas fogyasztói
kosár olyan kérdés, amit, ha napirendre tűzzük az országgyűlési
határozati javaslatot, eljutunk az általános vitájához, eljutunk
oda, hogy módosító indítványokat lehet hozzá megfogalmazni, akkor
érdemes lesz alaposan, hosszan vitatni, a tárcával, a nyugdíjbiztosítóval,
a KSH-val egyeztetni, és kiérlelni valamilyen konkrét javaslatot.
Ez elől abszolút nem zárkózom el.
Az jó gondolat lett volna, hogy a két javaslatot ötvözzük, de a
mai vita alapján nem sok esélyt látok arra, hogy pozitívabb lesz
az ellenzék hozzáállása ehhez a javaslathoz, mint bármelyik másikhoz,
amit korábban már tárgyaltunk. Az ötvözés eredendő akadálya az,
hogy az előzőnek nem volt tartalma, ennek meg van.
Köszönöm a figyelmet.
ELNÖK: Köszönöm szépen. Elérkeztünk a szavazáshoz.
Időközben Szűcs Lajos képviselő úrnak el kellett mennie, őt Simon
Miklós képviselő úr helyettesíti.
Kérem a bizottság tagjait, aki támogatja a nyugdíjasok helyzetének
és életminőségének javításáról az uniós csatlakozás folyamatában
szóló országgyűlési határozati javaslat tárgysorozatba vételét,
amelyet Kósáné Kovács Magda és Béki Gabriella nyújtott be, kézfelemeléssel
jelezze! (Szavazás.) Tizenkettő igen. Ki nem támogatja? (Szavazás.)
Tíz nem. Köszönöm szépen, a bizottság 12:10 arányban tárgysorozatba
vette a határozati javaslatot. Ennek megfelelően az általános vitára
való alkalmasságról is döntenünk kell. Ezért kérdezem a bizottságot,
ki az, aki általános vitára alkalmasnak tartja a határozati javaslatot?
(Szavazás.) Köszönöm, tizenkettő igen. Aki nem tartja alkalmasnak?
(Szavazás.) Köszönöm, tíz nem. Előadót kell állítanunk. (Jelzésre.)
Török Zsolt a többségi vélemény előadója, és Soltész Miklós vállalja
a kisebbségi vélemény előadását.
Köszönöm szépen, visszaadom az elnöklést Mátrai Márta elnök asszonynak.
Vissza az előző
szintre
|